Nya lagg! hjälp :)

Primary

Aktiv medlem
Tjenare! sitter i skrivande stund och funderar på vilka skidor som skall införskaffas till nästa vinter!

Fram tills förra vintern (den som tog slut nu) har jag nästintill endast åkt pist (18år)och kör därmed pist relativt bra skulle jag säga, gillar att ligga i långa feta carving svängar, men också att leka runt o små hoppa lite. Men nu på senare år så har offpist blivit ett större intresse och nu i vintras drog jag o några kompisar till valdisere där jag fick uppleva en del lössnö, vilket var epic! dock de skidor jag hade då var alldeles för smala och för korta kände jag och suktar nu efter nya :)

Vill alltså ha ett par skidor som funkar bra i pisten men även i lite puder och uppkörd snö. Kommer nog inte jaga direkt mkt puder utan passa på om det kommer att köra i det. Så något bredare skida, sedan tycker jag att det här med full rocker verkar rätt spännande. Även bindning som sitter i mitten av skidan för att få något lekfullare (stämmer detta?), har mittbidning på mina nuvarande som är väldigt skönt och skulle nog vela ha det eller möjligt vis -1 till -2.

En lite förlåtande skida skulle uppskattas då man inte är i toppform när det gäller den fysiska biten har dock tekniken. Gärna lekfull också!
Längd: 183cm väger ca 80 kg
Kollat på Gotama, Rocker2 92 och 108, project 100. men skulle gärna komma undan så billigt som möjligt!

begagnat eller inte? vilka bindningar? vilken längd? vilken bredd?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Passar på innan alla som kan någonting kommer in här och bidrar med kunskap och erfarenhet.

Völkl Katana med ett par Marker Jester! Om någon säger annat har dom fel.

(Gör lite benböj innan du drar bara så är det inga problem.)

Jibberisch sa:
Passar på innan alla som kan någonting kommer in här och bidrar med kunskap och erfarenhet.

Kanske inte så lekfullt... men benböj är ju bra

Jibberisch sa:

Jag gillar att du är konsekvent, Jibberisch.

I övrigt instämmer jag med ovan-ovanstående talare. Kolla efter beggade skidor kring 185 i längd och midja mellan 105-115. Kan även finnas billiga lagg hos vår vän Conrad?
Jag brukar sällan testa skidor innan jag köper, ställer lagom många frågor här först och sedan går jag på magkänsla. Man kan faktiskt vänja sig vid nästan vilka skidor som helst.

Skönt att någon börjar se mönstret i mina rekommendationer. =)

Jag tycker mina Katana är lekfulla som fan. Vi har alltid kul ihop.

Jibberisch sa:
Skönt att någon börjar se mönstret i mina rekommendationer. =)

Jag tycker mina Katana är lekfulla som fan. Vi har alltid kul ihop.
Och så jäkla fel ute tycker jag inte att du är heller. Katana var de första breda skidorna som jag själv trivdes på.

Köp och sälj här brukar erbjuda mycket skojigt och till bra priser så håll utkik.

Jibberisch sa:

Vad är det som gör Katana'n bättre än Gotama'n? Är lite rädd att de blir för breda, men har ingen erfarenhet av breda skidor.

Primary:

Gotaman är väl 107 på midjan och Katanan 112. Visst, visst storleken har betydelse och inte minst då bredden har jag blivit informerad om i tid och otid. Har inte åkt speciellt många åk på Gotaman, så är väl fel person att fråga egentligen. Men som allround skida tycker jag Katanan funkar ypperligt. Det går att skrika ner i pist, funkar som en jävla pråm när det är slagit och man beehöver inte känna att man missar något när det väl börjar snöa.

Primary sa:
Jibberisch sa:

Vad är det som gör Katana'n bättre än Gotama'n? Är lite rädd att de blir för breda, men har ingen erfarenhet av breda skidor.
Jag kan bara utgå från min egen upplevelse. Jag började åka på Gotaman men upplevde den som väldigt jobbig i uppkörd snö. Skidan hookade i varenda vall och kändes allmänt nervös. När jag bytte över til Katana uppstod en helt annan trygghet i åkningen. Katanan är lite tyngre men det gör samtidigt att skidan går stadigare. Det ska dock tilläggas att bägge skidorna förändrats sen dess. Men jag antar att grundkänslan finns kvar någonstans ändå.

Annars skulle jag föreslå en R2 115, Bibby 190, Project Opinion eller liknande för den typ av åkning du ska göra.

Pillard sa:
Primary sa:
Jibberisch sa:

Jag kan bara utgå från min egen upplevelse. Jag började åka på Gotaman men upplevde den som väldigt jobbig i uppkörd snö. Skidan hookade i varenda vall och kändes allmänt nervös. När jag bytte över til Katana uppstod en helt annan trygghet i åkningen. Katanan är lite tyngre men det gör samtidigt att skidan går stadigare. Det ska dock tilläggas att bägge skidorna förändrats sen dess. Men jag antar att grundkänslan finns kvar någonstans ändå.

