Nu blir de telemark

Addeboy

Ny medlem
Nu blir de telemark
Köper mig en telemark utrustn.
resonerat så här:
Köper ett par nya pjäxor (Vill inte ha ett pjäxor som är inkörda efter nån annans fot)
Antagligen ett par Scarpa t2 (kanske t1, osäker)
G3 targa bindning.

Nu till problemet, vilka skidor?
Polarn hjälper mig med pris osv. säljer skidor, men inte speciellt haj på telemark. Eftersom jag själv alltid åkt bräda så kan jag inte direkt på stå att jag vet vad man ska tänka på.

Bör beakta några saker:
*Reser ganska mycket, bör ha ett par skidor som klarar puder någorlunda. (Tar nog bräda mestadels, men skönt om man inte skulle va helt i skiten om man fick för sig sätta på sig skidorna)

*Kommer nog inte kunna hålla mig från hoppen, även om twintip kanske är lite overkill så här som första skidor =)

*Orkar inte med några skrikiga skidor med typ eldflammor på, vill att de ska hålla ett tag. Svart, cleant och stilrent är snyggt, även om jag kanske inte värderar det högt...

(1.86m / 78kg)
Synpunkter?

Nu blir de telemark
Ta ett par Rossi Scratch eller ett par Head Madtrix Mojo. Annars funkar Dynastars LBF och Salomon 1080 bra också.Har sjålv provat ett par K2 Enemy som telisar och dom var jävligt oroliga när man kom över cruisingfart.

Nu blir de telemark
Köp inte T2 om du ska köra seriöst. T1:orna ger dig bra mycket mer tillbaka såväl i pist som puder. Går helt ok att hika även med T1 racing. Vad gäller skidor så kan jag varmt rekommendera Völkls G4:or som är hyfsat allround även om jag tycker dom är lite styva i pudret för telemark. Rotationshopp är väl inte heller att rekommendera med dessa tyska pansarvagnar. Men -02/03 modellen är ju iaf svart och rätt clean design. Kika även på tidigare modeller av V-ski, grym skida. Förra årets med seriefigurer verkar ju inte passa in i din smak. För puder är Salomons PR helt grym som telis. Härlig surfkänsla och rapp i skogskörning. Känns inte alls sladdrig i puder vilket den dock obönhörligen gör i isig pist och hög fart. BC Scratchen som nämns här ovan är också en skön skida som jag dock upplevde som lite livlös, men jag körde bara halvdag så det är svårt att uttala sig helt. Otroligt trevlig design dock. Bestäm dig för hur mycket du ska hoppa. Du förlorar mycket på att gå ner i längd om du ska ut i fluffet vs det jobbigt att hoppa med långa skidor. Personligen anser jag att de flesta twintips som är riktade mot stora berg funkar bra som telis då de generellt är lite mjukare och lättare.

Nu blir de telemark
Ok. Har en del att fundera över.
Skulle behöva kika in på nån nätaffär så jag kan få en uppfattning om prisklassen... Luktar lite pengar.

Än så länge enligt rekommendation:
Bindning: Targa G3
Pjäxor: Scarpa T1 (racing)
Skidor: osäker på pris, och hur de ska användas.

Rädd för ett par stora orörliga stockar.
Vill ha ett par lättåkta (inte för tunga) plankor, med lite möjligheter.
(Kanske åkt 10ggr än så länge. Börjat hoppa lite, men lär dröja innan jag känns bekväm vid tanke på att flyga rakt och landa i ett par stenhårda pjäxor) =)

Är det vettigt att fixa dessa grejjer direkt, trots allt nybörjare. Overkill?

Nu blir de telemark
Tja!
Om du vill ha en allround skida kan jag rekommendera Rossignol Bandit XX. En bra allround skida som hänger med både i pist och djupsnö. Har kört mina bästa lössnöåk på dessa maskiner. Fungerar bra att gå på tur med om du känner för det.
På pjäxfronten är Crispi CXU ett hett tips, men det beror på vad du har för ambitionener att köra. Har själv haft ett par T2:or som jag tyckte fungerade bra som första skor. Nu har de dessutom ett tredje spänne som trycker ner hälen.

Well, det är bara att fundera på och ta beslut.

Telislinkan

Nu blir de telemark
Hej
Välj en relativt kvick och mjuk skida. Åker freeheel soulman telis på völkl g4? Känns inte det en aningen pråmaktigt. Jag har visserligen bara provat dem på slalom och redan då kändes de väldigt styva och inte riktigt som ett par ultimata telisskidor. Själv åker jag på atomic Beta carve.

Nu blir de telemark
Blir antagligen ett par:

Bandit X 1,84cm (grymt fördelaktigt pris på dem)
G3 targa eller (Chili, antagligen bra pris på dem)
Scarpa t1

Måste väl funka för mig...
Tack för alla synpunkter, kommentera gärna...

Nu blir de telemark
Hmmm

Du måste tänka på några saker, köp inte 1 skida speciellt gjord för telemark, det gjorde jag med min första skida men efter 1 år e den helt värdelös.

Köp 1 hyfsat mjuk men ändå inte så mjuk skida, du tröttnar snabbt på skidan om den är för mjuk när man åker lite snabbare precis som med vanliga skidor.

Rossignol Scratch BC är och Bandit II är dom jag kört senast på och båda fungerade skitbra. Bandit-skidan är för smal för lössnö men du borde väl köra i den kategorin när det gäller hårdhet på skidan, tror att Völkl V-Pro kan vara grym oxå.

Så länge du inte ska köra bara puckel så köp inte en för mjuk skida !

/Gustav

Nu blir de telemark
Är bandit x skidan för mjuk?

Kollat upp den lite, verkar faktiskt passa mig riktigt bra. Något under 2lappar för den är väl inget rån direkt, eller?

Verkar ganska lätt och lagom i längd också. Kanske funkar att hoppa med den lite...

Nu blir de telemark
Du verkar ha tagit till dig rekomendationen att köpa T1:or istället för T2:or. Bra! Finns ingen anledning att köra på T2:orna då T1:orna funkar utmärkt även till toppturer. Om man tycker att de är för tunga uppför är det flåset man ska göra någonting åt. Vad det gäller skidor så säger jag: Köp breda! Finns inte direkt någon anledning att köpa skidor under 80 mm i midjan om du inte ska börja "rejsa". Satsa på några med midjemått runt 85 och inte för mycket midja. Framför allt ska tailen vara ganska rak för att de inte ska bli omöjliga i pisten. Och som sagts tidigare: Lite mjukare än de hårdaste slalomskidorna. Om du funderar på Bandit så slå till på B3:orna. Jag tror inte du kommer ångra dig efter några åk i riktig pudersnö! De har ju dessutom lite twintip. Vad det gäller längd så utgå från din egen längd. Några cm upp eller ner beroende på hur stark åkare du anser dig vara. Själv har jag extrem Ak4. Kanske lite "flashiga" men bra allroundskida som passar till lek i de flesta förhållanden. Lycka till!

Nu blir de telemark
Faan vad kul att du fixar telis grejor - du kommer inte ångra dig!!

T1 är ett bra val på pjäxa, annars rekommenderar jag Garomonts racing pjäxa, kör själv på den fast dock några säsonger gamla! Ruggigt sköna!!

Ett annat tips på bindning är rottefellas Cobra bindningar, kolla www.rottefella.no, Ingen vajer som riskerar att gå av, enbart stål och lufttrycks fjädringar eller vad det nu är för ngt. Ger en mycket stabil och skön känsla för foten i bindningen speciellt om du har racing pjäxor.

Rekommenderar oxå att du kör på 2 cm plattor, ej högre, funkar sämre i off poisten men kanske bättre i pisten! Är inte nödvändigt att ha högre om du inte tävlar portar eller nåt.

Skidorna bör som tidigare nämnt vara, rätt mjuk, e de dessutom lätta tycker jag personligen att det e skönt! Då förbättrar du telemarkens frihets känsla ännu mer!! Du kommer märka det om du inte redan prövat!! Har haft ett par Atomic 9.22 beta ride (106-72-95) i två-tre säsonger nu vilka jag e mkt nöjd med, Funkar överallt, pist, puckel, oprepat puckligt och även offpist. 180cmlånga , jag är 176.

Längden e en smak sak. Provade ett par 155, kneissl, med nio meter svängradie, helt sjukt rolig i hård pist, men annars var det inget att hänga i granen.

Som skida skulle jag rekommendera Atomic och som är ngt bredare än den jag har. Atomics skidor är oftast lätta, som e bra i både pist och off pist!!

Annars, Dynastars vackra skida, ljusgula, med ros på, kommer inte ihåg vad de heter! De e grymt snygga och fått jäkligt bra omdöme av de jag snackat med!!

Lycka till!

Hoppas det hjälper dig ngt!!

/ponta

Nu blir de telemark
Förresten, kom på en annan skida!!

Kneissll Flexion Tanker, riktigt fet puder skida. Tänke själv köra på den i år. 125-93-116. 170/180/190cm

Alternativt, Kneissll Flexion Fly 110-75-100. 177/185 cm
Svart, ruggigt clean skida (som du ville ha den), Twintip,

Peace out!!

/ponta

Nu blir de telemark
Nu äre beslutsångest så det räcker till.

Det är just Ross Bandit X så jag får ett grymt pris på.
måtten: 107-70-97 är väl ändå inte för smalt?

Skulle inte ge ny pris för den, men verkar kanske va värt den lilla peng jag får lägga ut.

Tankern och K2 skidorna är nog ett första val, men skiljer mer än 3papp i skillnad för bara skidorna! Är det värt så mycket???

