Nug

Nug
Den kom till min myus-adress i fredags, men de hade julstängt. Den är under behandling och ska skickas någon gång ikväll svensk tid. Förhoppningsvis kommer den på fredag.

Nug
Ok Mclean, hoppas allt går i lås. Jag Har pröjsat men inte fått något leveransbesked ännu. Den går ju med UPS så det borde kunna gå hyfsat fort.

Linder, svar på din fråga.
Jag undrade samma sak. Representanten fr Burton sa att det hade med bredden och skärningen på brädan att göra. Kombinationen gav en längre skärningslinje än en motsvarande standardbräda, så uppfattade jag det.

Nuggen kändes för mig riktigt kort och smidig. Jag åker normalt på en Salomon Tracker, 157 cm. En riktig pistmissil som jag kanske inte riktigt kan utnyttja till fullo men gillar för farten och stabiliteten. Dock inget för parken....

Nug
linder sa:
vad är det som gör att man kan ha ca 10cm kortare med NUG'en?

vad har den som tex libtech och gnu inte har? :P
Nugens kontaktpunkter är flyttade långt ut samt ät lite blendade, inte så skarpa alltså. Det ger en lång kontaktyta på en liten bräda och ger en sykt liten nose och tail. Brädan har ju också rocker vilket gör att den ändå flyter som den ska i puder, om du har tyngden på bakbenet så blir ju halva brädan som en lång nose liksom.. så är det ju med alla rockers.

Det här konceptet har ju gjorts tidigare på många jibb brädor dock, det som gör nugen speciell är att det är ingen jib bräda och en är inte speciellt mjuk. Den är lite mjukare mellan bindningarna, men sedan ganska stiff utanför bindningarna ut mot nose och tail för att den ska funka över hela berget, den är trots allt lanserad som en all mountain bräda och ingen liten jibbplanka.

Burton har helt enkelt fått till det jävligt bra så att symmetrin fungerar. Vad dom också är jävligt bra på är marknadsföring, hela snowboardvärlden har ju svalt masken, betet och spöt också. Dom flesta som kör nugen ställer sig på en 146 som inte är lika mjuk som en k2 www och blir förvånade hur pass stabil den är och är mindblown av hela grejen.

Om man skulle ställt samma person på en lite stiffare modell som också var en 146 skulle det ju få lite samma känsla, bara inte till samma extent.

Jag kör en 148 på daglig basis som inte är jättemjuk, dom flesta skulle bli förvånade över hur bra en kortare midstiff bräda fungerar...

Nugen är hur som helst jävligt rolig och konceptet funkar, dom som är sugna på en borde snatcha en så fort som möjligt då de är eller inom en framtid slutsålda. Med den här responsen kan vi säkerligen se många fler modeller med samma koncept till nästa säsong dock. Till exempel släpps en direktionell 148 med taper (bredare nose än tail) eftersom att nugen fungerar så pass bra i puder. Verkar bli en ny revolution dehär..

Senast ändrad:
Nug
Coldis, du ju rena uppslagsboken.
Jag kollade med Burtons killar i Sälen som sa att det bara en distributör som tagit in nuggen i Sverige. Jag har också haft kontakt med Burton i USA som bekräftar att det är en butik som kommer att få in Nuggen, enligt dem är det Junkyard så håll koll på deras hemsida....

Nug
Jag ringde junkyard för någon månad sen och kollade om de visste något. Det var ingen som hört något om nån nug... Antingen så ljuger dom eller så har dom ingen koll.

Nug
Coldis sa:
Det här konceptet har ju gjorts tidigare på många jibb brädor dock, det som gör nugen speciell är att det är ingen jib bräda och en är inte speciellt mjuk. Den är lite mjukare mellan bindningarna, men sedan ganska stiff utanför bindningarna ut mot nose och tail för att den ska funka över hela berget, den är trots allt lanserad som en all mountain bräda och ingen liten jibbplanka.
Det är mer det som är hemligheten med att kunna gå ner i storlek. Dom kör negative core profile(om jag inte minns helt fel) Där brädan är tunnare mellan bindningarna och tjockare mot tip/tail, detta tillsammans med det du sa tidigare (dvs elongated effective edge, och till viss del även P.D.E eller frostbite) gör at man kan downsizeá så mycket. WWW var först med att förkorta brädor, men den var utan samma core technologi som Nug, därför den inte kan vara lika kort.

Om ngn är intresserad av burton tech, logga in här och ta alla kurser, typ som en electronisk Burton clinik :D

www.sparcretail.com

Nug
PojkenMedTur sa:
snow_flake sa:
PojkenMedTur sa:
Förra årets cartel som jag uppgraderat toe-capspen på till årets.

=)
Hur fick du tag i dem?
Toecapsen?

Beställde dem som reservdelar från oneoff, årets cartel är verkligen sjukt fina bindningar imo, kändes mkt bättre rakt igenom jämfört med mina från förra årets =/
Japp det var det jag menade

Har också beställt från oneoff men de har inte kommit än. Hur mycket fick du betala, typ 400 för två?

Nug
Min 150 är på väg med UPS, just nu i Tyskland.

jag hade funderingar på Burton Mission men det kanske är värt att lägga til 400 pix och få Cartel istället. Vad säger ni?

Nug
Tråkigt att DHL ska vara så sega bara för det är lite nyårshelg... De ringde mig idag och sa att brädan ska levereras imorn. Med frakt, tull och avgifter landade jag på ca 4150. Så Det var ingen stor skillnad från Sverige-pris. Och det tog onödigt lång tid pga jul och nyår.

Nug
Jag fick min Nug idag med black base. Någon förklaring till varför det finns eller vad poängen är? Det stod inte att det var black base när jag beställde, men jag är lika glad för det. Time to shred.

Nug
Mclean sa:
Jag fick min Nug idag med black base. Någon förklaring till varför det finns eller vad poängen är? Det stod inte att det var black base när jag beställde, men jag är lika glad för det. Time to shred.
De kan komma i olika colorways på basen. Finns ett antal kombinationer på NUG.

Nug
J-Lu sa:
Mclean sa:
Min Nug kom med UPS för 20 min sedan. den har NUG-texten på basen.. Kärlek.....

Nug
MrSund sa:
J-Lu sa:
Mclean sa:
Min Nug kom med UPS för 20 min sedan. den har NUG-texten på basen.. Kärlek.....
Jag har ocså NUG-texten under, men i annorlunda färger. Jag hade visst white base. Tyckte bara det var konstigt att det inte stod det när jag beställde den.

Nug
inte vad gäller NUG iaf. Du har gul, blå och grön på toppen med olika längd. Sen verkar det finnas, vad jag har sett, tre variationer på basen irrelevanta till längden.

Nug
mmm, burton kör mycket på konstiga färg combo nu för tiden, även bas, men som sagt, Inte alltid I guess...

iofs, har inte sett svart så förut? e det europa endast?

Senast ändrad:
Nug
Jag köpte min på porterstahoe.com som ligger i USA. På bilden/beskrivningen så är det inte white base, vilket man kan se hos vissa andra återförsäljare.

Tillbaka
Topp