Ny amatörfilm på G

Perka

Medlem
Ny amatörfilm på G
Hej där!

Inspirerad av andra här på forumet (jaja känn er träffade) har vi bestämt oss för att filma lite i vinter.
En liten teaser på vårat än så länge namnlösa projekt hittar ni på http://www.donc.se/ride/
Konstruktiv kritik på film och klippteknik mottages tacksamt.

Shoo!
Per

Ny amatörfilm på G
Nästan 30 meg för en teaser? Rätt rejäl, verkar det som.. laddar ner nu!

Nu har jag sett den.

Tyckte inte om musiken, men det är väl smaksak..

Jag tyckte också att det var för mycket av samma åt gången. Avbryt sekvenskerna med åkning nerför branten med närbilder eller så, kanske filmat av åkaren själv. (Verkade som om ni hade helmetcam i början va?)

Ny amatörfilm på G
har också sett den nu. första intrycket: jag är övertygad om att eran film blir mycket bättre än så här. det var lite tråkigt, och långt. samma kameravinkel. samma berg, inga personer. taskigt vitbalancerade klipp och rätt tam klippning. jag gillade låten och tror att ni kan göra en riktig kanonrulle. men gör den inte längre än 10 minuter om den bara innehåller stora berg. och ha hälften av det (5 min) till annat, typ livsstil, bakom kulisserna vandringar och schyssta vyer i solen.

vad heter låten och bandet föressten?

Ny amatörfilm på G
Tack för kommentarerna. Lite frågor till er:

Iggy: Funderade själv på längden av sekvenserna, Tycker det har ett visst värde att visa hela åk dock, sätter åkprestationen lite mer i fokus. Vad säger ni andra? Det med att kombinera hjälmkamera och filmat på avstånd vore grejt! om man hade råd med en till videokamera då. Men man kanske kunde filma ett åk på avstånd först och sen köra samma med hjälmkamera och klippa ihop lite...?

Tom: Vitbalansen, menar du i allmänhet eller åken i skuggan? Har du några tips på hur man får till bra vitbalans när man filmar åk som sker i blandad sol och skugga på långt avstånd? Återigen det här med längden, korta klipp gör ju att man inte ser vad åkaren gör på samma sätt, han kan ju ramla eller vila mellan klippen. Men håller med att dom blir lite långa. Andra ideer än att korta ner klippen?

Ja förresten bandet heter Magic System och låten 1ere Gaou. GRYM är den.

Ny amatörfilm på G
Du kan mycket väl ha rätt om hela sekvenser. Men ta i så fall en åkare åt gången, och visa inte tre kompletta åk åt gången. Avbryt med något!

Ny amatörfilm på G
jag menade klippen i skuggan. när åkaren kom ur suggan såg det bra ut. men innan var det aldeles för mycket blåstick. vet itne om ni kör med manuell eller automatisk balancering. men det går ändå att fixa efteråt i redigeringsprogram. nej korta klipp gör inte att man ser åkaren på samma sätt., men variation är alltid bra. variera med korta och långa. och gör det på ett snyggt sätt. speeda upp klippen kanske är en idé. eller filma med flera kmaeror så att det går att klipp aihop det till samma tagning, elelr det enklaste och bästa: efter et tlångt klipp. film alite kortare klipp med vad som händer annars, haiking, snö i pjäxan elelr nått som är värt att visa för tittaren.

Ny amatörfilm på G
hej tycker precis som dom andra att du borde dela upp de långa klippen i kortare bitar, känslan av att filmen har ett högre tempo blir bättre då. Sen kan du alltid försöka ha med lite mer personbilder, vyer mm. så blir det roligare.

Och dessutom, det viktigaste med filmen är att visa att ni/du har roligt, det påverkar tittarna...

Ny amatörfilm på G
1. Skaffa stativ. Den kamera ni använder nu har bevisligen inte tillräckligt bra skakskydd för att resultatet ska bli njutbart. (Panasonic...?) Se till att det har ett huvud som funkar att panorera ryckfritt med. Videohuvud, oljedämpat - den typen av termer.

2. Läs på om interlacing. Antingen är min mediaspelare helt ur spel eller också så har nåt gått snett när ni capturade/renderade. Jag syftar alltså på att det är "randigt". Tydligast på handskarna i hjälmkameradelen. Mitt tips: http://www.100fps.com/

3. Variera! Funkar inte att köra samma åk två gånger i rad... Var lite personliga, skapa en kontakt till åkarna. Låt oss ta del av det dagliga livet och sånt. Hitta på kul grepp. Ta hellre med för lite än för mycket av åkning. Undvik "alla får vara med".

Känns onödigt att släppa en "teaser" till en rulle som ni ämnar släppa om ett och ett halvt år? Varför ingen film redan denna höst? För lite material?

Ett tips på temat vitbalans kan vara att göra klippet svartvitt. I skuggiga partier med blåstick finns det i regel inte mycket färg ändå (om filmat med billiga konsumentprylar). Konverterar man till svartvitt blir ofta den enda skillnaden att det blåa inslaget försvinner.

Jobba på!

Ny amatörfilm på G
Så där.

Oljedämpat stativ har vi, ett billigt precis som kameran vi bummar trots allt vilket innbär begränsad budget. Jag tycker det det funkar fint att panorerara så länge man inte rör kameran. Benen står sällan så stadigt på dom platser man kan filma från så det är när man rör handen mot zoomen som man kommer åt kameran och allt skakar till. Svårt att se åkaren i sökaren ibland också med vackert väder och så och då blir det lät ryckigt i filmningen. Några tips för att unvika sånt?

Det där med interlacingen har jag undrat över. Tack för länken!

Alla snackar om det här med livsstil och kontakt med åkarna, vill man verkligen se ett gäng blivande gubbar sitta och titta i väggen i en lägenhet i väntan på morgondagens åkning? Fest och sidoaktiviteter är det liksom inte så många av.

Det svartvita ska definitivt testas.

Ohh ock så en sak till. Det var jag som skrev fel i redigeringsprogrammet och det tar så lång tid att rendera filmen att jag inte orkade göra om. Hösten 2006 ska det självklart vara!

Tack!
Per

Tillbaka
Topp