Nordiska ställen med åkning mest lik Kanada.

TexMurphy

Ny medlem
Jo till min fråga.

Jag är rätt kass på norden och vill hitta lite pärlor nära så jag slipper flyga 20timmar varje gång jag skall åka skidor.

Vilka ställen i Norden är mest lika Kanada? Altså vilka har lätt tillgänglig skogsåkning med gles skog och där det inte är allt för mycke folk??

Sverige så antar jag att Kittelfjäll måste vara mest likt. Finns det fler?

Vad har vi i norge??? Jag var i Röldal i vintras och det var nice (måste tillbaka och traska mer, var inte väder för det när vi var där) men det är ju kalfjäll alltihoppa. Köra öppet är ju också nice men gärna ställen som har både och..

Nu vill jag inte ha svar som Trysil, Hemsedal och Åre. Bort med dom. Den typen av ställen är ju orsaken till att jag åker till andra sidan.

Tex

Ps. Innan ni tar bort eller flyttar denna tråden så låt mig få förklara vadför den ligger här och inte i nordiska forumet. Jag vill ha svar från dom som åker mycke i Kanada men även vart en del i norden. Inte av dom som mest åker i norden. D.

Sunmörsalperna och lyngsalperna i Norge är fint. Lite mer hudande än kanada men i lyngsalperna får man ju kallsnö till maj :)

Borgafjäll! Inte särskilt mycket fallhöjd men grym terräng! När vi har varit där har vi också haft sjukt mycket snö, ungefär 2meter. Pillow, gles skog, skit grymt ställe. Det som saknas är brant åkning men om man håller igång så är det inga problem med farten.

Även blåsjön kan vara värt att kolla in? Inte varit där men hört historier från stället.

Hoppas det hjälpte något :)

//T

om dom hade avverkat mer skog i orterna så hade det ju varit glest. be orterna såga mer träd!

Wippeh sa:
om dom hade avverkat mer skog i orterna så hade det ju varit glest. be orterna såga mer träd!
Och du tycker det är ett bra svar på frågan " Nordiska ställen med åkning mest lik Kanada"?

Nämn något ställe du tycker är värt att nämna istället! 8-)

Förlåt. norden... hmm.... Nej. Men det finns många ställen om dom skulle prioritera att såga ned lite träd ;) Var och åkte i hemavan i vintras. de är inte långa sträckor men de finns rätt så otaight skogsterräng och där de är långt är de oftast för platt. i min skalle är kittel det mest snarlika men jag har aldrig varit där. men med tanke på priserna för träd så tycker jag att dom borde såga ned lite träd både för deras vinning och våran.

Wippeh sa:
Förlåt. norden... hmm.... Nej. Men det finns många ställen om dom skulle prioritera att såga ned lite träd ;) Var och åkte i hemavan i vintras. de är inte långa sträckor men de finns rätt så otaight skogsterräng och där de är långt är de oftast för platt. i min skalle är kittel det mest snarlika men jag har aldrig varit där. men med tanke på priserna för träd så tycker jag att dom borde såga ned lite träd både för deras vinning och våran.
Då borde även du kolla in Borgafjäll. MYCKET bättre skogsåkning än kittel, (såvida man inte gillar tighta fjällbjörkar) men inga raviner som i kittel.

Det här låter kanske lätt suspekt ... men är snöförhållandena bra kan du hitta riktigt grym skogsskidåkning i Hundfjället & Tandådalen! Jag och min vän ACE drog några repor i vintras som var grymma, 1,5-2 meter snö (dock bara någon decimeter fluff), snötyngda granar (och ja ospårat). Hade vi bara blivit "nedsläppta" utan att veta var vi var hade en kvalificerad gissning nog kunna vara Rocky Mountains! Kräver lite hajkande men det är värt det!

:-) / MM

tjenar

gaustablikk öppnar gaustatoppen med lift/hiss för "turister" i år.
tyskarna byggde hissen i berget under andra världskriget och tar dig upp på 1800möh...dagskort kommer ligga runt 1000nok tar dig upp till riktigt bra skidåkning med en fallhöjd på ca 8-900m. vill du spara pengar kan man naturligtvis knalla men jag lägger energin på åkningen istället:-)

Tycker att Riksgränsen har mycket av Kanada, förutom skogsåkning. Gott om plats, varierad terräng och ofta gott om snö. Kan med fördel kombiners med lite traskande uppför på norska sidan, eller ännu hellre helikopter på svenska sidan.

Området kring Svartisen mellen Mo i Rana ocg Bodö får i snitt 14 meter snö per år. Har varit där och turat några gånger. Närmsta lift är i Hemavan och i Glomfjord.

jag har hørt att Narvik ær som ett "mini" Alaska. aldrig varit i Alaska eller Kanada men Narvik ær gudoligt vid bra førhållanden

Tillbaka
Topp