Ny skidanläggning i Norge!

fan vad fresh! och bara 1162km ifrån oslo:D eller över 17h med bil. blir ju lätt en dagstur dit.
då kan man ju lika gärna dra ner till österrike där allt är jävligt mycket billigare.

en öl i beiran: 89nok. en öl i österrike: 3€ tops.

Ursäkta om jag värkar dum men kan nån lägga ut en maps.google länk på det här stället..
Inte lätt att hitta koordinater i norska!

Skidåkning och laxfiske.. Det vore nåt.. Tyvärr är det väl inte säsong för båda samtidigt?

/Aarto

c:a 5 timmar med bil från Ume till lule. Som Ekdahl påpekade får vi ha den här för oss själva. Jag klagar inte.

Tycker det verkar grymt lovande! Om man hatar Norge så dra till alperna då, men det där e ju en annan grej. Sen att det är dyrt som fan i detta land håller jag med om, men det borde ju vara dyrare med resan till Alperna...

Fantastiskt kul, hoppas de genomför det hela.

Aarto sa:
Skidåkning och laxfiske.. Det vore nåt.. Tyvärr är det väl inte säsong för båda samtidigt?

/Aarto
Skulle jag väl inte direkt påstå nej. Norska larre premiären är den 1juni så möjligen kan du knata till lite snö och sen dra ner och fiska nystigen lax i flom.

Korsbandet sa:
Tycker det verkar grymt lovande! Om man hatar Norge så dra till alperna då, men det där e ju en annan grej. Sen att det är dyrt som fan i detta land håller jag med om, men det borde ju vara dyrare med resan till Alperna...

Från södra Sverige är det längre till Beiran än till Alperna, och betydligt sämre kommunikationer. Men för norrlänningar är det såklart grymt.

Korsbandet sa:

Billigare att dra till alperna hur som helst i princip, om du inte bor norr om norröver då kanske. Men visst är det kul, skulle jag dra till beiarn skulle jag dra dit i juni med en 16ft och några S5-S7 kanske även en 14ft och lite lättare klumpar också skidorna hade fått stanna hemma

Måste gå några år med tillväxt men blir fetbra, har dragit förbi med hojen nåra gånger och definitivt potential att slå det mesta.

Var på topptur i Beiarn i helgen. Brukar dra dit några dagar på våren varje år för att det är sån fantastisk skidåkning. Vi gick och småpratade om vilken fantastisk miljö det här vore för en skidanläggning medan vi hudade upp mot Leirotinden 1470möh. Janne kläcker ur sig att han sett nåt på freeride om nån ny skidort i Nordnorge. Nu när vi kommit hem hittade jag ju den här tråden och det visar sig att det handlar om exakt samma topp som vi gått upp på både nu och ett par gånger tidigare. Jag kan bara bekräfta att om det blir en skidanäggning här så kommer det inte att finnas något motstycke innom 250 mil. Det finns ett tiotal toppar mellan 12-1600 m i området. Just runt Leirotoppen finns det andra toppar mellan 14-1600 meter. Åkningen är pang på 1200 meter rätt upp, -eller ner. glaciären ger ca 500m fallhöjd. På Svartisen några kilometer bort snöar det ca 14 meter per år. Att jämföra med alperna är inte rättvist men ätt jämföra med British Columbia går alldeles utmätkt. Jag har sagt sen tidigare att topparna påminner om Whistler fast med mindre träd. Blir skidorten verklighet är det bara att gratulera nordnorge och norra Sverige

Tillbaka
Topp