Ny billig turbindning…

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Ny billig turbindning…
Såg denna på TGR.

Lätt och billig alternativ till alla andra. Men verkar som man skall modifiera sin pjäxor lite.

Ny billig turbindning…
Ser grym ut med tanke på vikt, pris och material, gillar att den är så minimalistisk.
Men utlösningsfunktionen tycks väl vara lite av en kompromiss, ser inte att det skulle finnas någon utlösning i sidled? Eller har jag missat något?

Var visst tvåa på bollen.

Senast ändrad:
Ny billig turbindning…
Jag fattar inte hur den ska lösa ut från tådelen eller lateralt öht.
Ser nu att de inte kallar det för DIN bindning utan bara att den går att ställa till Z14.
”Z” representerar alltså det vertikala planet, vilket väl mycket riktigt måste betyda att det inte finns någon lateral utlösning?
Tycks dock som om främre bildningen löser ut vid framåtrotation när den är i åk-läge.

Edit: tvåa igen…

Ny billig turbindning…
Ser nu att de inte kallar det för DIN bindning utan bara att den går att ställa till Z14.
”Z” representerar alltså det vertikala planet, vilket väl mycket riktigt måste betyda att det inte finns någon lateral utlösning?
Tycks dock som om främre bildningen löser ut vid framåtrotation när den är i åk-läge.

Edit: tvåa igen…

Haha :LOL:

Kikade på sidan igen, de säger faktiskt uttryckligen "safety binding in vertical direction".

Roligt att det kommer nytt, men vill man tumma så pass på säkerheten för att spara några gram? Osäker själv

Ny billig turbindning…
Haha :LOL:

Kikade på sidan igen, de säger faktiskt uttryckligen "safety binding in vertical direction".

Roligt att det kommer nytt, men vill man tumma så pass på säkerheten för att spara några gram? Osäker själv
Race tur bindningar är väl uppbyggd på samma sätt?

(Har ingen aning men tänker på hur de ser ut och vikt)

Ny billig turbindning…
Skulle förmodligen vara en ultimat bindning för den oerhört smala målgruppen split-monoski där lateral utlösning inte alls är lika viktigt.

Ny billig turbindning…
Nej, om jag fick välja skulle jag nog gå för någon atk raider-bindning själv. Större sannolikhet att få behålla ligament om det går åt hvete då. Lite synd - deras häl ser ut som att den skulle kunna vara riktigt fin i kombination med en annan tådel.

Förstås priset då, men på beg-marknaden kan man nog göra sig allehanda kap. Sen är det ju ett kickstarter-pris också som i alla fall bör komma med en rejäl rabatt eftersom man egentligen inte köper en produkt, utan löftet om att få en produkt ifall de lyckas producera den inom given budget etc osv, dessutom utan mellanhänder. Från butik skulle nog priset vara avsevärt högre.
Race tur bindningar är väl uppbyggd på samma sätt?

(Har ingen aning men tänker på hur de ser ut och vikt)
Racebindningar (om du menar skimo, men antar det med tanke på ämnet) är konstruerade precis som vanliga klassiska pinbindningar med tanke på möjligheten till utlösning, men utlösningsvärdet är vanligen inte justerbart. Det finns äldre racebindingar som har automatisk låsning av tån (så att man kunde spara det momentet vid skifte), men de är inte längre tillåtna att använda i tävling och vad jag vet tillverkas inga längre.

Ny billig turbindning…
Nej, om jag fick välja skulle jag nog gå för någon atk raider-bindning själv. Större sannolikhet att få behålla ligament om det går åt hvete då. Lite synd - deras häl ser ut som att den skulle kunna vara riktigt fin i kombination med en annan tådel.

Förstås priset då, men på beg-marknaden kan man nog göra sig allehanda kap. Sen är det ju ett kickstarter-pris också som i alla fall bör komma med en rejäl rabatt eftersom man egentligen inte köper en produkt, utan löftet om att få en produkt ifall de lyckas producera den inom given budget etc osv, dessutom utan mellanhänder. Från butik skulle nog priset vara avsevärt högre.

Racebindningar (om du menar skimo, men antar det med tanke på ämnet) är konstruerade precis som vanliga klassiska pinbindningar med tanke på möjligheten till utlösning, men utlösningsvärdet är vanligen inte justerbart. Det finns äldre racebindingar som har automatisk låsning av tån (så att man kunde spara det momentet vid skifte), men de är inte längre tillåtna att använda i tävling och vad jag vet tillverkas inga längre.
Står i och för sig fixed på ATK hemsida…

Och ingen elasticitet heller..

Ny billig turbindning…

Release range: Fixed race setting ska nog här tolkas som att utlösning inte är justerbar?

Ny billig turbindning…

Fixed race setting betyder ungefär utlösningsvärde 9 för ATKs racebindingar :)

Elasticiteten är väl ett par-tre millimeter som på alla andra klassiska techbindningar som inte har bells and whistles i sin konstruktion...

Ny billig turbindning…
I och för sig är väl en bindning som inte löser ut det ultimata eller kör inte alla med din 30 bindningar och sedan ett halv varv från botten? Som förut? Knän finns ju nya. Eller är alla nya skidåkare softa nu 🤣🤣

Fann nämligen min gamla 930 med extra stark fjäder i förra veckan.

