Norska fjäll

• Trådstartare Trådstartare Bateld
  • Start datum Start datum
B

Bateld

Guest
Norska fjäll
Jag funderar på att dra över till norge under påsk.. jag har tidigare åkt i Lillehammer (hafjell, kvitfjell), Stryn och norefjell men tänkte hitta något nytt..

Har ni varit i geilo, trysil el dyl? och är det någon som ska dit över påsk?

Vore tacksam för svar!

/Låtta

Norska fjäll
Trisil är fint.. har visserligen bara vart där en dag men vart ändå riktigt imponerad. Fina backar och nästan lite alpkänsla. Helt klart i klass med Åre tycker jag!

/fager

Norska fjäll
Det kommer litt an på hva du vil ha. Trysil er proft og nesten som Åre ja, men det er begrensede skimuligheter utenfor pisten. Lite høydemeter og ganske flatt. Hemsedal har litt av alt, masse muligheter for utfordrende skikjøring, og bra butikker, afterski, party osv. Geilo er korte løyper og litt lite. Oppdal har god offpiste, vakker natur men er meget uproft. Dårlige butikker, trist uteliv og amatørmessig drevet. Men skikkelig bra skikjøring!

Norska fjäll
For all del IKKE dra til Geilo. Dette stedet suger med tanke på skikjøringen.
Skal kjøringen stå i folkus dra heller til Røldal (ikke så dyrt heller). Andre gode alternativer for tiden er oppdal, voss, hemsedal.
Some rangle sier har oppdal bra offpiste og i påsken får man også oppleve den ekte trønderske drikkekulturen i bakken, men ikke at den er noe å samle på.
For bra skikjøring i et lite heisanlegg med veldig gode offpiste muligheter er røldal et bra tips. Ellers så har jo norge utrolig mye bra toppturmuligheter. Var i sunnmørsalpene i helgen, hadde ikke med ski siden de ble glemt hjemme. Men pudderet var fjærlett, himmelen blå og lite folk

God tur!

Norska fjäll
Tja!

Har inte vart i Norge på påsken men har vart både i Trysil och Ski
Hemsedal på sportlovet och båda ställena håller hög kvalitet.
I Trysil är backarna långa o fina, parken är även den bra.
Kanske inte så stora hopp som det står att det ska vara på
hemsidan men det funkar. Offpist finns det ganska gott om relativt
lättåtkomligt också.
Hemsedal har mkt trevliga backar mycket alpkänsla över hela
stället. Riktigt fint om det trillar ner en 50cm kanske inte gör det på
påsk men ändå. Parken vet ja inte hur den är men den är säkert
bra den med.

För mer info http://www.trysil.com
http://www.skistar.com/hemsedal

Norska fjäll
Røldal e ett hett tips. Du kankse har hørt talas om friåkningstævlingen dær..? Har visserligen inte vart dær sjælv men det lær vara mkt snø..

Norska fjäll
Trysil är helt klart underbart.. vi har stuga där och är där varje år.. åker dit i morgon.. dom har skitbra backar.. härlig offpist, fina hopp å skön pipe :)

Norska fjäll
Tja..
jag var i bjorli nu v.8 och det var kanon det är ju inte så stort men har en ok park och det är grym offpist:D det var bara synd att det inte var mer snö..
det är ett hett tips.

Norska fjäll
HAr för mig att normännen är galna i att åka skidor på påsk, därför är priserna oxå det dubbla.
Men annars Rockar Hemsedal fetast på allt, ink. fest.

Norska fjäll
Hej,

Jag såg att någon rekomenderade Röldal i denna tråden. Glöm det i år om det inte toksnöar fram till påsk. Fölg med på skiinfo.no för snöuppdateringar. Normalt sett är det mycket snö (2-4m) men i år är det inte som det brukar vara. Varit där ett par helger i år då jag bor 3.5h därifrån och det är lite snö och den som ligger där är hård eller is.

Satsa på Östlandet, det är mer snö än normalt där i år. Hemsedal har bästa skidåkningen men vet inte om de fått lika mycket snö som längre söderut. Om du inte varit i Norge under påsk så förbered dig på en chock om du drar till populära ställen som Hemsedal eller Trysil. Det är väldigt mycket folk och det är definitivt mer fokus på fest än skidåkning på dessa platser i påsken. Afterski på Trysil på långfredagen är det närmaste du kommer Borås Djurpark. Du måste dessutom räkna med högre priser på boende i påskveckan.

Norska fjäll
Som ngn tidigare skrev beror det helt på vad du är ute efter....pist, offpist, toppturer, halfpipes....

- Vill man ha lite av varje så är Trysil fint..ligger också nära för dem som bor i södra Sverige.

- Offpist/Toppturer: Sunnmöre, Narvik, Tromsö eller Lyngen.

Bor man i norra Sverige rekomenderas en tur till Tromsöområdet.....går att flyga billigt via Oslo...

Stabilast väder finner du nog i Hemsedal och Trysil...ju närmare kusten desto mer gambling med vädret.

//BJÖRN

Norska fjäll
haha så kul!

Det var ett tag sen jag startade tråden, men tack för alla svar! Jag ska ev åka i norge i påsk, så det bli bra!

Låtta

Snödjup

Tillbaka
Topp