Ny teknik för goggles och flatljus ?

blomman67

Medlem
Ska det vara så djävla svårt att få till ett par goggles som funkar i flatljus. Har fått nog många skiddagar spoilerade pga dålig sikt. Provat ALLT ifrån H.I Yellow till T-dojja men inget hjälper. Jag efterlyser en tillverkare som ids lösa detta, infraröd värmekamera, nightvision, nått måste det väl finnas. Skulle garanterat kunna lägga 5000:- på ett par sådana goggles. Några tips : )

Senast ändrad:
Thomsson sa:
Så du kör helt ärligt med klarglas i flatljus? Har du verkligen testat själv och inte noterat några nackdelar?
Personligen så kör jag mycket hellre Fire Iridium än gamla Pink-linsen, det är döden att ha en för ljus lins. Kontrast och inte allt för lågt ljusgenomsläpp är A och O...

Oakleys HI Persimmon är en trevlig lins, spana in den...

Carled sa:
Thomsson sa:
Så du kör helt ärligt med klarglas i flatljus? Har du verkligen testat själv och inte noterat några nackdelar?
Personligen så kör jag mycket hellre Fire Iridium än gamla Pink-linsen, det är döden att ha en för ljus lins. Kontrast och inte allt för lågt ljusgenomsläpp är A och O...

Provat i princip alla Oakleys linser, men efterlyser något nytt som verkligen funkar. Tekniken borde ju finnas, alltså inte bara en ny lins som släpper in mer eller mindre ljus utan mera mot Nightvision/infraröd/laserteknik: ) eller liknande.

Carled sa:
Thomsson sa:

Indeed! Klarglas och H.I. Yellow är sämst i flatljus.
Kör själv Fire iridium och HI persimon - kanonkombo. Fire Iridium är mer användbart än vad man tror faktiskt...

Tills nån slug filur kommer på ett par superbrillor som gör flatljus till bluebird får vi väl som vanligt dricka bira i väntan på bättre väder. :D

H.I Yellow sämst i flatljus ? hmm, har fått för mig att dom skulle vara grymma i flatljus 8 /
Funderat på polaroid i Crowbarsen. Polaroid tar ju bort blänk i vatten vid fiske tex, synd att det inte finns H.I med polaroid, det låter iaf bra. Dvs bra ljusinsläpp och inga reflexer.

Senast ändrad:
Fasen, när jag såg rubriken fick jag världens förhoppningar. Flatljus kan ju förstöra precis hur mycket som helst. Mina gamla DR Zipe gul lins funkade faktiskt riktigt bra. Mina nya Scott Fix funkar inte riktigt lika bra och jag behöver en ny högkontrastlins till dem. Flatljus med snöfall som isar fast på linsen är jobbigt och kan orsaka mycket repor när man försöker få bort isen.

Carled sa:
Thomsson sa:

Är du seriös? Fire iridium framför hi yellow. Hi yellow piskar ju fire iridium alla dagar i veckan när det är kasst ljus.
Hi yellow är ju även bättre än klarglas vid flatljus. Enda gången klarglas är bättre än hi yellow är vid kvällsåkning och elljus. Tycker fire iridium är väldigt överskattad och faktiskt väldigt få dagar det finns behov för den i norden under en vinter.
Har prövat många olika fabrikat och personligen tycker att Oakleys hi yellow helt klart är bland det bästa i flatljus.
Poc:s gula funkar också fint, dock immar den lite för lätt.
Men smaken är ju som baken som man brukar säga.

Hasse_Lindborg sa:
Bo en säsong i Gränsen eller i Andermatt så lär man sig snabbt att köra på "känn" ;)
Förutom Kåbbdalis så ser jag Gränsen som min hemmabacke därav min frustation : ) suttit mången gång i kusinens husvagn (Baggo) med komprimerade ryggkotor och med gaddmärken i knäna svärandes över sikten ; )
Vad tror du Hasse om min teori ang H.I med Polaroid ? Det låter iaf bra.