Annars skulle jag föreslå en R2 115, Bibby 190, Project Opinion eller liknande för den typ av åkning du ska göra.
Kan väl inte riktigt hålla med dig där angående den nya shapen på gotaman. Den har ju ändrats lite sedan 10/11 som jag har men det ska vara åt det stabilare håller enligt vad jag har hört. Jag skulle snarare vilja säga det motsatta om Gotaman gentemot din upplevelse. Den köttar igenom det mesta utan problem. Dock håller jag nog med om att den kan bli lite smal om det har dumpat rejält.

havreboll sa:
Pillard sa:
Primary sa:

Kan väl inte riktigt hålla med dig där angående den nya shapen på gotaman. Den har ju ändrats lite sedan 10/11 som jag har men det ska vara åt det stabilare håller enligt vad jag har hört. Jag skulle snarare vilja säga det motsatta om Gotaman gentemot din upplevelse. Den köttar igenom det mesta utan problem. Dock håller jag nog med om att den kan bli lite smal om det har dumpat rejält.
Ja, jag lär nog inte skaffa en Gotama äldre än 10/11, men brukar häller inte köra då det dumpar rejält mycket utan nu i vintras va det ca 10-30 cm puder. Vill som sagt inte heller ha en skida som är för bred som gör det svårt i pisten! åker just nu kanske 60-70% pist och 40-30% offpist, men skulle vela gå mer och mer mot offpist.

Primary sa:
havreboll sa:
Pillard sa:

Ja, jag lär nog inte skaffa en Gotama äldre än 10/11, men brukar häller inte köra då det dumpar rejält mycket utan nu i vintras va det ca 10-30 cm puder. Vill som sagt inte heller ha en skida som är för bred som gör det svårt i pisten! åker just nu kanske 60-70% pist och 40-30% offpist, men skulle vela gå mer och mer mot offpist.
Testade precis Moment Deathwish 190 i Riksgränsen som bjöd på minst sagt varierande före. Stenhård återfrusen pist till genomrutten slask och allt däremellan.
I pisten sitter den riktigt fint och jag tycker att jag känner att den sk. dirty mustache rockern gör det den lovar.
I uppkört så går den fint och är relativt lugn och stabil. Den är även lätt att ha att göra med när det blir lite mer tekniskt. Det jag inte helt är fan av, men kan vara en sak som blir bättre med tiden, är att tailenspannet gör sig påmint ibland, och det är främst när det är hårt som den gör det.
Det ger å andra sidan bättre stoppkraft i skidan.

PNyberg

Vart köper man ett par Deathwish? Hur lekfulla är de?

Vill ha en lekfull skida som fortfarande tål att trycka på med, vill börja tävla nästa säsong :) Funderar på ett par Nordica Patron. Är lite osäker på om de kanske är lite för osäkra (?) om man kommer upp i fart lite. Väger dock bara drygt 70 pannor.

Du verkar ju gilla Moment skidor om man kollar på dina andra inlägg så du kanske skulle kunna hjälpa en lite :)

Ursäkta att jag lånade tråden lite :)

Bredden kommer du vänja dig vid rätt fort men eftersom du skriver att du åker 60/40 pist så ska du ha en skida som är grym i pisten men inte skäms i offpisten,
Vet inte vad du åker på idag men har du en mer renodlad slalomskida med en radie på 13-14m och gillar att svänga mycket så kommer du känna det som att skidan bara fortsätter rakt fram om du kantar upp en gotama eller katana som ligger på en 25m radie. Min högst subjektiva åsikt är att de Völkl jag kört på är rätt hårda = mer kraft och tyngd. En del fullrocker kan du komma ner i radie på men då åker priset troligen upp en del, tänk dynastars cham 97 eller 107 eller Sir Francis Bacon, bacon är för övrigt skitsnygg 2013.
Ju mer du åker desto större kommer samlingen med skidor bli så köp ett par som passar för hur du åker nu, och byt igen om ett par år, tar du hand om grejerna kan du få ok betalt för dem.

Alternativt köper du en ren offpistskida, släpar dubbla lagg och bestämmer dig varje morgon vad det är för dag!

Släpa dubbla lagg tänkte jag också göra när jag köpte Gotamas. Det hela slutade med att jag åkte en halv dag på mina SL9 och sen har jag inte kört på pistlagg sen dess...

Pillard sa:
Släpa dubbla lagg tänkte jag också göra när jag köpte Gotamas. Det hela slutade med att jag åkte en halv dag på mina SL9 och sen har jag inte kört på pistlagg sen dess...
Nej idéen låter ju mycket bättre tills man verkligen ska bära. Körde med dubbla utrustningar ett par år. Ett par telis och ett par vanliga. Och två par pjäxor såklart. Men det går, alternativt får man kompromissa nånstans, eller sluta åka telis i mitt fall.

