Ny bräda: Vad måste man göra innan man åker?

DieCartoon

Ny medlem
Tjenare, nu har jag äntligen gått över från hyrutrusting till en egen bräda. Jag ska upp till lindvallen nu i helgen för att åka två dar. Måste jag göra några förberedelser innan? har letat runt lite, men inte riktigt fatta vad en ny bräda innebär. måste man t.ex Waxa och slipa eller kommer det funka bra bara för helgen?

Jag har en Burton Custom 166 ("ååh nej! inte burton") om det har nån inverkan

Tack för hjälpen ;)

är brädan ny eller begagnad? är det ny så ska de bara vara att spänna fast dig och åka! är den begagnad kan de väll vara bra att se till så att du har slipade kanter och att den är vallad!

förstår inte dedär om "ååh nej! inte burton"? de är ju typ de största märket som finns.. :P

Tjenare.
Det som är bra att göra me en ny bräda är att både slipa och vaxa så som det jäller med alla nya skidor och bräder, Men är inget måste.
Det som jag nästan ser som ett måste innan man använder den första gången är att man mättar belaget. Med andra ord vallar den och låter den suga åt sig rikligt.
Hoppas det hjälpte någe annars bara skicka ett PM.

Mvh: Per Lindholm

Den där du föreslår borde du inte köpa.. köp någe hård vax och smält på med ett strykgärn och sen sikla av. Mycket bättre och håller mycket mycket längre!
Den du visar håller typ i några åk sen är allt borta..
Hej hopps!

DieCartoon sa:
Brädan är helt ny.

Som jag har förstått det klarar jag mig nog över helgen iallafall, sen ska jag nog köra en riktig genomgång av allt.
Jag kanske beställer den här nu innan: http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=17525&ProductDetailId=111111 några åsikter?
En billig supervalla som man inte behöver ha strykgärn eller sickla av! Det finns ju annars en lång tråd om hur man bör valla. Supervallan är nog för bra för att vara sann.
Jag brukar ha valla väck (valla borttagningsmedel). Därefter tar jag en valla för varma förhållande som jag har på brädan och sen varmsicklar jag av den. Därefter börjar jag om men vallar som vanligt, se separat tråd.

PerrA88 sa:
Tjenare.
Det som är bra att göra me en ny bräda är att både slipa och vaxa så som det jäller med alla nya skidor och bräder,
...
Varför ska man slipa en ny bräda?, har aldrig hört det.

Senast ändrad:
snow_flake sa:
PerrA88 sa:
Tjenare.
Det som är bra att göra me en ny bräda är att både slipa och vaxa så som det jäller med alla nya skidor och bräder,
...
Det skulle väl vara om man vill stenslipa den till en djupare struktur i belaget om man ska åka på speciella underlag.

Du behöver inte slipa. Däremot kan det vara bra att/bör du valla brädan innan. lämna in den om du tycker det är stökigt att fixa den själv.

Alla brädor är väll grundvallade när man köper dom att lämna in den och få den maskinvallad igen lär inte göra någon skillnad

snow_flake sa:
Händer faktiskt att man stenslipar nya skidor för att var helt säker på att belaget är plant.

Andreas80 sa:
Alla brädor är väll grundvallade när man köper dom att lämna in den och få den maskinvallad igen lär inte göra någon skillnad
Om man vill ta hand sina grejer och öka livslängden är det bra att valla dom ordentligt innan man åker på dom första gången, den "valla" som ligger på är främst för att belaget inte ska torka vid frakt/lagerhållning och är sällan en seriöst genomförd vallning.

Observera att man får dock göra precis som man vill precis som med allt annat här i livet :)

Senast ändrad:
snow_flake sa:
PerrA88 sa:
Tjenare.
...
Stålkanterna är då oftast skurna i maskin och ligger med 0 graders vinkel, varierande vinkel eller negativ vinkel. Detta är såklart totalt värdelöst och man drar då och ger den en hård omgång med slipjärnet sitt så man får fina 1 graders vinkel över hela och slipper "styrhugg" när man är ute och åker.

Sen slänger man på vax som man värmer på och inte någon snabbvalla. Man är ute efter att skydda belaget och få en vallning som håller 10 åkdagar? Valla man rubbar på känns som en hyffsad "panikgrej" att köpa när det slagit om till plusgrader eller man kommer på i liftkortskön att man har en total ovaxad bräda.

Mvh
Peter

Senast ändrad:
sCaz sa:
Stålkanterna är då oftast skurna i maskin och ligger med 0 graders vinkel, varierande vinkel eller negativ vinkel. Detta är såklart totalt värdelöst och man drar då och ger den en hård omgång med slipjärnet sitt så man får fina 1 graders vinkel över hela och slipper "styrhugg" när man är ute och åker.

Mvh
Peter
Det där med grader är personligt. Jag gillar 1,5 grad. Alltså 88,5....

Okej, men vet ni hur det funkar i parken med att bara vinkla ner kanten ett antal grader ist för att gå loss med filen. Tänkte inte börja med de fetaste railen utan det blir väll mest boxar i början man man vill ju inte få hugg. Det känns ju som man skonar kanten lite mer genom att bara vinkla ner den om det går.

Tillbaka
Topp