Ny bsl, hur montera om?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Ny bsl, hur montera om?
Jag har köpt nya pjäxor och slutade i en strl. mindre än tidigare. Nya sulan är 316 mm jfr. 325 mm på gamla skon.

Eftersom jag har ett par FKS är jag skapligt säker på att jag måste montra om bindningen. Hur ska jag tänka för att borra så få nya hål som möjligt och samtidigt hamna så nära skidans boot center som möjligt?

Min tanke var att flytta tådelen -10 mm, då borde nya pjäxan passa och midsole blir ca. -5 mm bakom nuvarande boot center (vilket är ok eftersom laggen är monterade lite framför bc) . Tänker jag rätt? Andra idéer?

Ny bsl, hur montera om?
Har du tur slipper du montera om, men det beror såklart på hur bindningarna är monterade från början. Går snabbt att kolla.
Du måste borra 4 nya hål/skida när du flyttar framdelen, det går inte att komma ifrån. Helt rätt tänkt att flytta frambindningen bakåt. (Min erfarenhet är att det är lättare att sabba gängorna när man drar fast bakbindningen än frambidningen, så även det motiverar att du flyttar framdelen.)
Du kommer gissningsvis hamna ganska exakt på märket och allt kommer vara frid och fröjd.

Sedan beror det såklart på vad för lagg du har och hur du vill att de skall uppföra sig och vad nuvarande boot-center är. Men för att göra det hela enkelt, gör som du tänkt.

Kom ihåg att plugga de gamla hålen, använda lim när du monterar om och såklart borra rätt. Har du inget riktigt "borra-hål-för-bindningar-borr" kan du använda 4 mm och borra max 9 mm djupt.
Förvara skidorna varmt (rumstemp) över natten innan du åker på dem, så hinner limmet torka.

Kortare sullängd = högre DIN på bindningarna, men i ditt fall tror jag knappast du behöver ställa om dem. Men ha med det i bakhuvudet att de nog kommer lösa lite lättare med nya pjäxorna.

Snödjup

Tillbaka
Topp