NTN Freedom?

mgbgt66

Aktiv medlem
NTN Freedom?
Hej! Väldigt lite snack om NTN Freedom. Någon erfefernhet där ute jämfört med NTN Freeride? Ja alla forumpoliser...jag har redan googlat, sökt gamla trådar osv

NTN Freedom?
Tjena!

Jag har kört Freeride i fyra säsonger och skaffade ett par Freedom för turandet i våras. Har 6 dagar och runt 8000 höjdmeter på dem.

Positivt:
De är mycket skönare att gå uppför med, de extra graderna av rörelse gav väldigt mycket mindre motstånd.
Kick-turnsen blir också lättare.
Hälhöjaren är mycket bättre, med två lägen blir det lättare att hitta bra vinkel. Går enkelt att manövrera med staven.
Utför i offpisten kan jag inte säga att jag märkte nån större skillnad mot Freedom. Jag har inte testat dom i pist ännu.

Negativt:
Varmare dagar hade jag sjukt svårt med isbildning framme vid låsmekanismen för walk-moden. Jag stod två gånger på toppen och karvade med en kniv för att hacka bort is. Troligen pga att jag inte fått bort all is så släppte låsmekanismen för walk-moden utför två gånger... Inte bra. Jag har läst om folk som kört silikonspray för att förhindra isbildning, får prova det nästa år.

Ciao
Anders

Senast ändrad:
NTN Freedom?
Hej,

Jag har två par NTN Freedom och vill ha tips på vad man skall tänka på vid montering av hälhöjarnas position! Skall de var i bakkant på pjäxhälen, framkant eller mitt på hälen i uppfällt läge?

NTN Freedom?
dannelino,
Monterade ett par freedoms före jul med rottefellas pappersmall och den visar ju även placering för häldelen. Annars skulle jag säga att det inte är lika noga med hälhöjaren som med själva bindningen. Lite längre fram och den kommer att höja mer, lite längre bak och den höjer mindre. Så länge du får hela höjaren under sulan ocg samma på båda skidorna så är det nog lugnt.

NTN Freedom?
Är det mer än turfunktionen som skiljer mellan freeride och freedom? Jag har slagit till på ett par NTN-pjäxor men har ingen bindning än... Tittar man på beg. finns det ju klart mest freeride att köpa men jag gillar att gå på toppturer.

NTN Freedom?
Anders_Wallander sa:
Axl sa:
Är det mer än turfunktionen som skiljer mellan freeride och freedom?
Är det något mer specifikt du undrar över annat än det jag skrev om några inlägg högre upp i den här tråden?
Är isbildning ett större problem med freedom än freeride? Finns det något sätt att nyttja freedom bindningen till flera skidor på samma sätt som freeride?

NTN Freedom?
Axl sa:
Är isbildning ett större problem med freedom än freeride? Finns det något sätt att nyttja freedom bindningen till flera skidor på samma sätt som freeride?
Jag har just turat fyra dar till med Freedom. Det blir definitivt lättare isbildning i 'lås'-mekanismen än på Freeride. Man får vara uppmärksam och rensa ordentligt innan man ska köra utför, och vara säker på att man hör ett distinkt klick när walk-mode-låset knäpps ner. Jag har även kört silikonspray vilket jag tror har hjälpt lite.

Det finns ingen bottenplatta som på Freeride som gör det enkelt att flytta bindningen mellan skidor. Jag har löst det med inserts (Binding freedom), då kan jag även växla till Freeride när jag kör system.

Jag rekommenderar bindningarna varmt till den som ska gå på tur, de är mycket skönare och lättare att gå med och utför märker inte jag någon skillnad mot Freeride. Men ska man mest köra system så kör på Freeride som är klart robustare.

NTN Freedom?
Styr fjädrarna bara utlösningsfunktionen eller påverkar de även hur aktiv bindningen blir?

Ett tips: Vänd på staven när du ska ta av och på bindningen så blir det mycket lättare att öppna och stänga.

NTN Freedom?
Hej,

Jag trodde fjädrarna bara styrde hur aktiv bundningen är. Är det så att den styr utlösningsfunktionen? Har du någon hänvisning på weben här?

NTN Freedom?
dannelino sa:
Hej,

Jag trodde fjädrarna bara styrde hur aktiv bundningen är. Är det så att den styr utlösningsfunktionen? Har du någon hänvisning på weben här?
Intressant att vi kan ha så motsatt uppfattning. Jag antog bara att det hade med utlösningen att göra eftersom det är med en rekommendation om hur man ska spänna efter vikt.

NTN Freedom?
Nu har jag 4 dagar på Rottefella Freedom och kan hittills säga att jag är mycket nöjd! Jag upplever att jag har en bättre känsla än med Freeride. Inte samma "glapp" som jag upplevde med Freeride innan fjädrarna börjar göra motstånd. Vinkeln är bättre, på Freeride kände jag mig för framåtvinklad kanske pga att hälen är för hög på Freeride. Jag kommer att köra 90% pist men valde Freedom för att jag önskade en lätt bindning. Jag använder TX Pro och bindningen sitter på ett par Line Sick Day 95. Klart bästa kombon jag haft genom mina dryga 20 år på Telemark! Ena bindningen hoppade i walk-läget vid ett tillfälle men det berodde troligtvis på att jag inte tryckt ner ordentligt, man ska höra ett klick. Torx-skruvarna som håller bygeln fram behöver efterdras och kanske kompletteras med Loc-tite. Den ena gängade upp sig efter 1 dags körning men sedan ok efter åtdragning.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp