Toem sa:
Snow_flake sa:
Du ska kanske vara mer precis i din fråga annars är det lite svårt att svara på. Utseendemässigt nånting åt det här hållet:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/693ec52d4ae74c8ec8274a1f567fd06f.jpg[/url]
Okej då är jag med, men vad har dom för för/nackdelar rent åkmässigt??
Vad är bra till vad?
Jag som åker så mycket puder jag kan vad ska jag ha? Eller är det en smaksak?
Skulle nog säga att du ska kolla på en rockerbräda då kanske en taper(?)(bredare fram är bak) och directional beroende på om du vill kunna åka en del switch eller inte . Du får bäst flyt i pudret med en rocker. Några negativa saker skulle kunna vara att om du kör i pisten så bli dom lite riktigt lika stabila eftersom du inte får lite mycket tryck fram och bak. Om du hoppar(vilket du kanske inte gör) så är det lätttare att få washout(kallas väll så?). Att brädan lättare slingker iväg om man inte landar perfekt,t.ex med bakåtvikt. Dom brukar bli mer lekfulla eftersom kontaktpunkterna fram och bak är ovanför marken och det är lättare att pressa med dom.
Men jag skulle nog kolla på en rockerbräda. alt en hybrid mellan rocker och camber. Brukar vara rocker mellan bindningerna och camber utanför. Kallas t.ex RC tecnology, gullwing, flying v, doubledog, C2... Då får du bättre flyt i pudret än med camber men stabilare än ren rocker i pisten. Sen har ju alla sin egen åsikt men nått åt det här hållet är det väll.