Ny lätt setup med åkglädje

herrgard sa:
Tur att conrad har skickat mig språjlans guldiga beast-tår så man åker säkert en vinter till ;)
Hehe! Själv har jag bara en kvar i reserv men på tre tår borde man klara även nästa vinter... Eftersom jag kör ett stort projekt och drar i inserts i två par skidor för dem också borde man kanske köpa ett extra par i förebyggande syfte ;)

Du ska inte köpa en beast 14 då. borra inserts för den också och utvärdera radical2-tån? Jag försökte få conrad att skicka mig sånna men han ville inte, hehe.

herrgard sa:
Du ska inte köpa en beast 14 då. borra inserts för den också och utvärdera radical2-tån? Jag försökte få conrad att skicka mig sånna men han ville inte, hehe.
Mina stackars Bibbys börjar anta formen av julgranar med alla hål. Redan denna montering är lite i tightaste laget. Men risken finns väl att det är så man får göra när sista tån rasat ihop och man måste ha nya...

Testade nästa års Hagan under en vecka i Stryn nyss. Körde på 93:an. Väldigt positiv upplevelse måste jag säga. Relativt lätt uppför och en enormt skön skida utför. Kändes väldigt tyrgg och stabil vare sig det var rejält brant eller mer normal lutning med slush. Bra lösning för hudarna också, lätta att ta av med skidan på. Bra alternativ till tex Black Crows Navis Freebird

Senast ändrad:
Pillard sa:
herrgard sa:
Mina stackars Bibbys börjar anta formen av julgranar med alla hål. Redan denna montering är lite i tightaste laget. Men risken finns väl att det är så man får göra när sista tån rasat ihop och man måste ha nya...
Finns ju sätt. T.ex. att borra ur plastpluggarna som är väldigt mjuka och fylla hålen med långtidsepoxy. Sen är det bara att borra hur som. Har personligen inte provat men vet många som gjort och verkar funkar perfa. Kanske inte skulle rekommendera Reine att göra det på några tävlingsskidor men för oss dödliga så.

LawndartGustav sa:
Pillard sa:
herrgard sa:
Finns ju sätt. T.ex. att borra ur plastpluggarna som är väldigt mjuka och fylla hålen med långtidsepoxy. Sen är det bara att borra hur som. Har personligen inte provat men vet många som gjort och verkar funkar perfa. Kanske inte skulle rekommendera Reine att göra det på några tävlingsskidor men för oss dödliga så.
Mm, kommer få göra det på två hål redan nu. Fick en glad överraskning när jag hittade 4 pluggade hål mer i den ena skidan än den andra. Så kan det tydligen gå när man lejer bort jobbet...

Pillard sa:
Mm, kommer få göra det på två hål redan nu. Fick en glad överraskning när jag hittade 4 pluggade hål mer i den ena skidan än den andra. Så kan det tydligen gå när man lejer bort jobbet...
Känns ju bättre att borra fel själv än att någon annan gör det ;)

blomman67 sa:
Pillard sa:
Kunde inte hjälpa att dela denna när jag såg den. Ni får hoppa in en bit så ni ser vilken bindning han har ;)

En elastisk tådel hade nog klarat biffen, ala Vipec ;)
Hehe. Kan ju vara så att han glömt lateralskruven också, är ju många som kör tech för första gången med Kingpin och missar att det är två DIN-inställningar bak. Var någon "ball" snubbe som klagade på sina Beast 16 på teton som gjort samma miss, han tappade skidor när han railade men aldrig annars ;)

Eller så är det en ganska bred skida och jävligt hårt och man behöver låsa tån för att vara lite säkrare helt enkelt :D

Senast ändrad:
Tjena.
Lånar tråden lite.

Ska på touring till Alaska nästa säsong och funderar och sätta King pin bindning på mina faction 3.0 i stället för marker Duke. Tänkte även köpa dalbello carbon dalbello TI. I dag har jag dalbello Krypton pro Id. Gillar dem skarpt. Testade nya dalbello Lupo 120. Men var som att åka med tofflor. Men dalbello TI ska ju vara styvare.

