NTN - Vad är det här för skit....

NTN - Vad är det här för skit.... det var min första tanke efter att ha provat på NTN sytemet. Men låt mig ta det från början... ;)

Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag ersatt min gamla 75mm utrustning med en NTN utrustning.
Min första reaktion var precis som jag skrivit i rubriken, jag höll helt allvarligt inte på att ta mig ned för backen från början. Kombinationen av nya pjäxor, bindning (med ny teknik) och skidor gjorde att det kändes oerhört stelt och mer som att försöka åka telisar med en trasig alpinutrustning. Jag skulle nog säga att för mig är det en större omställning att gå från 75mm till NTN än det var att att gå från läder till plastpjäxor.

Nu har jag åkt några fler dagar och det börjar falla mer och mer på plats med tekniken, dock känns det långt ifrån min forna åkning. Men skam den som ger sig, det har faktiskt blivit lite av en nytändning att "börja från noll" igen.
En sak som slagit mig nu är om jag står med fötterna för smalt isär? Ni som är duktiga är det axelbredd eller något mer som gäller?
Jag kommer även att försöka mig på att filma mig själv lite framöver och hoppas kunna få lite teknik feedback av er ;)

Jag funderar lite på vad som är för smalt?
Och varför ska man stå brett?
Man behöver ha ett oberoende benarbete och man behöver kunna jobba med att kanta och vrida skidorna men annars...

Jag förstår vad du menar!! Jag kan inte åka med NTN! Jag åker telemark för att jag gillar den känslan och NTN har inte den riktiga telis känslan om du frågar mig. Har hört att outlaw x från 22 design ska känslan närmare 75 mm. Jag tycker NTN är för inaktiv då jag åker lågt och djupt.

Senast ändrad:

Man behöver inte byta till NTN för att det är ett nyare system. I denna länken så ser Ni Jake Sakson en av världens främsta telemark åkare som inte heller kör på NTN. Smaken är som baken.

För att förtydliga mig lite,

Nu när jag åkt några dagar med NTN så kan jag klart se fördelarna. Jag tycker att det ger en mer "stabilare" känsla än vad jag tidigare kände med 75mm. Med 75mm så kunde jag ibland känna ett mer fladdrande på framför alt innerskidan.
Problemet som jag nu måste jobba på är viktfördelningen och balansen. Tidigare har jag nog varit ganska lågt positionerad (tänk portåkning), när jag åker nu känns det nästan som om jag har väldigt mycket vikt på innerskidan.

Bytte till NTN i år och började med att hyra ett par scarpa txpro med freeride binding - hemsk känsla och kändes helt dött och gångjärnsaktigt.
Köpte därefter de hyrpjäxorna för att jag ville säkra ett par pjäxor med tech inserts i hälen. Och tänkte att med styvare fjädrar och kanske en annan bindning skulle känslan bli bättre.
Skaffade ett par skidor med outlaw x binding och det blev absolut bättre men txpros supermjuka bälg i kombination med högt och hårt skaft skapar en väldigt livlös känsla och jag tyckte att jag tappade kontakten med skidan helt. Skaffade sen hårda fjädrar till bindingen vilken inte hjälpte känslan utan bara fick den mjuka bälgen att kollapsa tidigare.
Bet i det sura äpplet och slog till på ett par crispi evo wc (styvaste av det styva - och framförallt styvare bälg) - VILKEN SKILLNAD! Nu är känslan i princip 100% densamma som mina gamla garmonts med BD 01 bindning fast bättre kontroll och stabilitet. Efter bara 1 dag i backen med denna setupen kan jag lungt säga att det är den bästa pjäxan jag någonsin kört med.

Så setupen är Crispi EVO WC + Outlaw X med stiffy springs. Jag väger 72kg och är 178 lång men jag tycker inte alls att detta blir för styvt - har kört telis ett tag (25år) dock och laddar på relativt mycket. Jag kan nämna att jag körde en vända med varmvatten i pjäxan för att mjuka upp bälgen inför första åket då den var så styv att jag nästan trodde att bindningen skulle gå sönder :-) - Nu är den helt perfekt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp