Nya freeride lagg

Nya freeride lagg
Mountain_Man sa:
Gjorde ett försök att "klämma" skidor idag på lunchen ... gick inget vidare eftersom det enda i skidväg som fanns i butikerna var rullskidor. Däremot går det alldeles utmärkt att köpa löpskor och golfklubbor ... Inte alldeles lätt att gynna svenska "skidbutiker"!

/MM
Vilken butik gick du till?

Nya freeride lagg
Inlägget med intersport och stadium gör ju nästan att du är diskad i diskussionen...
Är ju inte lätt att snacka svenska skidbutiker när en parts argument baseras på konfektionsbutiker.

Ända delen av de rörelserna som kan kvala in är Stadium XXL, där gör de faktiskt ett försök att sälja kvalité och ha ett någorlunda vettigt utbud (utan att för den sakens skull lägga till kunskap skall tilläggas).

Borde inte Sveriges riktiga skidbutker följa den senaste trenden hos online försäljarna, att erbjuda gratis returfrakt?

Nya freeride lagg
Jaså ... Sörlins bommade igen för några år sedan, Cykel & Fjäll har väl lagt ned skidbiten (tror jag) ... Nilas tycks ha öppnat för säsongen, men där finns väl bara pist & jibb ... möjligtvis kanske Hasse är hemma och har några lite fetare lagg att klämma på!

Alltså, fatta ... ett problem jag delar med de flesta som inte bor i Sthlm, GBG, Malmoe och ett handfull andra städer i landet är ... det finns ingen skidbutik värd namnet (åtminstone inte om man är ute efter "freerideskidor").

/MM

Nya freeride lagg
Ibland vill man ju betala för en personals kunnande. Om försäljaren ifråga har jobbat med skidor sen 1967, så är iallafall jag intresserad av att lyssna. Sen är det förmodligen han som får sin lunchrast förstörd för han måste fixa till postårderskidorna...klart att 2000.-spänns skillnad är mycket, men det går å pruta i sverige, kanske inte så mycket på skidor, men på service...förutsatt att man inte varit där tidigare med ett par skidor som bindningarna sitter bak å fram på (svårt å se skillnad när det är twintip för postorderföretagen).....

Nya freeride lagg
Hela den här diskussionen är väl egentligen rätt intressant. Jag kan förstå Hasse och övriga som vill att deras bransch ska överleva. Men så tyckte nog de som körde hästdroska förr också när bussen dök upp. Det hela kallas utveckloing och så länge man inte lever i Sovjet eller DDR så är det ganska normalt att kunderna får välja vilken produkt de vill handla, och varifrån de vill handla den. Kunderna i sin tur verkar ha en viss förmåga att välja lägst pris som en vinnande faktor. Förslaget till skidbutikerna (om det nu inte går att konkurrera med priset, vilket jag iof tror att det kan gå. Jag vet en skidbutik som för några år sen satsade på att hålla så låga priser det gick och de fick ner priserna rejält men eftersom de finns i en mindre ort så fanns det ingen anledning för dem att fortsätta. De hade så få kunder och de kunderna betalade gärna normala priser så det fanns liksom ingen anledning att bjuda på rabatten) är väl följdaktligen att helt enkelt sätta sig ner och kika på vad kunderna faktiskt är beredda att betala för. Om det nu är så att folk vill ha sina skidor monterade och servade? Erbjud det och ta ut rimliga priser på den servicen. Folk kommer fortfarande vilja prova kläder och vissa andra grejer innan de köper så sälj det. Detsamma med pjäxor, då får man väl sälja pjäxor också.

Ärligt talat, hur många här har åkt på skidtestarhelg? Precis som MM säger så är det ju inte så jäkla lockande att åka kass pist ihop med ett ton söndagsåkare i snorkallt väder. Dessutom så kostar ju en weekend en rätt bra slant så det är ju synd att säga att skidbutikerna bjuder på möjligheten att prova skidorna. OCh om man nu ändå inte kan provåka skidorna i sitt rätta element så spelar det ju liksom ingen roll. För min egen del så litar jag lika mycket på omdömen som jag får från erfarna skribenter i det här forumet som jag skulle lita på mina egna omdömen från en skidtestarhelg.

Sådär, mycket text blev det men jag blir lite radikalliberal när folk börjar prata om att man borde börja med planekonomi för att rädda branscher som uppenbarligen inte kan vara lönsamma, då tycker jag att det är branschens sak att hitta sätt att locka tillbaka kunderna.

Tillbaka
Topp