Vad tror ni? Funkar det? Eller vilken bindning rekommenderar ni? Väger ca 95. Är mest intresserad av neråt än uppåt men vill ha mindre ansträngning uppför.

Micke

Micke_P76 sa:
Tjena.
Lånar tråden lite.

Ska på touring till Alaska nästa säsong och funderar och sätta King pin bindning på mina faction 3.0 i stället för marker Duke. Tänkte även köpa dalbello carbon dalbello TI. I dag har jag dalbello Krypton pro Id. Gillar dem skarpt. Testade nya dalbello Lupo 120. Men var som att åka med tofflor. Men dalbello TI ska ju vara styvare.

Vad tror ni? Funkar det? Eller vilken bindning rekommenderar ni? Väger ca 95. Är mest intresserad av neråt än uppåt men vill ha mindre ansträngning uppför.

Micke
Vilken bindning som gäller tror jag har ältats så det räcker o blir över i den här och andra trådar. Har du några specifika funderingar kring kingpin kontra konkurrenterna så kanske vi kan hjälpa till.

@pillard tackar!

Beställer kingpins verkar vara perfekt för min åkning och det jag ska ha dem till.

Nu är det bara pjäxor som jag är lite osäker på. Står mellan Dalbello Lupo och MTN Lab

Varför det står mellan Dalbello och Salomon är att de båda passar mina fötter. Växlat mellan deras märken. Qst 130 pro har så bredläst.

Men styvhet och flex? Väger 95. Är "rädd" MTN pjäxan skulle vara för mjuk, eller? Är ju lockande med ca 300g mindre på varje pjäxa och bättre gå läge. Men vill att pjäxan ska funka även i pist och uppåkt offpist. Även kunna funka på vanliga bindningar och 118mm breda.

Förra turpjäxan jag hade var en Dalbello Virus, den blev med tiden lite för mjuk, Mtn labben som jag åkt på nu en säsong är stainhard i jämförelse. 120 i flex som den ska ha upplevs faktiskt som just 120, jag tycker den är riktigt hård. Det borde räcka med Lab tycker jag.

Micke_P76 sa:
@pillard tackar!

Beställer kingpins verkar vara perfekt för min åkning och det jag ska ha dem till.

Nu är det bara pjäxor som jag är lite osäker på. Står mellan Dalbello Lupo och MTN Lab

Varför det står mellan Dalbello och Salomon är att de båda passar mina fötter. Växlat mellan deras märken. Qst 130 pro har så bredläst.

Men styvhet och flex? Väger 95. Är "rädd" MTN pjäxan skulle vara för mjuk, eller? Är ju lockande med ca 300g mindre på varje pjäxa och bättre gå läge. Men vill att pjäxan ska funka även i pist och uppåkt offpist. Även kunna funka på vanliga bindningar och 118mm breda.
Intressant! Själv har jag kört mycket på salomon men aldrig hittat en dalbello som funkar med mina fötter. När det gäller MTN Lab och åkbarheten har jag bara kört den väldigt försiktigt med dottern mellan benen så hur den håller upp vid hårdare åkning kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Gåläget och smidigheten är ju dock överlägset det i mina Pinnacle tex. Men när jag jämför med fruns Backlands så är ju MTN sjukt klumpiga att gå i.

Pillard sa:
Micke_P76 sa:
@pillard tackar!

Intressant! Själv har jag kört mycket på salomon men aldrig hittat en dalbello som funkar med mina fötter. När det gäller MTN Lab och åkbarheten har jag bara kört den väldigt försiktigt med dottern mellan benen så hur den håller upp vid hårdare åkning kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Gåläget och smidigheten är ju dock överlägset det i mina Pinnacle tex. Men när jag jämför med fruns Backlands så är ju MTN sjukt klumpiga att gå i.
Passar verkligen fruns backlands på dig ;)

blomman67 sa:
Pillard sa:
Micke_P76 sa:
@pillard tackar!

Passar verkligen fruns backlands på dig ;)
Haha! Touché! Nope, men vi har gått uppför ihop och när hon drar ur plösen blir rörligheten helt galen

Tillbaka
Topp