Ny bil?

la_grave

Aktiv medlem
Ny bil?
Skippar bakgrunden, men jag måste köpa ny bil snabbt. Det ska vara en

* cab
* fyrsitsig
* hela baksätet ska vara fällbart, inte bara armstödet i mitten
* få plats med 198-skidor (ok om det är mellan stolarna fram men det måste var rimligt långt fram) (cm alltså. Förtydligande på förekommen anledning.)
* helst hardtop

Finns det något sådant?

Senast ändrad:
Ny bil?
Måste det vara en NY bil dvs 2014-15?
Isf Audi A5/S5 cab eller Mercedes G klass... :)
Utgående modell av BMW 3-serien verkar ha fällbart baksäte men vet inte om det räcker.

Ny bil?
Nej, ny begagnad bil blir bra.

E90:n alltså? Visste jag inte. Den har ju blivit större och större för varje ny generation (hade en E36 cab tidigare och den hade ju på sin höjd rymt ett par Rax skis).

Ny bil?
Marknadsförde inte Saab 93 cab som en perfekt åretombil för flera år sedan? Aja där har du en rymlig fyrsitsig cab.

Ny bil?
Det finns tyvärr inte så många hardtops, om någon som passar in på dina önskemål/krav. Då tror jag mer på t.ex en Audi, Bmw eller Mercedes. Saabs cabrioleter brukar ofta vara helt otroligt dåliga, vet ej om den nyare av dem, men de har ingen bra historia bakom sig. Men som sagt jag tror att någon av "premium" märkena ska ha en bra bil som passar din kravbild.

Ny bil?
Troligen finns det ingen cab som tar in ett par skidor i den längden. Möjligtvis att de trycker mot stereon på t ex E-klass cab, men det är ju givetvis en tygcab. En E93:a har ett bagage som är i runda slängar 65cm djupt, mått för baksäte och framsäte är svårare att läsa ut. Men baksätet är som alltid mindre i en cab, så vi gissar på ungefär samma som bagaget och sen något liknande fram till mittkonsolen. Dvs ca: 195cm, vilket gissningsvis är väldigt optimistiskt räknat.

Ny bil?
Grejen var att jag tidigare hade två bilar, en cab och en mer skidvänlig, men den ena blev inlöst av försäkringsbolaget i somras och den andra alldeles nyss. Som ensamstående och boende i centrala Stockholm har jag lite svårt att försvara kostnaden och besväret med två bilar (den ena bilen besiktigade jag 1/10 sedan körde jag den inte förrän jul bortsett från att jag blev tvungen att flytta den en gång i veckan pga städnatt). Och jag behöver en cab!

Typ en BMW 5-serie utan tak hade ju varit fullt adekvat.

Ny bil?
BMW 6 serie av nuvarande generation är väl det enda som matchar 90 % av dina krav. Den är stor, komfortabel och snabb. Dock så tvivlar jag på att det finns särskilt många cabbar som är fyrsitsiga på riktigt ( dvs ingen hatthylla till baksäte ) som har hardtop eller plåttak, taket blir för stort och tungt för att vara praktiskt möjligt.

Dock ska skidluckan fungera utan problem, bilen är 4,9 m lång och innerutrymmets längd borde rimligen matcha 5 serien rätt väl. Från bakluckans början till instrumentpanel borde vara närmare 3 meter.

Ny bil?
Får man fråga varför du är inne på Cab? Hade själv en Chrysler Stratus Cab 2 år men tyckte man ledsna fort, precis som med min limegröna hojj. Dock var det ju bra med space o go jänke-komfort i den. Tror jag körde ett gäng skidor några gånger inne i kupén i den o det funka ju. Plus oxå för priset, mycket bil för pengarna (iaf visuellt), man kan få en fin o schysst för mellan 30 o 40 lappar. Nej om jag vore du skulle jag gå på en stor kombi. Kan du ju tom fälla sätena bak, kasta in 2-3 skummadrasser, plugga i värmefläkten o krama laggen go' natt :)

Ny bil?
Förstår vad du menar, Cab kan vara karaktärs-byggande. I mitt fall hade den dock motsatt effekt... Men på samma sätt kan ju en äldre jänke- lr fransos-kombi också bygga broar :) Men i slutänden är det nog en mognads-fråga, precis som vid valet av partner. Man får vad man betalar för, dvs det man inte betalar för... Less is more my friend

Ny bil?
Enklaste annars är ju att köpa den cab/bil man vill ha och hyra något "fult" de gånger man ska frakta skidor, väldigt sällan jag behöver stoppa skidorna i en bil i Stockholm.

