Ny bräda, burton eller ngt annat?

ebbaemilia

Medlem
Ska köpa ny bräda, boots och bindningar. Är 162 cm och väger 52 kg. Har skostrl 37. Har kört i drygt tre år, mest pist men också park och off pist.

Min fråga är vilket märke jag borde sattsa på? Burton eller något billigare?

Ni får gärna lista brädor som skulle passa mig också!

Senast ändrad:
Runt 3000 på boots (kanske hittar på några rea?). Bräda får jag nog vänta med eftersom jag är rätt så fattig (student) och bindningar har jag ingen aning om vad man borde betala för.

Men har läst några gamla trådar här från typ 2000 med delade åsikter om just burton. Är det fortfarande så att de tar överpris och satsar på att vara "störst" istället för "bäst"? Tips på bra snowboardmärken?

Senast ändrad:
Jeg håber det er i orden at jeg svarer på dansk.

Jeg har selv kørt på Burton, både 'floater', 'DOM' og 'love', skide fede boards! Især love! Sidste sæson skiftede jeg over til bataleon og har et evil twin og et fun kink nu. De er langt sjovere at køre på, især hvis man er til leg på pisten, jib og kickers. Kan ikke andet end at anbefale bataleon og så er prisen på deres boards, ikke særlig høje. De er fx på tilbud her: http://black-snow.se/121-bataleon-snowboard
Jeg prøvede Goliath i 2 dage, og det er også et fantastisk all-mountain board, da flexen er mindre end på evil twin og fun kink. Jeg har aldrig hørt noget dårligt om bataleon, så jeg kan ikke andet end at anbefale det.
Bindinger og støvler har jeg altid kørt burton, og det skifter jeg aldrig ud, så kan du selv gætte hvad jeg synes om dem ;)

have a great day :)

Senast ändrad:
Själv så har jag åkt på Burton två säsonger men inte riktigt "hookt" hade en Custom är ju ändå deras flagship bräda! och en Burton Process Flying V.

Kort sagt Custom bra för åka snabbt och funka i pudret men inte bästa flyttet och alldeles för hård så är svår bräda i parken!

Process var riktigt rolig och mjuk med sin FlyingV form, men när man kom upp i fart så funka den bra att curva med att plogg stop så tappa den grep direkt i hög fart så att bromsa gick inte om man inte ville sitta på arsle. Funka bra i parken men saknade pop!

Dock så måste jag säga mina Burton bräderna slog min Bataleon Evil Twin med häst längder. Var sjukt sugen på testa TBT så skaffa mig en innan jag drog till alperna. Sålde den 3 månader efter, när man kör aggressivt och snabbt på TBT så kunde ja från ingenstans på ny pistad, pist tappa skäret tror mkt på pga tbt, så inget för mig. Har en capita d.o.a nu så får se om rocker.camber.rocker är nogt. Allt det här är skrivit från min synpunkt så du kanske känner annat.

Så har du bestämt dig vad för slags form vill du ha på brädan flying v"camber-rocker-camber", rocker, original camber, rocker-camber-rocker eller zero?

Allt skrivit på mobil så är säkert något fel stavat.

Madschristensen: Om jag förstod rätt bytte du din bräda till en Bataleon, men att den var mycket svårare att köra i puder och jiba med…? Bindingar kör d iaf med burton och de är grymma?

Addow: jag vet inte riktigt vilken form på bräda än, men någon slags rocker. Kör inte jättesnabbt och ska testa lite mer puder nu under sportlovet för att känna vad jag tkr är roligast och sen bestämma mig.

Tack för svaren! :D

Jep, du har forstået det korrekt. Bataleon er langt sjovere boards end burton, og så er prisen på dem til at betale. Fun kink er super sjovt og skide godt at jibbe med, og det er slet heller ikke værst i puder, da flexen arbejder godt i dyb sne :) Jeg har ikke prøvet andre bindinger end flow the 5, burton freestyle og burton custom, og ud af de 3, kan jeg virkelig anbefale burton custom :)

Tillbaka
Topp