Ny Olympialift: VM 8:an

Nja, jag har jobbat tre säsonger på snökanon i Åre och dessutom varit med och byggt om delar av snökanonsystemet i WM-arenan sommaren 2005.

Gjorde mitt sista pass för säsongen i pistmaskin natten som gick.

Vad det gäller Olympialiften så har jag bara snappat upp ett och annat på fikarasterna med cheferna som har lite koll.

nån som vet om de tänker bygga nåt nytt i tväråvalvet ?
en gondol skulle passa bra där.

kommer sakna den liften klart, den har tagit upp mig på fjället sen t.o.m jag var liten, men alltid trevligt med lite mer fräschare lift.

<3

Storlien sa:
någon som vet vem det blir som ska tillverka liften. tex doppelmayr, leitner m.m
Ingen aning men det har ju ploppat upp Leitnerliftar överallt i Åre nu, tex, Vm6an, , Hummeln , Duveds Linbana osov.. Dom kanske fastnat för Leitner, vem vet?:S

Senast ändrad:
Är det ingen som bor i åre som kan fota lite av rivandet av gamla Olympia liften och bygget av den nya?

Senast ändrad:
Dom skulle satt en webbkamera nere bredvid dalstationen.
Den enda som finns nu är den som sitter på gondolens dalstation, och den är ju ur funktion "hela tiden" så man måste maila och felanmäla den stup i kvarten.
Jag mailat flera gånger till skistar/åre och frågat om dom kan lägga upp bilder/info om byggnationen, Men jag har inte fått något svar

Adddan sa:
Storlien sa:
någon som vet vem det blir som ska tillverka liften. tex doppelmayr, leitner m.m
Ingen aning men det har ju ploppat upp Leitnerliftar överallt i Åre nu, tex, Vm6an, , Hummeln , Duveds Linbana osov.. Dom kanske fastnat för Leitner, vem vet?:S
Poma tillverkade ju Olympiagondolen, men jag tror det blir Leitner som kommer göra den nya..

GLENONE sa:
Barbro sa:
Ja hoppas gubben med skägg är kvar. Såg han förra året när vi va i åre. Så fastnade olympia liften 3 meter innan slutstationen så vi fick en trevlig pratstund men skägget som gick och skottade snö :P
hans namn är Bullen, den hårdaste gubben i byn!
kollade lite i Åre magasin i går kväll och då fanns det en sidas interjuv me bullen :D:D

Hörde att åre inte har någon ny sittlift i planeringen men att dom tittar på förstärkning i björnen och tegefjäll.

Var uppe i Åre förra veckan och då fick jag höra att gamla Olympialiften skulle ersätta Tegeliften som i sin tur skulle forslas till Björnen. Något som kommer längre fram om markfrågan löser sig är en förbindelselift mellan Åre och Duved/Tege. Denna "logistiklift" kommer bara för att majoriteten av gästerna tjötar om det i undersökningarna. En ihopbyggnad med Huså skulle dock ge skidåkning av annan kaliber.

Jaha där ser man. Och jag som trodde att alla locals hade koll :-) Vi får väl se om det händer något annat skoj i Tege till vintern.

Dubbis sa:
Var uppe i Åre förra veckan och då fick jag höra att gamla Olympialiften skulle ersätta Tegeliften som i sin tur skulle forslas till Björnen. Något som kommer längre fram om markfrågan löser sig är en förbindelselift mellan Åre och Duved/Tege. Denna "logistiklift" kommer bara för att majoriteten av gästerna tjötar om det i undersökningarna. En ihopbyggnad med Huså skulle dock ge skidåkning av annan kaliber.
fan va bra att man kan kö tege-åre

Pratade med en från skistar om deras framtida planer.
I planerna så finns lifttförstärkning i björnen, ihopbyggnad åre - tege, byta ut gamla liftar tex wc liften och tusenmetern även förstärkning i bräcke och tege diskuteras.

Nya Olympialiften växer fram

De femton stöttorna står ståtligt i liftgatan, stationerna är under konstruktion och vajern där stolarna och gondolerna ska hänga ligger snart på plats. Om mindre än två månader ska nya Olympialiften vara igång. Vi följer arbetet.

Den nya Olympialiften är den första så kallade Telemixliften i världen. Här ska stolar och gondoler varvas. När den står klar den 15 november transporterar den 3 400 personer i timmen upp till Olympiaplatån, nästan dubbelt så många som den gamla Olympialiften tog.

Under sommaren har helikoptern hovrat en hel del över Olympiaområdet. Den gamla liften försvann och de nya stöttorna lyftes på plats. När vi besökte området idag arbetade ett team med att splitsa vajern som ska bära alla 64 stolar och 16 gondoler. Ett tungt arbete som kräver erfaren personal.

www.are2007.se

Tillbaka
Topp