Nolia

Nolia
Hej,har ganska nyligen fått höra talas om ett skidområde
någonstans i Lappland, ganska nära Riksgränsen som heter
Nolia,eller nåt åt det hållet. Och då undrar jag om det
är fler än jag som har hört talas om det och har lite koll på fakta?etc. För att jag tyckte det lät spännande. Så om nån vet vad Nolia,eller hur det nu satvas, ligger eller har varit där, så skulle jag vara hemskt tacksam om den personen ville dela med sig utav
sin kunskap om den här platsen. Tack på förhand! /Alex

Nolia
Om det är det ställe jag tror du menar så stavas det Nuolja och är det berg som ligger vid Abisko.
Det finns inga pistade nerfarter men det är bra skidåkning, problemet är dock att det är ett av Sveriges nederbördsfattigaste områden så det kan vara dåligt med snö. Men om det finns snö är det ett tips att ta sig dit om du är i krokarna.

/Holmen

Nolia
Kolla http://www.abisko.nu/
Meteoroligin kan som sagt spela ganska stora spratt där uppe i avkroken. Det skiljer bara runt 5 mil mellan Abisko, Björkliden och Riksgränsen. Men snötillgången kan skilja på en meter eller mer, till Riksgränsens fördel.

Nolia
Kan bara hålla med ovan, var där förra året och det var magiskt. Vad jag förstår brukar de ändå ha ganska bra snödjup då det blåser in väldigt mycket snö från områdena omkring.

Jag fick vara med om både stora mängder driftad snö, läg lätt och fint på berget första dagen och två dagar med totalt 50 centimeter nysnö!!!! Förra årets nästbästa skiddagar av ca 40.

Så tag chansen om du har möjlighet att med kort varsel spana in snöläget där (och vädret).

Nolia
Jag var där för någon vecka sedan, åkte liften och kan berätta för er som är sugna på att åka dit att det gäller att ha tålamod. Liften var inte jättesnabb precis. :)

Nolia
har varit där tre gånger och kommer garanterat att besöka Nuolja många gånger i framtiden. En av de bästa ställen var jag varit - fasten vädret är ju ganska så avgörande men det finns att välja på olika skidcentrum i närheten. Jag tycker det bästa med Abisko är att det är så "chill" atmosfär. Men om det har dumppat snö ordentligt så är det ett paradis...

Tillbaka
Topp