Rottefella freeride eller freedom

Ockåäö

Aktiv medlem
Kollar man begagnat är det nästan bara freeride monterat på skidorna. Nästan alldrig freedom varför? Är åk känslan så annorlunda mot freeride? Eller är det kvalite, läst många äldre trådar om freedom går sönder! Har rottefella fixat det, även freeride hade ju kvalitets brister i början.

Jag har nu freeride som mina första ntn. Gillar inte glappet från hälen i skidan till när motstådet av fjädern börjar. Sedan är den i mitt tycke för stel(har fjädern på 1.5).

Så har börjat titta på freedom, men är inte alls lika vanlig som freeride varför????

Varför tänker du bara på rotefellas bindningar? De är båda riktigt gamla och har sina nackdelar.
Personligen rekommenderar jag outlaw x som inte har det där glappet du beskriver. Om du aldrig turar finns det en ny version som heter bandit.

För att svara på din fråga så upplever jag att freedom har bättre känsla än Freeride men har själv kört sönder ett par.

Gammalt kan ju också betyda beprövat! Vad jag förstår kör tex eliten freeride i pist sammanhang.
Men största anledning är nog att i dagens värld önskar jag hålla mig inom eu. Någon som vet om de lyckats rätta till bristerna på freedom?

Svalt svar här om Freedom. Har beställt gröna fjädrar till mina freeride. Blir det inte bättre, så får jag köpa grisen i säcken och prova freedom.

Jag kör inte mycket telemark längre men Freedom är en grymt bra bindning. Känner inte till ”bristerna på Freedom”

Jag har definitvt kört mest pist men också några få toppturer. Mycket bra känsla i freedom. Freeride känns lite av/på.

Jag har kört Freedom, Freeride och sedan förra säsongen 22Designs Bandit
Båda Rottefellas bindnigar har krånglat.

Freedom var det en plastdel inne i bindningen som gick sönder, men Rottefella skickade en ny. På Freeride så var det häldelen som krånglade, den sprätte upp i turläge. Även då skickade Rottefella nya delar och sedan fick hälen ett buntband runt sig för att det inte skulle hända.

Båda har haft problem med att dom går över till turläge i tid och otid. Ger en ganska otrevlig känsla när det händer (även när häldelen ploppar upp). För att fixa det blev det inga nya delar från Rottefella utan jag fick leva med det.

Så efter 10 år med Rottefella så bytte jag till Bandit, en av anledningarna var att slippa turläge. Har bara turat 2-3gånger totalt så kommer inte att sakna det.

Freedom vet jag inte om jag gillade så mycket, det var min första NTN och ptja, det var väl en bra bindning.

Med Freeride var jag inne på att köra djupt och carva hårt, den gav den styvheten jag ville ha men kändes ändå lite död. Även skidorna jag hade då, Nordica Enforcer, kändes lite döda, även om de var helt fantastiska att ställa på kant och skära djupa hack i backen.

Sen kom en period jag ville köra med mjukare fjäder och försökte skruva upp ner fjädern på Freeride till 0 men hittade inte känslan. Tror även skidorna var för styva för att uppskatta det nya mjuka jag.

Med Bandit och ett par lite mjukare skidor (Völkl Blaze) så har jag hamnat där jag vill vara. Jag kan köra med mjuk fjäder och ändå ha känsla i bindningen samt skidorna är lite lättare och mjukare gör att jag har bättre kontakt med snön. Lite mer att jag åker över snön istället för genom snön. Skulle kunna tänka mig en annan karaktär på skidan, looking att you extreme formula 88.

Dessutom har jag sedan några år lagt undan stavarna. Det i kombination med mjuka fjädrar (mjuka NTN är som hårda 75 🙄) gjorde att jag fick börja om med balansen. Superkul och jag känner att mitt telisåkande fått en nytändning. Idag kan jag åka lika snabbt och i all terräng som jag kunde med stavar och hårda fjädrar, puckel och offpist inräknat. Stavarna åker inte ens med i boxen när jag drar till fjälls, undrar om jag ens har dom kvar?

Jag har kört Freedom, Freeride och sedan förra säsongen 22Designs Bandit
Båda Rottefellas bindnigar har krånglat.

Freedom var det en plastdel inne i bindningen som gick sönder, men Rottefella skickade en ny. På Freeride så var det häldelen som krånglade, den sprätte upp i turläge. Även då skickade Rottefella nya delar och sedan fick hälen ett buntband runt sig för att det inte skulle hända.

Båda har haft problem med att dom går över till turläge i tid och otid. Ger en ganska otrevlig känsla när det händer (även när häldelen ploppar upp). För att fixa det blev det inga nya delar från Rottefella utan jag fick leva med det.

Så efter 10 år med Rottefella så bytte jag till Bandit, en av anledningarna var att slippa turläge. Har bara turat 2-3gånger totalt så kommer inte att sakna det.

Freedom vet jag inte om jag gillade så mycket, det var min första NTN och ptja, det var väl en bra bindning.

Med Freeride var jag inne på att köra djupt och carva hårt, den gav den styvheten jag ville ha men kändes ändå lite död. Även skidorna jag hade då, Nordica Enforcer, kändes lite döda, även om de var helt fantastiska att ställa på kant och skära djupa hack i backen.

