Ny satsning på Vemdalsskalet

En inte så stor satsning men den behövs

33 miljonerssatsning i Vemdalsskalet

Nu gör länsstyrelsen och Vemdalsfastigheter en investering i Vemdalsskalet. Bland annat ska man bygga Skandinaviens kortaste expresslift – "Skalet express".
Relaterat
Artikelbilder

Fotograf: Håkan Persson

Länsstyrelsen och Vemdalsfastigheter ska bygga och förbättra förutsättningarna i Vemdalsskalet där Skistar sköter driften. Bland annat ska nedfarterna prepareras och ankarliften "Sörliften", som ligger bredvid barnbacken, ska bytas ut till en expresslift med sex stolar. Liften som har en fördubblad kapacitet mot "Sörliften" blir den kortaste expressliften i Skandinavien med en längd på 590 meter och en fallhöjd på 96 meter. Liften kommer att invigas den 26 december 2011.
– Det är förstås en kostsam investering med en expresslift i ett nybörjarområde, men det tycker vi att våra gäster är värda, säger Torgny Svensson, destinationschef i Vemdalen.

Alltså, visst det är nog en bra investering pga dom där jävla köerna som bildas vid den skitliften, men om dom hade plockat ner gamla sittliften och gjort en ny där så hade jag uppskattat det mer då man aldrig åker ner till "Sär"
liften om man inte vill ta sig en burgare eller dylikt.

Känner inte till området, men hoppas ju att backarna runt liften kan svälja dubbelt så mycket åkare per tidsenhet då? Ingen mening att ha högre liftkapacitet än vad pisterna klarar av... Från de olika områden jag åkt i har jag ibland känslan att de inte uppgraderat liftarna av den enkla anledningen: högre kapacitet i liften skulle kräva bredare/fler nedfarter också.
Bara en tanke, alltid positivt när något görs för att förbättre för kunderna så klart!

Mer info

* Längd 590 meter
* Fallhöjd 96 meter
* Kapacitet 2.200/timme
* Barnsäkra stolar
* Utökad belysning
* Utökat snöstystem

Det är en unik satsning som görs. För i och med bygget av Skalet Express blir Vemdalsskalet det första skidområde i Skandinavien med en modern 6-stolslift i sitt barn- och nybörjarområde. Den nya expressliften har två uppdrag: Det första är att radera ut förmiddagsköerna vid dagens Sörliften, som ju är entrén till hela Vemdalsskalets skidområde. Det andra är att ge barn och nybörjare en bekvämare, säkrare och därmed ännu större skidupplevelse. Skalet Express går därför extra långsamt vid på- och avstigning. Den har vidare barnsäkra stolar med bl a automatisk stängning och öppning av säkerhetsbygeln. Antalet master längs åklinjen blir extra många. Det betyder att man under liftfärden uppåt befinner sig mycket nära marken.

Det var några år sedan jag var uppdaterad om vemdalsskalet, men det verkar vara en vettig satsning. annars håller jag helt med Kalle_Bern, att utökad liftkapasitet medför mer folk i pisten, det kan även medföra fler olyckor och tillbud, ibland kan det vara bättre med lite längre tid i liften o kön till densamma, iallafall om fallhöjden är bättre än det skalet kan erbjuda,, missförstå mej inte nu, jag tycker att vemdalen med närliggande skidanläggningar är det bästa sverige kan erbjuda familjer med olika nivå, och behov av sin skidåkning

Då Vemdalen är min hemmabacke blir jag glad över att se att det satsas pengar på anläggningen. Emellertid blir jag lite förundrad över hur dessa pengar satsas. I Barnbacken finns ju i dagsläget redan tre liftar; ett rullband för de minsta, en knapplift för de som vill högst upp i barnbacken samt en ankarlift för de som antingen vill hoppa av vid barnbacken eller fortsätta längre upp i systemet. Varför inte istället ersätta områdets längsta lift (som inte är sittlift), den mellan västbacken och Nääsbacken, med en sittlift?

Middle_H sa:
Varför inte istället ersätta områdets längsta lift (som inte är sittlift), den mellan västbacken och Nääsbacken, med en sittlift?
Håller med, där är behovet större av en sittlift.

Jag vill inte ens tänka på de köer som kommer bildas vid knappliften som sedan ska ta alla till toppen...

När man kommer upp till toppen av liften har man 4 alternativ

ett, fortsätta upp med knappliften
två, skråa över till Turisten ner till Hovdebanan eller Mittliften
tre, svänga till vänster nerför barnbacken
fyra, ta till höger nerför Sörbacken

Om jag förstått det hela rätt så är det inte skistar som står för kostnaderna utan landstinget och några företag?

Tillbaka
Topp