Nordica Supercharger Enforcer

Teufel

Ny medlem
Köpte den pjäxan precis, fjolårets modell. 2500kr.
Är det en bra pjäxa för mig, åker lite överallt.
Någon som kan säga något?

Jarle sa:
Helt ok pris...
Sitter den bra och du tycker den flexar bra är den bra
Instämmer för utom med flexet. Det känner du inte förräns du är ute ibacken i den "riktiga" kylan. Inte i en butik som det är ungefär 20 grader varmt i. Och olika pjäxor, färger på plasten, märken är olika känslig för värmen. Tex en vit pjäxa är tex alltid mjukare än en röd pjäxa.

//H

Hasse sa:
Jarle sa:
Helt ok pris...
Instämmer för utom med flexet. Det känner du inte förräns du är ute ibacken i den "riktiga" kylan. Inte i en butik som det är ungefär 20 grader varmt i. Och olika pjäxor, färger på plasten, märken är olika känslig för värmen. Tex en vit pjäxa är tex alltid mjukare än en röd pjäxa.

//H
Kul det där med färgen :)

Men man får ju ändå en fingervisning om flexet, själv står jag och flexar mina gammla pjux och jämför på det viset.. Kanske är dumt men jag intalar mig att det ska vara bra...

om enforcer är den som är lite gul/grön så kan inte jag ge den någon guldstjärna iaf.
Jag köpte den förra året och tyckte den var grym i början men fick ganska snart problem med smalbenen och när de flexade kändes det som att allt tryck hamnade på ett ställe på smalbenet och inte fördelades under hela. Det resulterade tillslut att jag nötte ut benhinnorna och det tar ca:6 veckor för de att återhämta sig så resten av säsongen gjorde ganska ont..

Och dessutom så är det helt sant. Kolla bara i världscupen. Det finns visa färger som ingen åker med där.

Du kan aldrig jämföra med dina gamla för att få fram flexet på dina nya. Då du har åkt minst 100 dagar i dom gamla eller hur? Och de kan ha slitis jättemycket på dessa dagar eller inget alls. Det är bara inbillning att du kan jämföra dessa...

//H

Precis den är den, ska nog köra 3 veckor samanlagt i år.. Så hoppas jag inte hinner nöta ut benhinnorna. Annars en bra pjäxa?

Allt som är bajsfärgat!!! Sen är det nya att det är inbyggd mobil på alla pjäxor from nästa säsong ;)

Teufel: Bara DU kan avgöra det. Pjäxor är personliga. Ingen här kan säga att den är bra eller dålig för dig utan att analyserat dig och frågat dig en massa om din teknik och sett din fot.

//H

Hasse sa:
Och dessutom så är det helt sant. Kolla bara i världscupen. Det finns visa färger som ingen åker med där.

Du kan aldrig jämföra med dina gamla för att få fram flexet på dina nya. Då du har åkt minst 100 dagar i dom gamla eller hur? Och de kan ha slitis jättemycket på dessa dagar eller inget alls. Det är bara inbillning att du kan jämföra dessa...

//H
Då var det också bekräfat, tur att jag kan byta flex i en handvändning på nya pjuxen nu då ;)

Hasse sa:
Allt som är bajsfärgat!!! Sen är det nya att det är inbyggd mobil på alla pjäxor from nästa säsong ;)

Teufel: Bara DU kan avgöra det. Pjäxor är personliga. Ingen här kan säga att den är bra eller dålig för dig utan att analyserat dig och frågat dig en massa om din teknik och sett din fot.

//H
Tack så hjärtligt! Pjäxorna var skitsmala men det är mina fötter med, aja, ag kör på bara och hoppas på det bästa!

Hasse sa:
Jarle sa:
Helt ok pris...

//H
Det där med att pjäxor i röd plats är hårdare är väl lite fel. Det är ju den vita plasten som är hårdast. Därför "Herminator" endast kör med vita pjäxor..

Det låter som ett mellansdadierykte, att platsens färg skulle ha med hårdheten att göra. Att olika pjäxtillverkare skulle enats om det osv. Men men

Hasse sa:
Och olika pjäxor, färger på plasten, märken är olika känslig för värmen. Tex en vit pjäxa är tex alltid mjukare än en röd pjäxa.
//H
Nähähähä, vad har du rökt nu hasse?
Det är ju som att tro att gula bilar ALLTID är långsammare än röda och att det är därför Ari Vatanen alltid körde en blå....

Senast ändrad:
Inte rökt nàgot alls. Varit pà utbildning med HEAD, Stroltz och Atomic. Och alla dessa säger sà.

Och Perschan du har helt rätt att vita är hàrdast. Inte röda... Skrev lite fel där.

Och tillverkarna behöver inte ens ena om det dà det är nàgot i plasten som gör detta dà det tillverkarna tillsätter färg.

