Ny Olympialift: VM 8:an

"Den nya Olympialiften är den första så kallade Telemixliften i världen."

Åh fan. Undrar vad jag varit full på när jag åkt den rent funktionellt identiska stolar-varvat-med-gondoler-liften vad-den-nu-heter i Verbier... Bara jag som haft den fyllehallucinationen?

Fränt!:) jag var där för nån helg sen, då stog alla stolar och gondoler nere på bilparkeringen. Men det måste ha gått fort frammåt.

HotDamnSara sa:
"Den nya Olympialiften är den första så kallade Telemixliften i världen."

Åh fan. Undrar vad jag varit full på när jag åkt den rent funktionellt identiska stolar-varvat-med-gondoler-liften vad-den-nu-heter i Verbier... Bara jag som haft den fyllehallucinationen?
Se det possitivt, du fick ju iaf. valuta för spritpengarna!

Det är ofta som små lirare tror att de är först i världen med någonting... Senasat i förrgår trodde du grabbarna på Winter Jam att Snowblind hade världspremiär...

Har alltid gillat Olympaliften. Att bli trött i fötterna av en färd där är något jag associerar med bra åkning och Åre. Jag blev nästa lite ledsen när jag läste att Olympia skulle bytas ut. Men jag får väl blicka framåt. Det lär ju bli en mycket bättre lift. Köerna kommer ju också minska vilket är bra.
Sedan måste ju tusenmetersliften verkligen bytas ut.
WC-liften behöver ju egentligen inte ha särskilt många platser. Har aldrig varit med om kö där. Men liften måste ändå bytas ut mot en fräschare och snabbare.

Härligt att dem avskaffar den gamla fyrstolen. Den är ju nostalgisk, men de långa köerna som brukade bildas där kring halv 11 tiden vid storhelger var väldigt irriterande. Hoppas att det blir så att köerna minskar rejält så man får ut mer av sin åkning.

Iofs så brukar jag inte hänga så mycket vid Olympiaområdet då jag tycker åkningen där är väldigt tråkig. Jag kör alltid väster eller öster om Åre. Överlägset skönast åkning där.

Men innan denna vintern hade jag skräck för Kabinbanan(!) så jag var tvungen att ta Olympialiftarna upp till skutan, vilket givetvis är en fördröjning och en omväg. Men denna vintern pallade jag åka Kabinen igen och nu har jag ingen skräck för den (förhoppningsvis).

Har den nya liften kommit på plats?

Den har flyttats 10 meter västerut, blir den då i direkt anslutning till Gondolen? Det skulle ju faktiskt vara perfekt. Då kan man ha två ingångar. En där man kommer direkt från Olympialiften (flera entréer) och en ingång från väster, där folk som kommer från Rödkulle och World Cup kan ta Gondolen direkt och fylla på i de hytter som inte är fulla efter påfyllning från Olympialiften.

Skulle vart mycket bra. Så slipper vi bekymmer om köer osv.

Nice, den ser ju ut att stå ungefär där gamla Olympialiften gjorde. Eller stod Olympialiften till höger där det ligger massa bråte?

Den står nog på samma plats... De vill väl inte gjuta om fundamentet. Det som du tycker ser ut som bråte tror jag är rampen för att kunna hoppa av/på gondolerna...

Carled sa:
Den står nog på samma plats... De vill väl inte gjuta om fundamentet. Det som du tycker ser ut som bråte tror jag är rampen för att kunna hoppa av/på gondolerna...
Den nya liftens bergsstation står 10,66 meter väster om den gamla, så det som är bråte på bilden är den gamla. Och det är inte en ramp för att hoppa på/av gondolerna

R.I.P. Gammla olympia men den nya är coolare och så har dom värme i dom stolarna som inte är gondol

Åkte Olympialiften första gången påsken -86. Visst var väl det första säsongen i liftens historia. Kommer ihåg att dom höll på att bygga torpstugorna, Fjällbyns parhus för personalen, för er som kommer ihåg...

Har nu fått reda på vad problemet är.
Det är två problem:

1. Om man hänger på grindarna
2. En säkerhets-brytare som kollar att gondolernas dörrar är stängda krånglar

Gamla "goda" minnen:
fetchimage.php

Den nya VM 8:an är ju hur skön som helst =) om man vill slippa vinden så tar man gondolen men om man villa komma upp fort och är lite viking så tar man stolen

Snödjup

Tillbaka
Topp