Sen kom en period jag ville köra med mjukare fjäder och försökte skruva upp ner fjädern på Freeride till 0 men hittade inte känslan. Tror även skidorna var för styva för att uppskatta det nya mjuka jag.

Med Bandit och ett par lite mjukare skidor (Völkl Blaze) så har jag hamnat där jag vill vara. Jag kan köra med mjuk fjäder och ändå ha känsla i bindningen samt skidorna är lite lättare och mjukare gör att jag har bättre kontakt med snön. Lite mer att jag åker över snön istället för genom snön. Skulle kunna tänka mig en annan karaktär på skidan, looking att you extreme formula 88.

Dessutom har jag sedan några år lagt undan stavarna. Det i kombination med mjuka fjädrar (mjuka NTN är som hårda 75 🙄) gjorde att jag fick börja om med balansen. Superkul och jag känner att mitt telisåkande fått en nytändning. Idag kan jag åka lika snabbt och i all terräng som jag kunde med stavar och hårda fjädrar, puckel och offpist inräknat. Stavarna åker inte ens med i boxen när jag drar till fjälls, undrar om jag ens har dom kvar?
Spännande läsning, vill också ha mjuka bindningar. Har köpt gröna fjädrar till freeride nu. Vilken bredd är det på dina blaze?
(Vet ju några som inte är nöjda med 22 designe också).

Nu väntar jag på snön. Åkte bara 3-4 dagar med ntn. Min crispi pjäxa upptäckte jag efteråt hade 2 vinklar i åkläge, har ändrat till mer upprätt läge. Stå knäböj hela tiden även i liften blev jobbigt. Samt nu bytt till gröna fjädrar. Hoppas det blir åt rätt riktning i åk känsla. Är freedom lika hårt fjädrad som freeride?

Vill du ha ytterligare mjuk känsla så kan du slå över pjäxan i gå-läge. Då har du mjuka fjädrar och mjuka pjäxor. Det fina är att det fortfarande är styvt i sidled. Du får jobba ännu mer med balansen men du kan fortfarande åka runt och karvar fast det känns som du har ett par sköna sneakers på fötterna.

Dock vet jag inte hur gå-läge funkar på Crispi. Jag kör gamla Scarpa TX och där gör gåläget att det blir ett mjukt flex i längsled. Nya gen TX har ju ett helt annat gå-läge. Känns lockande, utmanande och lite skrämmande men vore kul att få testa den pjäxan.

Jag har Völkl Blaze 94, kör uteslutande pist eller pistnära offist i svenska fjällen.

Intressant diskussion. Många parametrar. Freeride har alltid funkat för mig men är tunga och motståndet att lyfta hälen är inte så progressivt som jag önskar. 7-TM åkte jag på många år och de var helt OK.

Freedom sprack för mig efter bara några dagar. Verkade inte tåla kyla.

Skidor och pjäxor betyder väldigt mycket, skulle säga att bindningarna är något mindre betydelsefulla för åkglädjen bara de är pålitliga.

Skaderisken med icke utlösningsbindningar hur resonerar ni där?

Thure

Undrar var de menar med ny och förstärkt freedom.

Alltså, jag slår ett slag för 22 Designs. Hållbart skit. Skönt att åka på, har kört igenom de flesta vid det här laget, om frågan nu var om att hitta något nytt att åka på, alltså.

Intressant diskussion. Många parametrar. Freeride har alltid funkat för mig men är tunga och motståndet att lyfta hälen är inte så progressivt som jag önskar. 7-TM åkte jag på många år och de var helt OK.

Freedom sprack för mig efter bara några dagar. Verkade inte tåla kyla.

Skidor och pjäxor betyder väldigt mycket, skulle säga att bindningarna är något mindre betydelsefulla för åkglädjen bara de är pålitliga.

Skaderisken med icke utlösningsbindningar hur resonerar ni där?

Thure
Pjäxor är viktigt, dock så litet utbud på Telemark pjäxor. Så blivit lite formfix för min del med sidas smalbensskydd och Stadiums volymökning runt vrist. Jag kör crispi shiver ntn.

Säsongspremier idag ! Och nu nöjd med hur min ntn utrustning blivit. Crispi shiver ntn, Freeride bindning, dynastar legend 96. Har byte från blå till gröna fjädrar som är spända till 2. Pjäxorna låsta i det mest upprätta läge samt sidas smalbenskydd (hoppade volymökning). Blivit ganska när cobra 75mm i känsla utan skava sönder smalbenen. Hade scarpa på 75mm pjäxorna.

Senast ändrad:
Har nu provat freedom. Var inte jättestor skillad i känsla mot freeride. Möjligt freedom var tidigare styvare när man lyfter hälen än freeride. Men freeride styvare senare när hälen långt upp från skidan. Så små skillader så kanske beror mer på fjäder spänningen än själva bindningen.
Men skidan var rätt annorlunda än mina och det bidrog till stor skillnad i åk känsla.
Har provat 2 par skidor med freeride 1 par skidor med freedom.
Är det så för känslan, skidor har mer betydelse än bindningen.

Tillbaka
Topp