Nikon D90 eller Canon EOS 40D?
Japp fast då menar jag duggregn fast jag vet inte hur mycket objektivet tål.Fuja-Tive sa:Även dom som inte har väderskydd?Bjo-rnR sa:Systemkameror klarar lätt regn utan problem.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp fast då menar jag duggregn fast jag vet inte hur mycket objektivet tål.Fuja-Tive sa:Även dom som inte har väderskydd?Bjo-rnR sa:Systemkameror klarar lätt regn utan problem.
Först å främst. Du kan välja iso och slutartid.SebastianD sa:Ingen som har funderat på att tipsa om att Eos 40d är ett år gammal och att det hade varit en mer jämlik match för eos 50d att gå upp mot Nikon D300 istället?? Det är inte mycket som skiljer, och summa man får betala extra är rätt hög.. Men det blir haltande att jämföra 40D med D300!
Vad det beträffar filmfunktionen i D90, så finns den där, men för guds skull, se till att du köper kameran på grund av något annat! För filmfunktionen i D90 är skräp!!! Så fort du kommer inomhus eller solen går bakom ett tjockt grått moln, får kameran extremt svårt att hänga med! Bilden blir grynig och den har svårt med fokus! Filmfunktionen i D90 är en nödlösning.. Bättre att köpa en billig HDfilmkamera istället!
Lycka till!
Just därför jag gjorde en jämförelse med d300 mot 40d därför att d90n ÄR typ i princip D300n i mindre kläder, sen så är lågljus filmning typ den största punkten som D90n glänser över "vanliga" digitalkameror.SebastianD sa:Ingen som har funderat på att tipsa om att Eos 40d är ett år gammal och att det hade varit en mer jämlik match för eos 50d att gå upp mot Nikon D300 istället?? Det är inte mycket som skiljer, och summa man får betala extra är rätt hög.. Men det blir haltande att jämföra 40D med D300!
Vad det beträffar filmfunktionen i D90, så finns den där, men för guds skull, se till att du köper kameran på grund av något annat! För filmfunktionen i D90 är skräp!!! Så fort du kommer inomhus eller solen går bakom ett tjockt grått moln, får kameran extremt svårt att hänga med! Bilden blir grynig och den har svårt med fokus! Filmfunktionen i D90 är en nödlösning.. Bättre att köpa en billig HDfilmkamera istället!
Lycka till!
Jag har inte jämfört 50D mot D300 eller D90, men du får det att låta som att det är en dålig kamera och det stämmer inte. Skulle heller inte hålla med om att den är sämre än 40D när den har bättre LCD och möjlighet för mikrotrimning av fokus. Vissa tester har visat att den har aningen mer brus än 40D (är väl heller inte direkt konstigt när den har 50% fler pixlar på samma sensoryta), men det är inga problem att få till mycket kompetenta bilder på ISO 1600 och 3200. Om de extra funktionerna är värda 3000:- mer är en annan fråga.Bjo-rnR sa:50D är sämre än D300/D90. Mycket mer brus. Dålig skärpa för att vara 15mp och dålig "dynamic range".
Enligt mig så är 50D en sämre kamera än 40D.
ang. max slutartid/bländare -> man maxar väldigt sällan slutartid/bländaren så det är inte jättebetydande...Fuja-Tive sa:Känns som att jag skulle klara mig med lite kortare sekvenstagning. Det du säger om bildkvalité låter helt klart intressant och filmfunktionen är jag helt säker på att jag kommer använda. Det jag har funderat lite på är att D90 har 1/4000 s slutartid och 40D har 1/8000 s. Är det jättebetydande? Har funderat lite över bländare också. Hur är den? Jag vill inte känna mig begränsad heller.
whoops såg inte att du köpt en...Olsson92 sa:Om jag var du skulle jag köpa 40D!
Jag har en och är grymt nöjd! Den passar utmärkt för sportfoto då den är snabbare än D90 + den kittgluggen funkar utmärkt till kameran och har snabb autofukus.
Du får helt klart mer kameran för pengarna om du köper 40D.
Canon 4 the win!
Maxar sällan bländare? Händer väldigt ofta att jag skjuter på största bländare, eller menar du något annat?Olsson92 sa:ang. max slutartid/bländare -> man maxar väldigt sällan slutartid/bländaren så det är inte jättebetydande...Fuja-Tive sa:Känns som att jag skulle klara mig med lite kortare sekvenstagning. Det du säger om bildkvalité låter helt klart intressant och filmfunktionen är jag helt säker på att jag kommer använda. Det jag har funderat lite på är att D90 har 1/4000 s slutartid och 40D har 1/8000 s. Är det jättebetydande? Har funderat lite över bländare också. Hur är den? Jag vill inte känna mig begränsad heller.
filmfunktionen är än så länge riktigt usel på både Canon och Nikons kameror så det är inget du heller bör titta på...
Om du vill vara riktigt smart ska du lägga krut på bra gluggar istället! bra gluggar är guld värt!
Samma härHallvede sa:Maxar sällan bländare? Händer väldigt ofta att jag skjuter på största bländare, eller menar du något annat?Olsson92 sa:ang. max slutartid/bländare -> man maxar väldigt sällan slutartid/bländaren så det är inte jättebetydande...Fuja-Tive sa:Känns som att jag skulle klara mig med lite kortare sekvenstagning. Det du säger om bildkvalité låter helt klart intressant och filmfunktionen är jag helt säker på att jag kommer använda. Det jag har funderat lite på är att D90 har 1/4000 s slutartid och 40D har 1/8000 s. Är det jättebetydande? Har funderat lite över bländare också. Hur är den? Jag vill inte känna mig begränsad heller.
filmfunktionen är än så länge riktigt usel på både Canon och Nikons kameror så det är inget du heller bör titta på...
Om du vill vara riktigt smart ska du lägga krut på bra gluggar istället! bra gluggar är guld värt!
Va lite otydlig -> Mena största bländarvärde... dvs minsta bländaröppningen -> typ 32... och mena 1/8000 s slutartid....Fuja-Tive sa:Samma härHallvede sa:Maxar sällan bländare? Händer väldigt ofta att jag skjuter på största bländare, eller menar du något annat?Olsson92 sa:ang. max slutartid/bländare -> man maxar väldigt sällan slutartid/bländaren så det är inte jättebetydande...
Om du vill vara riktigt smart ska du lägga krut på bra gluggar istället! bra gluggar är guld värt!![]()