Nikon D90 eller Canon EOS 40D?

Ingen som har funderat på att tipsa om att Eos 40d är ett år gammal och att det hade varit en mer jämlik match för eos 50d att gå upp mot Nikon D300 istället?? Det är inte mycket som skiljer, och summa man får betala extra är rätt hög.. Men det blir haltande att jämföra 40D med D300!

Vad det beträffar filmfunktionen i D90, så finns den där, men för guds skull, se till att du köper kameran på grund av något annat! För filmfunktionen i D90 är skräp!!! Så fort du kommer inomhus eller solen går bakom ett tjockt grått moln, får kameran extremt svårt att hänga med! Bilden blir grynig och den har svårt med fokus! Filmfunktionen i D90 är en nödlösning.. Bättre att köpa en billig HDfilmkamera istället!

Lycka till!

SebastianD sa:
Ingen som har funderat på att tipsa om att Eos 40d är ett år gammal och att det hade varit en mer jämlik match för eos 50d att gå upp mot Nikon D300 istället?? Det är inte mycket som skiljer, och summa man får betala extra är rätt hög.. Men det blir haltande att jämföra 40D med D300!

Vad det beträffar filmfunktionen i D90, så finns den där, men för guds skull, se till att du köper kameran på grund av något annat! För filmfunktionen i D90 är skräp!!! Så fort du kommer inomhus eller solen går bakom ett tjockt grått moln, får kameran extremt svårt att hänga med! Bilden blir grynig och den har svårt med fokus! Filmfunktionen i D90 är en nödlösning.. Bättre att köpa en billig HDfilmkamera istället!

Lycka till!
Först å främst. Du kan välja iso och slutartid.
Och vafan snackar du om för fokus? D90 har ingen autofokus när man filmar med den.

50D är sämre än D300/D90. Mycket mer brus. Dålig skärpa för att vara 15mp och dålig "dynamic range".
Enligt mig så är 50D en sämre kamera än 40D.

Kan också tipsa om Pentax K20D för att den e rätt billig nu =>

Senast ändrad:
Jag har i alla fall varit iväg och kollat på D90 och 40D nu och har bestämt mig för att nån D90 blir det inte. Den var alldeles för liten för mina händer. 40D låg däremot perfekt i handen så den lutar det åt just nu.

50D ligger utanför min prisklass, men är det nån som vet om 40D redan har gått ner i pris pga 50D eller om den väntas göra det inom en snar framtid.

Måste ju köpa minneskort också.. Hur viktigt är det med skriv-/läshastighet och hur mycket minne bör man ha? Hur stor är en medel RAW-bild?

Senast ändrad:
SebastianD sa:

Lycka till!
Just därför jag gjorde en jämförelse med d300 mot 40d därför att d90n ÄR typ i princip D300n i mindre kläder, sen så är lågljus filmning typ den största punkten som D90n glänser över "vanliga" digitalkameror.

Bjo-rnR sa:
50D är sämre än D300/D90. Mycket mer brus. Dålig skärpa för att vara 15mp och dålig "dynamic range".
Enligt mig så är 50D en sämre kamera än 40D.
Jag har inte jämfört 50D mot D300 eller D90, men du får det att låta som att det är en dålig kamera och det stämmer inte. Skulle heller inte hålla med om att den är sämre än 40D när den har bättre LCD och möjlighet för mikrotrimning av fokus. Vissa tester har visat att den har aningen mer brus än 40D (är väl heller inte direkt konstigt när den har 50% fler pixlar på samma sensoryta), men det är inga problem att få till mycket kompetenta bilder på ISO 1600 och 3200. Om de extra funktionerna är värda 3000:- mer är en annan fråga.

Edit: 40D är i min mening en väldigt prisvärd kamera. Det är nästan komiskt att den inte kostar mer än vad en 350D kostade för 3 år sedan.

Senast ändrad:
I duellen mellan 40d och d90 är det knepigt. Som sportfotograf/skidfotograf skulle jag välja 40D iomed att du har en högre hastighet i kameran som faktiskt är värd en hel del, Och brusreducering osv är ju inte så mycket du egentligen använder dig utav vid skidfotografering iochmed oftast extremt bra ljusförhållanden. 40d är även en tåligare kamera som pallar lite mera stök än d90. Men ska man välja en hemmakamera till familjen/studion så ligger nog d90 en bit före.

Dock tycker jag det är lite missvisande att jämnföra d90 och d300. Visst, Mycket prylar är samma på pappret men när man väl hållt i båda märker man att d300 är grymt mycket vassare.

Så mest för pengarna får du om du väljer 40d, Dom finns även på begagnat marknaden ofta väldigt fräsha, och iomed att detär en tålig kamera behöver det absolut inte vara dåligt att köpa en begkamera, Då kanske du har råd med en blixt eller liknande till också.

Jag har haft både 400D (blev stulen) och D90, de funkar väl hyfsat båda 2, 16 gigs minneskort är ju gött. 2200 bilder på högsta läget. Filmfunktionen är ju inget särskilt då autofocus inte funkar, liveview är bara bökig och tar tid att skifta för att kunna se bilden man tagit.

Det är ju inte kameran som gör bilden, utan den tar bilden. Jag har tagit bättre bilder med en gammal 3 mp kamera för webben, för den har man med sig. Känns osäkert att åka omkring med Dslr i innerfickan (revbensbrottsrisken) och att pula ur den ur ryggsäcken tar tid. Canon G10 har jag också testat, men det var svårt att få bra bilder vid skidåkning.

Vad du än köper idag, kommer du att garva åt om 7-8 år. 2001 var en Kodak DCS 660 på 5,47 MP och kostade 139 000:- den värsta. Canons Eos 30 var på under 3 mpix

Så köp en beggad, och bra objektiv, de blir ju inte sämre.

Om jag var du skulle jag köpa 40D!
Jag har en och är grymt nöjd! Den passar utmärkt för sportfoto då den är snabbare än D90 + den kittgluggen funkar utmärkt till kameran och har snabb autofukus.
Du får helt klart mer kameran för pengarna om du köper 40D.

Canon 4 the win!

Fuja-Tive sa:
Känns som att jag skulle klara mig med lite kortare sekvenstagning. Det du säger om bildkvalité låter helt klart intressant och filmfunktionen är jag helt säker på att jag kommer använda. Det jag har funderat lite på är att D90 har 1/4000 s slutartid och 40D har 1/8000 s. Är det jättebetydande? Har funderat lite över bländare också. Hur är den? Jag vill inte känna mig begränsad heller.
ang. max slutartid/bländare -> man maxar väldigt sällan slutartid/bländaren så det är inte jättebetydande...
filmfunktionen är än så länge riktigt usel på både Canon och Nikons kameror så det är inget du heller bör titta på...

Om du vill vara riktigt smart ska du lägga krut på bra gluggar istället! bra gluggar är guld värt!

Olsson92 sa:
Om jag var du skulle jag köpa 40D!
Jag har en och är grymt nöjd! Den passar utmärkt för sportfoto då den är snabbare än D90 + den kittgluggen funkar utmärkt till kameran och har snabb autofukus.
Du får helt klart mer kameran för pengarna om du köper 40D.

Canon 4 the win!
whoops såg inte att du köpt en...
lycka till med 40D grymt val!

Olsson92 sa:
Fuja-Tive sa:
Känns som att jag skulle klara mig med lite kortare sekvenstagning. Det du säger om bildkvalité låter helt klart intressant och filmfunktionen är jag helt säker på att jag kommer använda. Det jag har funderat lite på är att D90 har 1/4000 s slutartid och 40D har 1/8000 s. Är det jättebetydande? Har funderat lite över bländare också. Hur är den? Jag vill inte känna mig begränsad heller.
ang. max slutartid/bländare -> man maxar väldigt sällan slutartid/bländaren så det är inte jättebetydande...
filmfunktionen är än så länge riktigt usel på både Canon och Nikons kameror så det är inget du heller bör titta på...

Om du vill vara riktigt smart ska du lägga krut på bra gluggar istället! bra gluggar är guld värt!
Maxar sällan bländare? Händer väldigt ofta att jag skjuter på största bländare, eller menar du något annat?

Hallvede sa:
Olsson92 sa:
Fuja-Tive sa:

Maxar sällan bländare? Händer väldigt ofta att jag skjuter på största bländare, eller menar du något annat?
Samma här :)

Fuja-Tive sa:
Hallvede sa:
Olsson92 sa:

Samma här :)
Va lite otydlig -> Mena största bländarvärde... dvs minsta bländaröppningen -> typ 32... och mena 1/8000 s slutartid....
Visst använder man det ibland, men det e ju liksom inte ofta avgörande för vilken kamera man köper :P

Tillbaka
Topp