Ny billig turbindning…
Hmm undrar den hade funkat med en traditionell techframdel? Tänk en Dynafit Radical 2.
Franka ihop en egen kanske? Om man hade lyckats få tag i backdelen

Ny billig turbindning…
I och för sig är väl en bindning som inte löser ut det ultimata eller kör inte alla med din 30 bindningar och sedan ett halv varv från botten? Som förut? Knän finns ju nya. Eller är alla nya skidåkare softa nu 🤣🤣

Fann nämligen min gamla 930 med extra stark fjäder i förra veckan.
NU ställer du de riktiga frågorna ;)

Hmm undrar den hade funkat med en traditionell techframdel? Tänk en Dynafit Radical 2.
Franka ihop en egen kanske? Om man hade lyckats få tag i backdelen
Mja, generellt brukar avrådas från att bland tå- och häldelar på techbindningar eftersom de fungerar i "par" och därför kan det skilja mellan tillverkare hur mycket av "styrkan" som sitter i vardera del och sådär. Så det kanske skulle vara ett steg upp, men jag skulle säga att det är väldigt osäkert hur mycket extra säkerhet som skulle uppnås i praktiken. Hälen är heller inte gjord för att rotera, vilket för standard techtår brukar krävas för bra funktion.

Med det sagt - fritschis tår är ju gjorda för att fungera utan en roterande häl. En Xenix-tå tillsammans med hälen där skulle kunna vara ett intressant paket... Lite ironiskt med tanke på att en av deras säljpunkter verkar vara att den är gjord helt i metall xD

Sen skulle det nog också bumpa upp vikten, så att man ur ett viktperspektiv oavsett landar nånstans runt typ shift/tecton, gissningsvis...

Ny billig turbindning…
Jo man avråds ifrån å gör allt oftast.
Man gillar ju franken grejer.

Men borde det inte spel nån roll. Vilken framdel det är, roterande eller utsläppande. Om häldelen är gjord som en alpin binding (2 plana ytor som kan glida mot varandra. Istället för tech som sitter med 2 stift inne i pjäxan.

Ny billig turbindning…
Jo man avråds ifrån å gör allt oftast.
Man gillar ju franken grejer.

Men borde det inte spel nån roll. Vilken framdel det är, roterande eller utsläppande. Om häldelen är gjord som en alpin binding (2 plana ytor som kan glida mot varandra. Istället för tech som sitter med 2 stift inne i pjäxan.
Den här hälen roterar ju inte. Dvs det är som en alpinhäl. Men med skillnad att tådelen är fix. Dvs man har väl ingen alls lateral utlösning (som nämnts i de första inläggen redan). Känns ju inte alls som en säkerhetsbindning då... Skulle gissa att mina bindningar släpper till kanske 80% i sidled när jag ramlar (har såklart ingen bra statistik, men eftersom jag kör med tecton vet jag att jag nästan alltid få "återställa" tån). Så detta är för mig lite av en no go. Skillnaden i vikt till en lätt tec bindning är inte så stor. Klart, billigt är den (iaf nu), men då skulle jag nog hellre lägga några tusenlappar på en atk (kanske med freeride spacers, så att man får bra kontakt), istf för en massa tid på ett nytt knä och rehab....

Ny billig turbindning…
Ny billig turbindning…
Har varit skeptisk till den där bindningen efter att ha läst på deras hemsida och det blev inte bättre nu. Har de ens någon fjäder eller någon annat som bestämmer hur den löser ut fram?

Verkar ändå vara kunniga folk som ligger bakom men tänker ändå scam.

Ny billig turbindning…
Har varit skeptisk till den där bindningen efter att ha läst på deras hemsida och det blev inte bättre nu. Har de ens någon fjäder eller någon annat som bestämmer hur den löser ut fram?

Tidigare iterationen hade ingen utlösning på tån. Hälen har en fjäder som endast ger vertikal utlösning.

Hur de ska ha lyckats sätta rotationen i tån nu förstår jag inte

Ny billig turbindning…
Känns sjukt oseriöst. Ser ingenting innovativt som skulle göra att jag går förbi nya ATKn, tecton, duke eller shift.

Att man inte överhuvudtaget tänkt på lateral lösning i början vittnar om inkompetens.

Man kan ju absolut köpa en uber lätt race bindning där det direkt framgår att man gjort avkall på säkerheten. Men göra en bindning som ska likna en pivot och vara för freeride som saknar basal saker....nope.

Ny billig turbindning…

Får samma intryck av att de vill kräma ut så mycket pengar som möjligt från Kickstarterkampanjen medans det går. En sådan rotation på tådelen ger ju ingen utlösningsfunktion om häldelen är fixerad i sidled. Nåt måste ju flytta på sig för att det ska fungera och eftersom hälen inte kan komma ur häldelen i sidled så tillför det ju bara att man får en viss roterande funktion om hälen redan har släppt. Otroligt konstig förändring och det sänker trovärdigheten totalt. Det var iofs helt otänkbart att använda bindningen redan innan. Tech tillför redan i grunden en påvisat ökad risk för knäskador jämfört med en alpin bindning. Jag är definitivt inte beredd på att gå ett oerhört stort steg mot en sämre säkerhet. Ska det snålas på vikt är ju ändå tex en Dynafit 150-grammare betydligt säkrare.

Tillbaka
Topp