Får bli de bindningarna och scarpa t1:or alternativt nån Crispi beror lite på hur de känns på foten när jag åker iväg och prövar. Lutar starkt åt Scarpa dock...

Vill tacka för alla synpunkter och hjälp, ska bli kul att få pröva nåt nytt i backen i vinter...

Nu blir de telemark
Tycker personligen att du kastar pengarna i sjön om du köper ett par X. Visserligen allround men förbannat tråkiga. Om du dessutom tidigare mest kört bräda kommer du att svära dig blå över hur tråkigt det är att köra telis offpist, där tekniken egentligen gör sig bäst. En bred skida gör att du flyter bättre, vilket i sin tur leder till stabilare och goare känsla på öppna fält men även en rappare känsla i skogen istället för att harva runt med ett par 70mm midjor som kommer att vara som knivseggar i svenk packsnö i jämförelse. Beträffande G4:an så håller jag med om att de är lite pråmlika vilket jag också nämnde i första inlägget. Anser dock att det är mycket svårt att hitta en mer allround skida. Enemyn är bra men för mycket plankkänsla i min mening. Någon nämner Dynastars Arno Adam med blommor på. Ett gott val men inte heller den särskilt lekfull. Jag skulle säga Salomon PR, Ross BC Scratch, Völkl V-ski. Har aldrig provat Scott Santiago men hört mycket gott om den. Ser även den lekfull ut. Köp din egen längd på skidorna om du vill vara allround.

Nu blir de telemark
Ok. Han får väl beställa ett par plankor kanske. Borde nog följa med han upp och testköra ett par stycken. Lite orolig för att de man kanske fastnar för i det här läget, kanske är kassa när man lärt sig köra lite bättre...

Blir antagligen Chammonix igen över jul så kanske är värt lite extra pengar för en bredare skida...

Nu blir de telemark
Ett tredje förslag är att ta dina gamla slalom lagg och sätt bindning på dem..

Klart billigaste alternativet!

/ponta

Nu blir de telemark
Som du själv säger på slutet. Första gången man åker funkar en kortare, mjukare och smalare skida bättre, men om man utvecklar sig så måste man byta upp sig allteftersom. Sen att fråga andra om vilken skida man ska ha så här över nätet.... det är svårt eftersom alla åker olika, tycker om att åka på olika sätt m.m.
Det enda rätta är att prova tills du själv hittar nått som passar just dig.

Lycka till.

Mvh / BB

Nu blir de telemark
Köp breda skidor...... som någon sa så finns det ingen anledning att köpa under 80mm i midja. Ett till tips är att inte köpa Chilli den går sönder och då menar jag det. Alla som jag känner som har haft en chilli bindning har pajat den. Jag lovar att det inte är roligt att gå en hel dag och när man äntligen ska få åka så pajar bindningen.
T1orna är bra men racing varianten kanske är lite overkill.......
JO en sak till köp en skida som du kan växa in i (åk mässigt).

Nu blir de telemark
Blir nog inte att sätta på telemark bindn. på de gamla skidorna iaf. Åkt bräda de senaste 10åren, så ev. gamla skidor kan nog va lite små =)

Försöker bara bilda mig en uppfattning, innan investering.
blir inga chilli.
Antingen Rottafella Cobra, eller G3 Targa...
Scarpa t1:orna verkar lagom...

Skidor (önsketänkande)
*Ross Bandit XX
*Ross Scratch (Verkar grymma!)
*K2 Pist pipe
*Tanker

Vet inte riktigt hur fort det går framåt med telisar, men är rädd för att man tröttnar snabbt på pisten...
Hmm, kanske ska ringa runt lite och kolla skidshoppar efter begagnat...
Normalt emot begagnat köp, skulle inte falla mig in att köpa en använd bräda. Belastningen kanske inte är så hög vad gäller telemark, eller behöver man oroa sig för att skidorna mattas, borde inte va nåt större prob.

Nu blir de telemark
Skippa T2:orna, de ar for laga helt enkelt, ger inte samma stabilitet. Kor sjalv pa ett par 177 langa Bandit XX med G3 Targa T9, de bindningarna ar kanon, bara ett tips.

Nu blir de telemark
För er som ev. är lite nyfikna.
Bestämt mig för:

*Ross bandit XX eller Ross Scratch BC
Beror lite på vem som är lättast att fixa till bäst pris, men nån av dem blir det med säkerhet...

*Rottafella Cobra med 2cm plattor

*Scarpa t1

Tack för all hjälp och synpunkter, syns i backen...

//Andreas

Nu blir de telemark
Jag tycker nog att Bandit X är lite för smala i midjan även för telemark, tycker definitivt du skall välja XX istället, dom är äckligt kvicka i svängarna, inga crusing skidor alltså, ganska lekfulla och förmodligen väldigt bra som telisar, mkt norrbaggar som kör dom i Trysil som är mitt hemmaplan, och som dom flesta vet är norrbaggar ofta rätt skillade på telis

Tillbaka
Topp