NTN + tech-häl?

MacL3an

Medlem
NTN + tech-häl?
Jag undrar om det är någon som prövat combon av NTN + häldelen från en tech-bindning? Är nämligen lite sugen på att börja med telisar, men tycker det låter fantastiskt att ha möjligheten att låsa hälen om det ska åkas brant och stökigare terräng.

Min fråga mer specifikt är hur bra detta funkar? Blir det en dålig kompromiss eller får man det bästa av båda värdar? Är NTN-pjäxorna tillräckligt stabila för att åka "alpin stil" när hälen är fastlåst?

NTN + tech-häl?
Jag åkte några vändor i våras på ett par scarpa tx pro och kingpin, men då blir det ju inte nån framdel från ntn. Skorna är ju stabila, men tillräckligt måste nog defineras av var och en. Den kombon var för min del helt enkelt onödig, ändå klippte jag till en passande platta som extra stöd under bälgen på skon. Testade först utan och det kändes som upplagt för att trampa ur. Med skorna följde det med ett stöd att fästa i skarjärnsfästet men på kingpinbindningen passade de inte, så det var därifrån jag kopierade lösningen. Hela det upplägget kändes inte pålitligt alls, men skorna var det styvaste jag testat i telisväg.

Jag misstänker att med tådel från ntn så blir den varianten ganska stabil, men att det nog går att göra illa sig ordentlig. Men det sista stycket här är ju bara spekulationer från min sida. :|

NTN + tech-häl?
Tack för svar Realmode!

Kan du utveckla vad menar du att man kan göra illa sig? Jag trodde NTNs tådel hade utlösningfunktion, eller har jag missförstått? Och har man en tech-häl med utlösningsfunktion så bör det väl funka? Eller kommer de på något sätt att motverka varandra?

NTN + tech-häl?
ntnbindningens utlösningsfunktion är inget som är godkänt, vad jag vet. Men den släpper väl vanligtvis. Du ställer trögheten med fjädrarna och får där själv bedöma vilken hårdhet fjädrarna ska ha och hur hårt du drar dessa (rottefella har tabeller). Den bygger dock på att skon är lös i övrigt och tänkt att hålla i din sko så att säga på egen hand. Skon måste även lite bakåt för att komma lös.

Jag vet inte egentligen och det kan säkert funka men nån exakt vetenskap blir det ju inte.

Tillbaka
Topp