Ny bil?
limegreen sa:
Förstår vad du menar, Cab kan vara karaktärs-byggande. I mitt fall hade den dock motsatt effekt... Men på samma sätt kan ju en äldre jänke- lr fransos-kombi också bygga broar :) Men i slutänden är det nog en mognads-fråga, precis som vid valet av partner. Man får vad man betalar för, dvs det man inte betalar för... Less is more my friend
Säg det till alla kombiägare som åker omkring med ett halvt bohag med skräp i bilen, jämnt. Såg någon fråga igår om hur mycket som rymdes i ett skidfodral där svaret bla innefattade fem (!) par underställ. Typiskt kombisvar, med en cab får man minimera packningen, en god vana.

Ny bil?
Ja där har du ju en poäng. En kombi e ju perfekt för oss som bär samlandets börda - fylla upp den med allt skrot som "kan vara bra att ha". Ex. ägg-kokare, en karta balsam, 3 mygg-hattar o Top Gun till 8-bitars utifall man skulle hamna hos nån lirare som har en NES-maskin ligga o samla damm... Så på så vis kan ju en Cab passa den mer sparsmakade o sunda gentle-manna-skidåkaren. Dock, en takbox hjälper att hålla cleant i alla bilar. Och här får vi man se vår gode vän Jon som ett föredömme.

Ny bil?
la_grave sa:
* cab

* fyrsitsig
* helst hardtop
Två svåra kombos, tror jag.
För att styva upp en cab stagas ofta mellan baksäte o bagage - bara genomlastningslucka kvar.
Fyrsitsig på riktigt ger väl gigantisk HT. Tror Ford byggde nån sån på 50-talet.

Kan du backa på nåt? Två platser och snofsighet, så byggde Cheva en pickup i retrostil med HT-cab och flaklock för några år sen.

Ny bil?
PhatFred sa:
la_grave sa:
* cab

* fyrsitsig
* helst hardtop
Två svåra kombos, tror jag.
För att styva upp en cab stagas ofta mellan baksäte o bagage - bara genomlastningslucka kvar.
Fyrsitsig på riktigt ger väl gigantisk HT. Tror Ford byggde nån sån på 50-talet.

Kan du backa på nåt? Två platser och snofsighet, så byggde Cheva en pickup i retrostil med HT-cab och flaklock för några år sen.
Då måste jag köpa två bilar…Det är ju så jag haft det senaste åren.

Ny bil?
För att förtydliga, jag menade plåt-sufflett när jag skrev hardtop. Och för att svara makeasound, jag rekade marknaden efter någon som helst lösning för att få på en takbox på en cab för några år sedan, utan att hitta något.

Om Cooper Countryman fanns utan tak alltså...

Ny bil?
Finns väl några härliga äldre jeepar man kan dra takbox på och ta av tak på vill jag minnas.

Funktionalitet: Njaa
Snyggt: Nej.

Köp cab , ordna dragkrok, ordna skidställ till dragkrok?

Alternativt : lägg ner hela cabgrejen

Ny bil?
Interresant trâd dâ jag är i samma dilemma, Vi är fyra i familjen och har en SAAB cab och en Vito med 3 platser, gendarmeriet har synpunkter när vi âker 4st i Viton
Har hittils löst problemet dâ det varit bra väder med att fälla ner suffletten och helt enkelt ställa skidorna i baksätet mellan passagerarna, :D Jag inser att det inte är nägot allternativ för la_grave dâ han nog kommer att köra fran Stockholm

Jag har ägt ett antal cabbar genom âren och ingen har haft fällbart baksäte, som tidigare pâpekats har det nog med stabiliteten att göra, sâ där fâr du nog glömma

Thule UK har ett bakluckeställ som är vanligt pa 2sittsiga cabbar, men att köra fortare en 100km/tim rekomenderas ej om man har skidor pâ, dâ det finns risk att bakluckan deformeras, och med "hashplanka" borde rekomenderad maxfart minska. alltsa heller inget alternativ varken för mig eller la_grave

Jag har nu kommit fram till att montera en löstagbar dragkrok och hitta nâgot som detta
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5279684-z4-m-hardtop/page2
scrolla ner halva sidan
ser ju ut som fan men det fâr man kanske ta

att lägga skidorna i bilen mellan sätena är jäkligt irriterande när dom ligger mot axlarna/armen, funkar 15min inte mer

Ny bil?
vet i fan varfor lanken inte funkar men googla Cars that shouldn't be convertibles but are

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp