Ny pjäxa - lästa ut MV eller köpa HV?

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Hej, hej!

Det är dags för nya pjäxor och jag funderar på att gå upp i bredd på lästen (från 100 till 103 mm).

Har alltid kört med pjäxor runt 100 trots mina breda framfötter på ca 113 mm.

Är det vettigt att gå på en bredare läst (och kompromissa med pjäxans andra egenskaper) eller är det rimligt att få till liknande passform genom att jobba lite med en smalare modell?

Senast ändrad:
Jag rekommenderar att du testar olika pjäxor och tar dem som sitter bäst. Eller dem som är röda. Den där siffran är bara en referens och berättar inte mycket hur pjäxan kommer att sitta.

Senast ändrad:
Finns det inte bredare läster än 103mm? Stackars skitåkare.
Var nyfiken på skidor och fick rådet att köpa Stoltz till mina breda fötter. Köpte ett par till 2/3E läst boots istället.

Finns det inte bredare läster än 103mm? Stackars skitåkare.
Var nyfiken på skidor och fick rådet att köpa Stoltz till mina breda fötter. Köpte ett par till 2/3E läst boots istället.
Va f.n, nu ska du inte va så jä..a tyken mot oss kryckåkare. Du borde ha medlidande med oss som måste tvinga ner fötterna i ett par skruvstäd så fort det ska åkas.
Tänk på det när du myser runt i dina tofflor, hasandes runt på dina haschplankor.
Vi håller ju i alla fall en hel yrkeskår igång. Bootfitters.
Nä då, jag är inte ett dugg avundsjuk på dig. Glöm det!😩
Utlästade hälsningar ⛷😍
Bara kärlek, inget annat!

Va f.n, nu ska du inte va så jä..a tyken mot oss kryckåkare. Du borde ha medlidande med oss som måste tvinga ner fötterna i ett par skruvstäd så fort det ska åkas.
Tänk på det när du myser runt i dina tofflor, hasandes runt på dina haschplankor.
Vi håller ju i alla fall en hel yrkeskår igång. Bootfitters.
Nä då, jag är inte ett dugg avundsjuk på dig. Glöm det!😩
Utlästade hälsningar ⛷😍
Bara kärlek, inget annat!
Du tror inte att jag måste gå till en bootfitter trots tofflor på fötterna?
Har dock turen att bo i samma område som Henrik Einarsson så kan promenera dit med tofflorna. Tyvärr gör han säsong i Järvsö nu så får vänta eller åka dit.

Hej, hej!

Det är dags för nya pjäxor och jag funderar på att gå upp i bredd på lästen (från 100 till 103 mm).

Är det vettigt att gå på en bredare läst (och kompromissa med pjäxans andra egenskaper) eller är det rimligt att få till liknande passform genom att jobba lite med en smalare modell?
Precis som @jaksu skrev ovan - den angivna lästbredden är bara ett referensvärde och det viktigaste är alltid att prova pjäxan på foten och göra en bedömning därifrån.
...men om vi ska tillåta oss att generalisera: Den angivna lästbredden brukar gälla för storlek 26,5 och varje helt steg uppåt eller neråt innebär en förändring av bredden med 2 mm, om jag kommer ihåg rätt. Om den angivna bredden är 100 mm, kommer alltså storlek 30,5 ha en bredd på 108 mm.
Det är lättare att göra en smal pjäxa bredare än tvärtom, men det finns gränser för hur mycket det går att anpassa. Skulle det vara från 108 mm till dina 113 mm är det rätt lugnt. Om vi däremot går från 100 mm till 113 mm blir det väldigt mycket.
Det hela är med andra ord beroende av vilken storlek du har.

Senast ändrad:
Hej, hej!

Du har fått många kloka kommentarer i denna tråd redan.
Glöm inte att det är mer än framfoten som ska passa i pjäxan. Hälgrepp och hur den sitter över vaderna spelar också stor roll.

Så, som så många redan påpekat, testa innan du köper.
//R

Tillbaka
Topp