Pillard : Rubriken var liite elak jag vet sorry : )

Senast ändrad:
Var så för mig min första säsongen i Gränko. Men efter ett par dagar så lär du dig ju hur backen är. Sen vet du ju och då är det bara att köra. Flatlight Riders forever ;)

Finns en polariserad gul. Heter HI amber polarized. Dock mörkare än yellow. Är min favorit allround lins.

Älskar polaroidiserande solbrillor, men just den fysiska egenskapen tar bort 50% av allt ljus. Kan inte vara nån höjdare för skidåkning i gråväder känns det som.

Broddan sa:
Är du seriös? Fire iridium framför hi yellow. Hi yellow piskar ju fire iridium alla dagar i veckan när det är kasst ljus.
Jag hade H.I. yellow förr vid flatljus - men fick köpa nya eftersom jag såg bättre med mina fire iridium i flatljus. Anledningen är att de är för ljusa vid dagsljus. Jag fick kisa med ögonen och fick ont i huvudet - men med fire iridium funkade det faktiskt bättre.

Idag kör jag Fire Iridium och H.I. Persimmon - tycker de kompletterar varandra grymt bra och täcker alla behov för mig. Linsernas användningsområde överlappar varandra rätt bra. Tummen upp för den combon!

H.I. Yellow har skyddsindex 0 - vilket vad jag kan förstå avser kvällsåkning/extremt dåliga ljusförhållanden?
H.I. Persimmon ska ha 1 - vilket jag tror är avsett för mulet väder. (Rätta mig om jag har fel)

6blomman7 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Bo en säsong i Gränsen eller i Andermatt så lär man sig snabbt att köra på "känn" ;)
Förutom Kåbbdalis så ser jag Gränsen som min hemmabacke därav min frustation : ) suttit mången gång i kusinens husvagn (Baggo) med komprimerade ryggkotor och med gaddmärken i knäna svärandes över sikten ; )
Vad tror du Hasse om min teori ang H.I med Polaroid ? Det låter iaf bra.

Pillard : Rubriken var liite elak jag vet sorry : )
tror knappast du suttit med komprimerade ryggkotor för att det är lite flatljus :P
225287_10150175577557170_515287169_6836328_7654486_a.jpg

Det perfekta för flatljus är ju att köra rails ;)

Senast ändrad:
sjo_orret sa:
Älskar polaroidiserande solbrillor, men just den fysiska egenskapen tar bort 50% av allt ljus. Kan inte vara nån höjdare för skidåkning i gråväder känns det som.
Va?
Läs på om polariserat ljus

Sist jag hade fysiklektion så tog polariserat glas bort reflektionerna hos ytor som var horisontala mot betraktaren (förutsatt att det polariserade glaset är spaltat vertikalt), hur mycket "mörkare" det blir beror på hur mörka glasen är gjorda. (Eller?)

Har bara polariserat i mina solbrillor, men har hört mycket gott om polariserade skidglasögon, och tror säkert att det är fint som snus. (Om det hjälper i flatljus vet jag inget om, tvivlar på det) Men lär vara oerhört bra i växlande förhållanden och ha en stor mångsidighet.
Tyvärr är prislappen rätt hög - uppåt 3 papp för ett par brillor är ganska svettigt i mitt tycke... :cool:

Visserligen är det ca 12 år sedan jag gick optik-kursen så minnet är rostig, men jag har faktisk en examen i teknisk fysik... ;)
Detta är förmodligen en grov förenkling som det mesta när det gäller fysik (och jag tar det rakt ur minnet utan att kolla upp vad jag skriver). Har för mig att man kan se det som att naturligt ljus är vågor som svänger i två plan. Polariseringen tar helt sonika bort ett av dessa plan, och kvar blir bara en endimensionell vågrörelse som rimligtvis bara har hälften av energin kvar. Det går inte att göra 100 procent klart polariserande glas som släpper igenom all energi. Hela grejen med polarisering är att ta bort visst ljus. Linsens färg har inget med saken att göra i detta fallet (eller fägen kan iaf inte göra att mer ljus släpps igenom).

