Novis

Henrik-C

Ny medlem
Novis
Tjabba!!
Lite historia: Jag har åkt mycket skidor när det var fullängd som gällde. Då hade jag ett par rossignol 7s. Jag har precis kommit hem från Idre där jag hyrde ett par rossignol 9s (tror jag), otroligt skön skida.
Nu till min fråga: Vad rekomenderar ni för skida om jag är en mycket god åkare (har tävlat), åker 90% pistat, fort. Jag är ca180 cm, 90+ kg.

Novis
Jag rekommenderar dig att pröva Stöckli. Gör fantastiskt bra skidor. Ligger tyvärr i det övre prissegmentet men är värda var enda krona. Åker du mest pist bör du testa Stöckli Laser SC. Enligt min mening den skönaste pistskida som finns. Är enormt snabb och kvick i skäret. Fungerar inte lika bra offpist men eftersom du åker mest i pisten bör den passa dig också med hänsyn till att du är en f.d. tävlingsåkare. Pröva även Stöckli Stormrider som är en utpräglad friåkningsskida. Fungerar bra både i pist och offpist.

Novis
Du har fått ett bra svar redan men jag rekommenderar dig att även pröva Atomic BetaRace 9.20 och BetaRide 11.20.
9.20 är en fantastiskt fin pistskida för den som vill att det ska gå undan. Vridstyv och med ett grymt isgrepp.
Vill du ha en skida som är mer anpassad för ett liv utanför pisten kan 11.20 vara ett bra alternativ.
Atomic ligger betydligt bättre till i pris än Stöckli. Försök att prova skidorna innan du bestämmer dig.
De flesta skidtillverkare gör bra skidor, försök hitta en som passar dig.

Novis
Head Cyber XP 100 är helt kanon i pisten. Funkar även offpist (det lilla jag har provat).
Mycket stabil i höga farter om man åker på skär, stå på så mycket du vågar. Bra isgrepp.

Tillbaka
Topp