Ny Suunto klocka

aspenridge

Ny medlem
Ny Suunto klocka
Hej!

Jag tyckte den här delen av forumet passade bäst.

Jag har sedan länge använt en Suunto Core när jag tillexempel åkt skidor, fjällvandrat, dykt, paddlat kajak, cyklat och sådär. Den är en s.k ABC (Altimeter, barometer, compass) watch som passar bra för ett aktivt liv helt enkelt. Såhär ser den ut;
http://www.sonicscience.com/store/images/suunto/SS013317010.jpg

Sen finns det många olika färgkombinationer för Core.

Nu till det roliga! Jag har blivit utvald av Suunto att testa deras nya klocka Elementum, ingen vet ännu vad det är för typ av klocka förutom att den är gjord för en aktiv livsstil. Därför ska jag testa den och så tänker jag skriva här på Freeride vad jag tycker om den och hur den presterar.

Den kommer om kanske ca en vecka, så efter det kommer jag skriva mer.

Ny Suunto klocka
Coren är ju en av få "aktivitetsklockor" som funkar till vardags... Stilren som få tycker jag.

Hur är det med lagring av höjdmeter och höjdmetersförändring, jag har för mig att jag såg att någon klocka hade det. Lite skrytfakta på after-skin liksom...

Ny Suunto klocka
Du också!!!

Jag har samma mail från Suunto och hoppa att det inte är en luring.

Suunto gör ju klart coola grejor och hoppas att det ligger en kanonprodukt i brevlådan som man kan skriva om.

Ny Suunto klocka
Idag 11 kom DHL förbi men min Elementa Ventus!

Borstad aluminium, vitt band - görsnygg. Alla gillar den.

Klart fräckt av Suunto att använda vanliga folk som kommunikatörer.

Nu skall jag kolla alla funktioner!

Ny Suunto klocka
Ni kan se och läsa på http://www.suuntocampaigns.com/Elementum/ och så skippar ni introfilmen om ni vill.

Det är en serie klockor, serien heter Elementum och det finns 3st klockor. Aqua, Terra och Ventus. Mer kan ni se på sidan!

Min klocka kommer nog imorgon och jag vet inte vilken av de 3 de skickat till mig. Mer info och bilder tagna av mig kommer strax!

Ny Suunto klocka
För någon månad sedan fick jag ett mail från Suunto där man kunde anmäla sitt intresse som "produkttestare" för en ny serie klockor som ska lanseras under 2009. Vad det var för klockor och hur de såg ut var hemligt men någon form av "äventyrsklocka" förstod jag att det var. Man skulle ange vad man har för intressen samt vilka forum man tänkte skriva på angående sina intryck av klockan. Som tack för hjälpen får man sedan behålla klockan. I förra veckan fick jag ett mail från Suunto som meddelade att jag var en av de som blivit utvalda. Kul. I tisdags (26 maj) anlände ett paket innehållande en klocka och en riktigt snygg tröja.

Efter att jag fått besked om att jag hade blivit utvald så började jag fundera på vad det var för klocka dom skulle levereras. Förväntningarna var väldigt höga måste jag säga. Jag såg framför mig en riktig värsting med GPS, pulsmätare, höjdmätare med fler funktioner. Detta med tanke på hur hemligt allt var.

När jag öppnade paketet så låg där en box innehållande en Suunto Elementum Terra. Klockan var riktigt snygg men inte vara den fantastiska produkt som jag förväntat mig. Elementum serien är nämligen Suuntos intåg på det mer exklusiva och eleganta området. Tydligen kommer listpriset att hamna på runt USD 1 000 när klockorna släpps på marknaden. Klockan är snygg, ja riktigt snygg för att vara digital, men en äventyrsklocka är det inte enligt mig. Den har en alldeles för exklusiv look för det. Det är en digital klocka med fyra raders informationsdisplay. Storleken är lagom stor för vardagsbruk. Boetten är ca 50 mm bred (inklusive knappar) och ca 15 mm hög Min klocka är utrustad med ett läderarmband men det finns både gummiarmband och stålarband som tillbehör. Funktionerna på klockan är naturligtvis vanlig tidsvisning och alarm. Dessutom innehåller den tidtagning, höjdmätare, barometer och kompass. Klockan är vattentät till 100 m.

Höjdmätningsfunktionen har en logg där det går att spara upp till åtta stycken loggar. I efterhand kan man se antal höjdmeter upp och ner samt maxhöjd.

Barometerfunktionen visar aktuellt lufttyck samt trenden på lufttrycket sex timmar tillbaka i tiden.

Hanteringen av funktionerna är föredömligt enkla. Det går i stort sett att förstå hur klockan fungerar utan att läsa instruktionsboken.

Jag hade som sagt helt andra förväntningar på vad det var för klocka som skulle levereras, Min bedömning är att det inte är en utpräglad äventyrsklocka utan en klocka för en målgrupp som vill ha en exklusiv vardagsklocka som sänder ut signal om dess ägares fritidsintresse.

Jag hoppas att ingen tar illa upp att jag har postat denna "recension". Jag bifogar inte någon länk eller liknande utan den som är intresserad av mer info får söka den själv.

Micke

Ny Suunto klocka
jävlar, jag skulle inte banga på att få en klocka för 10k och sen skriva lite om den :P

Just det, heter det inte tyo "armbands dator"?

Senast ändrad:
Ny Suunto klocka
Jo det brukar kallas wristopcomputer typ.

Jag fick min Elementum Terra igår och nu börjar testningen.

Jag kommer skriva ner eftersom för mig själv och sedan bestämma mig om jag summerar och gör en halvlång recension eller om jag skriver den i flera delar, förmodligen i flera delar, det känns bäst och kanske roligast att läsa.

Jag lägger upp bilder på den snart också, det finns ju på webben men det är alltid kul att se bilder tagna mer i "verkligheten" :-)

Ny Suunto klocka
Intressant att följa olika människors åsikter om att göra reklam etc. På denna sajten verkar läsarna ha ett nyktern förhållande till det hela... på andra verkar de flesta sura för de inte fick vara med

Såg precis på DI.se att bäst betalda fotomodellen drar in 193 miljoner sek på att göra just reklam för olika varumärken.....går vi på det? Säger de rent ut vad de tycker om en produkt?

Jag tycker Suuntos grepp är intressant och kanske blir detta ett case på marknadsföringsskolorna om ett tag.

Som sagt jag fick en Ventus och vill ge min bild efter en vecka.

UTSEENDE
Ja den är klart snygg och den har ett inbyggt ha-begär. Just sailing modellen med borstad aluminium och vit band syns ...

FUNKTION
Likt Sampan hade jag helt klart andra förväntingar. Jag har sedan länge en Suunto Yachtmaster....har tittat på en Core men inte slagit till så kom detta. Båda dessa har mer funktioner än nya Ventus.

Här finns 1 alarm, klocka, barometer, kompass, seglingstimer
Yachtmaster har, 5 alarm, 2 klockor, kompass, seglingstimer, timer

ANVÄNDANDE
De har dock verkligen utveklat sitt användargränssnitt. Man behöver inte läsa manualen alls för att förstå den och på något sätt känner jag att den övre knappen som man skruvar på är en klart utveckling i rätt riktning. Kan kanske liknas med Ipods hjul som blev en superhit eller BMW iDrive...som inte blev lyckat... men i Suuntos fall är detta lyckat.

Så sammantaget är min slutsats att jag väntade mig mer funktion, men det verkar som de valt superior design som bärare för denna produkt och det kan kanske fungera.

Har ingen aningn om priset men om det stämmer som sägs att den kommer kosta kring 1000USD.........hade jag förväntat mig ett funktionssteg.

Ny Suunto klocka
Hej !

För den intresserade vill jag komplettera min \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"analys\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" av Suunto Ventus:

Hade möjligheten att åka VIP-båt på inshore racet för Volvo Ocean Race i Stockholm och tänkte - härligt - nu kan jag använda timer funktionen för segling. Det fungerade perfekt förutom att jag ville kunnnat öka volymen!! Kan tänka mig ljudnivån på en VOR70 båt..det skriks och gapas..då måste det ljuda tydligt att nu går starten.

Mina första intryck ovan stämmer fortfarande...insåg att jag i inlägget glömde att gamla yachtmastern också har temp....

Så min slutsats av den nya Suunto Elementa Ventus den är ett klart lyckokast i design. Den lyser upp och bäraren är stolt för sin klocka. Passar på jobbet, restaurangen, kajen mm mm I den tuffa seglingen behåller jag nog min yachmaster och sparar Ventusen till kalaset på kvällen.

Vad gäller Suuntos sätt att \"släppa\" denna klocka så tycker jag att de lyckas med annoser etc och skapat ett tryck kring sin kampanj.

/Bengt

Ny Suunto klocka
Ingen som testat någon av de andra varianterna? Har försökt hitta pris på dem men inte lyckats...
Är däremot lite sur för att Sunnto inte kan göra en kombo klocka för dyk/skidåkning. Surt att behöva köpa 2 stycken x-antal tusen kronors klockor.

Ny Suunto klocka
har testat - eller köpt... - Suunto X10, gps:en funkar sisådär när man cyklar i skog men den medföljande programvaran är SKIT!
Dels är det massor med buggar, sedan 2006 som inte är åtgärdade trots att klockan fortfarande säljs, vilket gör att kartimport och ruttinläggning för senare turer är omöjligt, mer eller mindre. Sen fungerar inte programvaran över huvud taget på mac!!! helt ofattbart...
Suunto säger att de har en webbsida med motsvarande funktion men den saknar de många funktioner som borde ha fungerat i programvaran....
Och vem vill sitta i ett tält ute i vildmarken utan mobiltfntäckning och använda satellittfn för att gå in på internet bara för att kunna lägga in morgondagens rutter??
Näe, x10 har en bra - förhållandevis - gps men tyvärr, köp inte den :(
Om ngn har kommit på en proramvara för x10 som funkar på mac för ruttskapande och inläggning på klockan, hör av er.

Tillbaka
Topp