Att polarisering exempelvis tar bort blänk från vattenytor är en bieffekt av egenskapen ovan. När ljus reflekteras mot en plan vattenyta slutar det svänga i två plan som allt annat ljus. Efter reflektionen svänger ljuset endast i ett plan. Om man då vrider ett polaroidfiler i precis rätt vinkel som inte släpper in ljus i det plan reflektionen svänger med raderar linsen allt inkommande ljus från reflektionen. Gött när man fiskar! :cool:

Som sagt. Jag tycker polarisering i solbrillor är mkt skönt, men jag tycker inte att det gör sig bra i lågljus situatiuoner. Har inte prövat det i goggels.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Broddan sa:
Jag hade H.I. yellow förr vid flatljus - men fick köpa nya eftersom jag såg bättre med mina fire iridium i flatljus. Anledningen är att de är för ljusa vid dagsljus. Jag fick kisa med ögonen och fick ont i huvudet - men med fire iridium funkade det faktiskt bättre.

Idag kör jag Fire Iridium och H.I. Persimmon - tycker de kompletterar varandra grymt bra och täcker alla behov för mig. Linsernas användningsområde överlappar varandra rätt bra. Tummen upp för den combon!

H.I. Yellow har skyddsindex 0 - vilket vad jag kan förstå avser kvällsåkning/extremt dåliga ljusförhållanden?
H.I. Persimmon ska ha 1 - vilket jag tror är avsett för mulet väder. (Rätta mig om jag har fel)
Det där med att vissa personer känner av starkt ljus och får kisa medens andra inte berörs lika mycket utav det tror jag beror på att vi helt enkelt är olika känsliga.
Jag tror inte att felet för dig är mörkheten på HI Yellow linserna utan snarare skyddsindexen. Ett par gula polarizerade linser (HI Amber Polarized) hade antagligen varit ett gott val om du som du beskriver ovan känner av det starka ljuset. Då behåller du den goda sikten du har i ett par gula linser men den starka reflektionen och de farliga strålarna slipper du med hjälp utav "persienn effekten" som du säkert känt av i dina vanliga polarizerade solbrillor.
Synd bara som du säger att de polarizerade är så svinigt dyra.

Körde själv med HI Persimmon för några år sedan men efter att ha prövat HI Yellow märker jag av en rejält mycket bättre sikt och kontrast vid dåliga ljusförhållanden och flatljus. Den gula linsen är den jag personligen använder i särklass mest under en säsong.

Vad jag iaf har hört av Oakley säljarna så är det den vanliga HI Yellow som rekommenderas till svagt ljus och den bästa utav deras linser till flatjus. Klarglas har ett väldigt smalt användningsområde (därför den säljs av ganska få butiker) men rekommenderas till kvällsskidåkning framför HI Yellow. Också bra om man vill ha ett helt neutralt ljus och inte någon kontrasthöjning som finns i HI Yellow.
HI Persimmon ligger ju mer åt mittensegmentet och är en klockren allrounder som är ganska ljus inifrån sett vilket gör att den fungerar bra i svagt ljus men med en liten spegellins på utsidan så att den klarar solljus bättre än HI Yellow. Dock blir den för ljus framåt vårkanten när det blir starkare sol.

Borde det inte gå att klämma på en sådan här film på ett par klarglas brillor, det kan ju inte bli så über mörkt.

kul att du föreslår nightvision då du helt tappar djupseendet. skulle betala tresiffrigt belopp för att se dig ta dig nedför i ett par sådana.

förövrigt är det ju jävligt gay att börja gråta över lite flatljus. kör på klart som thomsson säger så ordnar sig resten.

HI Amber Polarized är den absolut bästa lins jag någonsin haft, dock inte optimal vid kvällsåkning eller sena eftermiddagar i December. Funkar kanon i både flatljus och solsken.
HI Yellow har jag bara till mörka vintern skidåkning och kvällar i M-sund, den är för mig helt värdelös i flatljus.
Har köpt en HI persimmon till iår då mina älskade polarized linser sprack i våras:(

D

Om, OM jag tycker ljuset är så jävla uselt att jag verkligen måste byta glajjor så brukar jag köra på att byta till ett par Ljusblåa Scott(Ingen aning om vad dom heter, sjukt gamla). Perfekta i flatlight. Dock är det extremt sällan. Om jag gör det så är det när det är blå is och man har 115+ i midja under sig, brukar vara lite klurigt att åka på bra då om sikten är skit.

