Ny bräda = Valla?

oheimeryd

Ny medlem
Ny bräda = Valla?
Har köpt en helt ny bräda (en allian om det skulle göra nån skillnad) och undrar nu om jag måste valla eller fixa något innan jag kan köra med den?

Typ impregnera eller nåt? Vad som helst? Valla?

Hit me!

Ny bräda = Valla?
Hej,
Brädor kommer vanligtvis "lite" vallade. Man brukar transport- eller förvaringsvalla brädor som inte används. Det du behöver göra är att "mätta" brädan genom att valla den några gånger efter varandra, 3 gånger tycker jag är lagom:

Valla ett lager, sickla (dvs skrapa) bort vallan (du behöver inte vänta en halvtimme med att sickla bort vallan, utan du kan sickla bort den med en gång). Valla en 2:a gång, sickla bort, och valla en 3:e gång och sickla bort.

Jag tycker det kvittar vilken valla du använder, men använd inte för hård valla (dvs använd inte valla som är till för riktigt kallt väder), du kan ta en valla som är till för några minusgrader. En del vill mätta belaget med valla för plusgrader, men det brukar inte jag göra.

Valla brädan behöver du göra då och då men då behöver du bara lägga på ett lager. Då kan du använda en valla som är tillför den temperaturen du åker i. Vid dessa vallningar bör du låta vallan svalna innan du sicklar. En del t.o.m. borstar efter sicklingen för att få en extra fin yta, men så länge du ine tävlar eller tycker det är kul så behöver du inte göra det.

När säsongen är över, rengör du belaget och lägger på en mjuk valla utan att skrapa bort vallan (belaget skyddas).

Ride on,

Ny bräda = Valla?
OK. Får tacka för ett bra och utförligt svar.

Verkade lite små-komplicerat för en som aldrig ens vallat förr.
Får traska ned ett kvarter till snowboardgaraget och fråga honom om han kna fixa det.

Kan ju passa på att få fläka "den nye" där också. hehe

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp