NTN update

NTN update
dr-telemark sa:
Intressant artikel här:
http://www.dn.no/d2/article1212224.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image

Lägg till länkar allteftersom så får vi en fin liten databas för den som är intresserad.
Læste den artiklen i tidningen igår, kul med en lite længre artikel!

Det dær med Black Diamnonds nya, "Holy Grail", har ju helt gått førbi mig. Ska bli intressant att se nær/om de kommer ut med nått nytt. Deras senaste bindningar har inte imponerat på mig iaf.

Hur ær det att åka på NTN, har ju bara hørt det ska blivit bra nu med nya fjædrar som ger ett bættre flex? Ær NTN pjxorna styvare fram på tådelen æn vad vanliga telis-pjæxor ær?

Senast ändrad:
NTN update
Hallå där,

Åkte med NTN bindningen en vecka i våras på ett par Monster 78'or.
Har också bara testat Crispis Evo och det är möjligt att skon drog ner
upplevelsen en del då det var en riktig odåga till elände utan känsla och
passform.

Jag tror att de första skomodellerna ligger någonstans i den övre
mitten jämförelsevis med tidigare serier. typ T2X och XP.

Trots den floppiga flappande skon var kontroll och stabilitet revolutionerande så
till den grad att det var läskigt. Jag som har åkt på targa hela livet fick
lära om lära rätt från början men vande mig aldrig med känslan av
att åka på räls.

Finns säkert oändliga möjligheter att utveckla telemarksåkning i hård pist
med dessa nymoderniteter. Jag som inte alls har hängt med i utvecklingen
och fortfarande tycker att tjusningen med telemark är när man själv hittar den
där perfeka balansen i viktfördelningen mellan bakre och främre ben blev dock
inte övertygad. Ska ge det en ny chans nu till vintern.

Ska bli spännande att se vad dom hittar på i framtiden. Som jag har förstått
det har dom planerat en helt serie olika modeller och knäna mår onekligen
gott av det faktum att man kan vrida ut skona ur bindningen. Tur funktionen
var också väldigt smidig och funktionabel.

NTN update
Hallå där alla glada!

nån som vet varför NTN pjäxor inte görs i storlek 25.5??
tycker det är mycket märkligt, tänker dom skippa oss med små fötter eller?

ha d

free your heel and your mind will follow ;)

Senast ändrad:
NTN update
Kan meddela att jag hade tre gryma dagar i Ramis nu i helgen på Scarpa TX, NTN och Scott P3 och jag är grymt nöjd, ska jobba lite med passformen på pjucken innan de är perfekta.
Men det är grymt exakt att åka med

NTN update
hallå där allihopa! var uppe och körde på crispis pjäxa på ett par monster 88 i helgen, men jag upplevde lite problem, när jag åkte i lössnö och det kom in snö i bindningen började den lösa ut, allt satt fast som det skulle och det var dom styva fjädrarna på. är det nån som varit med om nåt liknande? brudar knark, TELEMARK!

NTN update
echo sa:
hallå där allihopa! var uppe och körde på crispis pjäxa på ett par monster 88 i helgen
tror att vi har kört på samma skida. testade du i hundfjället? Anders Nilsson verkar ha lyckats bättre med inställningen på sin bindning. Ska bli intressant när man får testa ett par som funkar... Hundfjällets testpar lämnade jag igen efter 2 åk eftersom dom inte ville sitta kvar när jag åkte grön backe.

NTN update
Var bindningen justerad som den ska?
Eller är det så att Crispi har knasat ihop fästet på skon?
Tyckte att det var lite meckigt att justera in bindningen innan jag fick till det,
Fick läsa både en och två ggr innan.
Det jag ska göra är att montera bak bindingen lite mer än vad jag har haft tidigare ,jag upplevde det som att jag fick mer tryck fram på skidan med NTN

NTN update
Ett litet snabbt inlägg om NTN bindningen och testdagarna i Tandådalen. Var så att Rottefella inte hade 100kolla på hur inställningarna skulle vara på deras gröna Power Tubes. Men detta var ett tämligen lätt problem att lösa.

Å som svar på tal om VrikningsVerksant's inlägg så vill jag också påpeka att om du åkte på Crispi Evo-skon i våras så har skon gjorts om en hel del efter det, bla ny innersko och nytt tåparti :) Har åkt med Evo'n i mer än 3 veckor och den är grymt skön när man värmt innerskon i ugnen(100grader i 7 min)

Varför skon (& bindingen) bara görs i stl 26.5 och uppåt, beror på att på dessa skor så är det samma längd från tåspetsen till infästningspunkten under skon. När man till hösten kommer med skor i 26.0 och neråt så kommer också bindningen att vara mindre för att passa en kortare framdel.

NTN update
Rixon sa:
Varför skon (& bindingen) bara görs i stl 26.5 och uppåt, beror på att på dessa skor så är det samma längd från tåspetsen till infästningspunkten under skon. När man till hösten kommer med skor i 26.0 och neråt så kommer också bindningen att vara mindre för att passa en kortare framdel.
har haft mail kontakt med crispi om det här med pjäx storl. och det kommer komma ut på test nästa säsong vilket ger att dom böjar säljas om två... tycker det hela är ett skämt, hur svårt är det att minska måtten på pjäxan resp. bindningen...

ha d

Tillbaka
Topp