//H

Sitter du på fullt allvar och menar att just det röda färgämnet skulle påverka plasten på det viset? Och att ALL röd färg är likadan? Skulle alla pjäxtillverkare använda samma färgämnen?

Hasse sa:
Och tillverkarna behöver inte ens ena om det dà det är nàgot i plasten som gör detta dà det tillverkarna tillsätter färg.

//H
Eeh, va? Kan du förklara det där lite tydligare?
Och varför tillverkas i såfall inte spadblad i vit plast? (nu är ju iofs plastblad på spadar inte bra öht, men det är ju en annan sak)

Senast ändrad:
Allsà pjäxor pàverkas olika beroende pà värme/kyla. Visa färger flexar mindre jämfört med andra i olika kylor(skillnaden mellan flex 120 i +10 grader och -10 minus grader är mindre. Och där är det färgen som spelar roll. Transparent minst sen vita osv... Och allt detta enligt HEAD, Atomic Stroltz med flera.

Om detta kan säkert nàgon anna säga vad det är som gör det sà för utan att det är nàgot med det du tillsätter i färgen.

Säger bara som deras racing/pjäxfolk lär ut pà deras workshops.

//H

Senast ändrad:
Jag är lessen Hasse, men hittills har du inte fått mig att vackla en millimeter i min övertygelse att färgen skulle påverka hårdheten i en sko. En snabb koll på några tillverkare visar ju till exempel att Strolz (http://www.wassermann-nauders.com/html/strolz/strolz_infos.html har en röd sko som sin mest extrema, och att Salomon (http://www.salomonsports.com/us/#/ski/boots/boots/falcon-10) OCKSÅ har en röd sko som sin topracemodell!

Sen kvarstår det faktum att jag aldrig sett ett vitt spadblad till en lavinspade! Men du som har jobbat i en massa mer år i branschen än vad jag gjort har kanske en annan insyn i den frågan?

Varför skall jag övertyga dig? Skriver bara vad vi blir lärda. Och jag har aldrig pàstàtt att JAG har sagt eller vetat detta.

Dessutom hade HEAD en röd sko som toppmodell förra àret med racingàkarna körde pà allt utom röda. Allt fràn Baby blàa (Herman Maier) till Transparant (Dider Kouche?? Obs stavningen)

Dessutom vet jag inte riktigt rangordningen förutom att Trans. är mest lika i flex sen vita.

Men som sagt du behöver inte ens läsa vad jag skriver om du inte vill ;)

//H

Senast ändrad:
Nä, du behöver inte övertyga mig ett dugg egentligen. Men när du kommer med såna påståenden får du väl köpa att man undrar och ifrågasätter?

Du måste väl ha tänkt tanken själv? För det låter ju inte helt 100 att en viss färg skulle göra plast mjukare? Är det ingen på de kurser du gått som ifrågasatt det? Och om det är det, fick ni någon bra förklaring?

Sen är det ju så att du i egenskap av flitig skribent och moderator (om du fortfarande är det?) här på FR ofta har rätt stort inflytande på vad kidsen uppfattar som fakta. Därför tycker jag det blir än mer viktigt att faktiskt kunna styrka sina påståenden med fakta.

Senast ändrad:
Jo jag köper det gott och väl. Och vi ifràgasatte det. Och de sade som jag skrev att visa färgtillsatser gör pjäxorna mjukare som jag har förklarat. Sen att jämföra hàrdplast och mjukplast är nog svàrt skulle jag tro...

//H

OK... då nöjer vi oss väl så då....

Men jag är fortfarande JÄ*LIGT skeptisk och skulle verkligen inte rekommendera någon att gissa hårdhet på pjäxor utifrån vilken räg de har. Speciellt inte som tillverkarna, om de säger så, verkligen inte lever som de lär. Hade du sagt olika plastblandningar hade jag inte reagerat.

Hård vs mjuk plast har väl inget med den här diskussionen att göra? Såvitt jag vet är det ganska ovanligt med pjäxor i mjukplast?

Har faktiskt också hört att vissa färger ger mjukare flex än andra... Men det kan väl inte vara en knapp märkbar skillnad? Börjar man prata färg på pjäxan för att få ut maximal flex har man väl gått lite väl långt? Eller hur?

Är det någon med röda pjäxor som nu blir orolig att de köpt "fel" färg är det väl bara att borra ner pjäxorna i snön en halvtimme, som Stenmark och grabbarna gjorde :)

Senast ändrad:
I tillverkningen av plast genomgås en process som kallas för polymerisation, där flera monomers "sätts ihop" och en biprodukt, oftast vattenånga skapas. I vilket fall som helst är plast en lång lång uppsättning av väte, kol, syre (är det O2?) och i speciella plaster är det typ sulphur/sulfur, chlorine, osv.

För att färga plasten misstänker jag att man adderar ett slags pigment och min tanke är då att beroende på pigmentet får plasten olika physical properties - fysiska egenskaper?

Därför kan färgen på plasten påverka plastens egenskaper och således dess "flex"...

Sen vilken ordning det är, det har jag ingen aning om. Bara min teori.

/Oskar.

Jag har aldrig sagt att man skall köpa pjäxor efter färg. Bara att det är skillnad pä färgerns hàrdhet och förmodligen skulle ingen här inne pà freeride känna skillnad. Eller jo kanske om man kör de i -10 ett àk och sedan àket efter i +10...

//H

Förutom att du sågar varenda användare på FR faller ju resonemanget på flera punkter.
Hur menar du att 20 graders skillnad har med färgen att göra? och hur ofta hittar du såna förhållanden?

Mitt förslag är att vi avslutar diskussionen nu, innan det bara blir sandkastning och min pappa kan spöa din mamma och andra infantila påhopp. Dåliga exempel tillför ingenting till diskssionen.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Jag har aldrig sagt att man skall köpa pjäxor efter färg. Bara att det är skillnad pä färgerns hàrdhet och förmodligen skulle ingen här inne pà freeride känna skillnad. Eller jo kanske om man kör de i -10 ett àk och sedan àket efter i +10...

//H
Det var det jag ville höra. Och som GePe säger känns sådana förhållanden och temperaturssvängningar väldigt långt borta...

Dock (för att klargöra lite frågetecken angående övrigt pjäxsnack) är det många pjäxförsäljare som pratar just om att "flexet blir hårdare i backen när det är -10 grader än nu, när det är 20 plusgrader i butiken." Menar man då att man ska välja en liten mjukare pjäxa i butik, för att pjäxan blir styvare i kylan utomhus?

Enligt mig ska man välja en pjäxa som känns styvare i butik, just därför att man omöjligt kan utsätta pjäxan för de påfrestningar som man åstadkommer "in action" så att säga. Man kan ju omöjligt stå med pjäxorna i butiken och "simulera" tänkbara påfrestningar på styvheten?

Rätt eller fel?

Med tanke på hur svårt det är att hitta en pjäxa som faktiskt sitter skönt och bra tror jag inte att man ska tänka allt för mycket på en pjäxas flex. Sen borde väl pjäxor på samma sätt som allt annat "köras in" och således bli mjukare och mjukare efter att man använder dom...

stay_tuned sa:
Det var det jag ville höra. Och som GePe säger känns sådana förhållanden och temperaturssvängningar väldigt långt borta...
Att det skulle skilja 20 grader mellan varje åk känns omöjligt. Men kan vara enda sätt att kanske känna skillnaden mellan de olika färgerna. Vad vet jag. En raceåkare som kör känner förmodligen skillnad i 3 graders skillnad.

stay_tuned sa:
Dock (för att klargöra lite frågetecken angående övrigt pjäxsnack) är det många pjäxförsäljare som pratar just om att \\\"flexet blir hårdare i backen när det är -10 grader än nu, när det är 20 plusgrader i butiken.\\\" Menar man då att man ska välja en liten mjukare pjäxa i butik, för att pjäxan blir styvare i kylan utomhus?

Enligt mig ska man välja en pjäxa som känns styvare i butik, just därför att man omöjligt kan utsätta pjäxan för de påfrestningar som man åstadkommer \\\"in action\\\" så att säga. Man kan ju omöjligt stå med pjäxorna i butiken och \\\"simulera\\\" tänkbara påfrestningar på styvheten?

Rätt eller fel?
Vet faktiskt inte. En pjäxa är ju alltid mjukare i rumstemperatur än i -10 grader det är ju säkert. Oftast så har ju folk nu för tiden kört i en styvhet de gillar och går vidare på den.

//H

Det blir bara bättre och bättre!

Hur ser färgskalan ut Hasse? Vilken färg är hårdast respektive mjukast?

Och kom inte nu å säg att rosa är hårdare än blått för så kan det ju bara inte va!

Det här är intressant. Känner en tävlingsåkare verkligen så stor skillnad? Jag har svårt att tro att en tävlingsåkare har flera uppsättningar slalompjucks som han kan välja mellan beroende på temperatur under tävlingsdagen. Tror mer på att han får bestämma flex, passform, färg o.s.v. efter eget behag, sen kör han med det paret helt enkelt. Att de har olika pjäxor för slalom, storslalom, störtlopp o.s.v. är en annan historia. Färgen på pjäxan kan ju också ha att göra med att den ska matcha fartdräkten, en sådan barnsligt enkel förklaring till kan ju faktiskt stämma.

Att pjäxan är mjukare i butik är vetenskapligt bevisat, helt klart. Men det kan ju, enligt mig, inte vara ett starkare argument för att gå ner i flex? Att pjäxan känns mjukare i backen, när du carvar, jibbar, droppar (utsätter den för påfrestningar helt enkelt) känns ju betydligt rimligare än pjäxans egenskaper i olika temperaturer? Vet inte hur många gånger jag kliat mig i huvet angående detta...

Tillbaka
Topp