Åkte med vid namn nämnda arrangör, över nyåret 01-02. Färden gick mot Alpe d´Huez. Det bör nämnas inledningsvis att detta var en den enda resan vi (mitt resesällskap o jag) kunde hitta, med ca 2 dagars varsel. Därför kan kanske nedanstående kritik delvis, vara aningen orättfärdig.
Jag själv har tämligen stor erfarenhet av olika alpresearrangörer och har även arbetat för en sådan.
Bussresan startade i Göteborg och så långt var väl allt frid o fröjd. Väl komna till Malmö började det stora bussbytet. Under resans gång kom det att bytas buss ett antal gånger och det i sig var ju lite irriterande. Att sedan bytena gick oerhört långsamt och organisationen av dessa verkade ytterst sporadisk, gjorde att vi som gäster fick väldigt mycket till synes omotiverad väntan á la svenska lumpen. Det var i och för sig ganska många bussar som skulle omlastas. Det som i sammanhanget irriterade oss mest, var att dessa kom att åka i någon form av karavan. Detta medförde att vid raster för lunch middag, natt o dyl, stannade 5-6 bussar från nämnda arrangör på samma ställe. Olyckligtvis var de ställena genomgående av det mindre formatet och följden blev att 300 personer skulle beställa och äta samtidigt på Mickey D´s med 4 kassor, på 35 minuter blankt. Senare skulle samma 300 personer göra sig i ordning för natten på en rastplats med kanske fyra herr –respektive damtoaletter.
När väl natten infunnit sig och det skulle sovas, tycker jag att de borde nämnt, att vi skulle tagit med sovsäckar för polarbruk. Det var så ini h-v-te kallt under både ner och hemresan.
Väl på plats ska jag väl inte klaga alltför mycket. Vi själva är väl beresta och klarar oss alltid. Guiderna var alla danska, så en viss språkförbistring kanske uppstod ibland. Detta medförde att de gärna höll sig till de danska gästerna, vilket kanske inte gjorde oss något, men om man ska vara något sånär objektiv i sitt omdöme, så bör nog guiderna tänka på att vara lite mer gränsöverskridande, om nu nämnda arrangör menar allvar med sin satsning på svenska gäster.
Avslutningsvis så ska man ha klart för sig att danska och svenska skidgäster förmodligen har olika förväntningar och krav, när de reser till alperna. Dessutom är nämnda arrangör ny på den svenska marknaden och vissa barnsjukdomar får man väl räkna med. Jag sågar alltså inte nämnda arrangör, jäms med knäna, men jag kommer nog inte att resa med dem igen.