Senast ändrad:
Foppan sa:
PNyberg

Vart köper man ett par Deathwish? Hur lekfulla är de?

Vill ha en lekfull skida som fortfarande tål att trycka på med, vill börja tävla nästa säsong :) Funderar på ett par Nordica Patron. Är lite osäker på om de kanske är lite för osäkra (?) om man kommer upp i fart lite. Väger dock bara drygt 70 pannor.

Du verkar ju gilla Moment skidor om man kollar på dina andra inlägg så du kanske skulle kunna hjälpa en lite :)

Ursäkta att jag lånade tråden lite :)
Ja med tanke på att du väger en del mindre än mig kanske du kommer tycka att skidorna är lite mer charge än vad jag gör. Skidorna känns lätta och att spinna ska inte vara något problem. Sen så finns det mer lekfulla skidor helt klart. Men om du ska börja tävla så kan jag tänka mig att du kommer uppskatta Deathwishen i varierat före mer än en mer lekfull skida...som tex Sir Francis Bacon (SFB).

Daniel_Agren sa:
Bredden kommer du vänja dig vid rätt fort men eftersom du skriver att du åker 60/40 pist så ska du ha en skida som är grym i pisten men inte skäms i offpisten,
Vet inte vad du åker på idag men har du en mer renodlad slalomskida med en radie på 13-14m och gillar att svänga mycket så kommer du känna det som att skidan bara fortsätter rakt fram om du kantar upp en gotama eller katana som ligger på en 25m radie. Min högst subjektiva åsikt är att de Völkl jag kört på är rätt hårda = mer kraft och tyngd. En del fullrocker kan du komma ner i radie på men då åker priset troligen upp en del, tänk dynastars cham 97 eller 107 eller Sir Francis Bacon, bacon är för övrigt skitsnygg 2013.
Ju mer du åker desto större kommer samlingen med skidor bli så köp ett par som passar för hur du åker nu, och byt igen om ett par år, tar du hand om grejerna kan du få ok betalt för dem.

Alternativt köper du en ren offpistskida, släpar dubbla lagg och bestämmer dig varje morgon vad det är för dag!
Kör just nu på ett par gamla slitna Extrem Ak Four. Tror svängradien är runt 18 på dem.
SFB har jag kollat lite på, verkar riktigt goa faktiskt!
Hur är det med Rocker2 108 då? eller 92an?

värt att nämna kanske är att ekonomin inte är helt med mig just nu men vill ha lite kolla på va det är för skidor man ska köpa när det väl kommer till den stunden! (förmodligen i höst).

PhatFred sa:
Primary sa:
Enligt guru MnO är 92an någon enklare konstruktion som fått komma med i "familjen" utan att riktigt förtjäna det.
92 har en riktigt bra konstruktion och är en riktigt rolig allroundskida. Det är liknande tänk som de stora R2'orna men konstruktionsmässigt är det mer likt en bredare Suspect med rockertänk. Jag har den själv som mitt smala alternativ och ärligt talat blir det mest park med den. I detta sammanhanget där vi tittar på ganska så breda allroundskidor så är det helt fel val. Men vill man ha en schysst allroundare som def. inte gör bort sig vid hopp och lek är det 5/5. Jag håller den otroligt högt om man vill kunna carva pist och göra butters med en och samma skida.

Carled sa:
PhatFred sa:
Primary sa:
Enligt guru MnO är 92an någon enklare konstruktion som fått komma med i "familjen" utan att riktigt förtjäna det.
92 har en riktigt bra konstruktion och är en riktigt rolig allroundskida. Det är liknande tänk som de stora R2'orna men konstruktionsmässigt är det mer likt en bredare Suspect med rockertänk. Jag har den själv som mitt smala alternativ och ärligt talat blir det mest park med den. I detta sammanhanget där vi tittar på ganska så breda allroundskidor så är det helt fel val. Men vill man ha en schysst allroundare som def. inte gör bort sig vid hopp och lek är det 5/5. Jag håller den otroligt högt om man vill kunna carva pist och göra butters med en och samma skida.
Låter ju mycket lovade faktiskt! Här är den vid uppkört samt puder?

Edit:

Om man skulle jämföra 92an och 108an då, vad för skillnader i stora drag skulle de vara i skidåkningen?

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Börjar ta det personligt att det aldrig är någon som lyssnar på mina skidtips...:/
Kan trösta dig med att mina Gotama har gjort sit och inväntar mina Katana inom en vecka. Nu fattas bara en fet tanker , en molotow att skölja ner allt med och en klick snö

Tillbaka
Topp