Något liknande:
6021-402.jpg

Tycker man ser det mesta då:)

Helt OT, men gick in på Oakleys hemsida och tänkte kolla om det fanns något liknande nu, men det gjorde det inte. Har velat ha det ett tag nu. Men såg att det fanns "Asian Fit". WTF?:o

Senast ändrad:
Perkal sa:
Helt OT, men gick in på Oakleys hemsida och tänkte kolla om det fanns något liknande nu, men det gjorde det inte. Har velat ha det ett tag nu. Men såg att det fanns "Asian Fit". WTF?:o
asian fit har funnits i många år. asiater har helt annan benstruktur än vi har, gogglarna är anpassade därefter.

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
Perkal sa:
asian fit har funnits i många år. asiater har helt annan benstruktur än vi har, gogglarna är anpassade därefter.
Enda skillnaden är mer padding runt näsan, alla linser precis som till de normala.

Bjo-rnR sa:
Lee-nus sa:
Perkal sa:
Enda skillnaden är mer padding runt näsan, alla linser precis som till de normala.
Det är väl dock inte helt sant, på dessa bilder ser det ut som hela ramen är smalare...
http://www.oakley.com/asian-fit

MEEEN detta är ju galet offtopic!

Hasse_Lindborg sa:
Gränsens flatljus har förbättrat min styrka som skidåkare samt gett mig bättre karaktär..

Skämt å sido. Vi snackade om det förra säsongen i gränsen. Fatta va episkt om man kunde generera en mesh, typ ett rutnät, med laser som läste av konturer. Detta i sin tur skulle endast synas i dina spezialspezial-goggels. Det hade varit helt episkt!

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
Hasse_Lindborg sa:
Gränsens flatljus har förbättrat min styrka som skidåkare samt gett mig bättre karaktär..

Skämt å sido. Vi snackade om det förra säsongen i gränsen. Fatta va episkt om man kunde generera en mesh, typ ett rutnät, med laser som läste av konturer. Detta i sin tur skulle endast synas i dina spezialspezial-goggels. Det hade varit helt episkt!
Letar febrilt efter gilla knappen : )
Saken är ju den att det i princip alltid finns bra åkning i gränsen (Kaanans land : ) och dess närhet men sikten satt stopp.

stellan-is-on-fire sa:
kul att du föreslår nightvision då du helt tappar djupseendet. skulle betala tresiffrigt belopp för att se dig ta dig nedför i ett par sådana.

förövrigt är det ju jävligt gay att börja gråta över lite flatljus. kör på klart som thomsson säger så ordnar sig resten.
Shjooooop nedför Nordals menar du ?

Senast ändrad:
Heinz_p sa:
Laser-"kanon" som sätts på hjälmen som skjuter ut ett rutnät, kompletteras med brillor som framhäver den laserfärgen optimalt - kan det funka? (Tvivlar på det, men idén är ju kul...) :)

stellan-is-on-fire sa:

Då har du int upplevt äkt pärskans flatljus. Även bjärven gråt litt...

Nojlas sa:
Laser-"kanon" som sätts på hjälmen som skjuter ut ett rutnät, kompletteras med brillor som framhäver den laserfärgen optimalt - kan det funka? (Tvivlar på det, men idén är ju kul...) :)
Ja, men satan så fett! Tänk er att kunna bränna förbi alla andra i pudret de där flatljusdagarna med bra före. Mohaha, vilken syn!

Heinz_p sa:
Nojlas sa:
Ja, men satan så fett! Tänk er att kunna bränna förbi alla andra i pudret de där flatljusdagarna med bra före. Mohaha, vilken syn!
Tala om ett. Menar just någonting åt det hållet, det behövs ju bara liiite mera sight för att det ska funka. Hmm laserpennor kanske, fasttejpade på hjälmen : )

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp