Amerikanerna har ibland lite annorlunda värderingar än vi svenskar. I ditt fall borde det ju vara lätt att välja. Du har ju testat P40 och G31. Rannsaka dig själv och ta reda på hur mycket av din åkning som sker i pist och hur mycket du vill kompromissa bort pistegenskaper för lite skönare känsla de där (gissar jag) fåtal lössnöåken. Kanske ännu viktigare, HUR vill du åka i pisten. Ligger du i varenda sväng på likt en racingåkare och pressar skidan till max, med tryck på båda skidorna, mycket vinkling i höften och armarna framför kroppen eller står du mer freeridemässigt upprätt och låter skidan göra jobbet?
När det gäller racingskidors offpistegenskaper kan jag tillägga att jag kört moderna storslalomskidor i alla förhållanden, även offpist exklusivt ända fram till förra säsongen. Det gå faktiskt mycket bra. Racingskidor har en inbyggd stabilitet och ger mer gensvar från hela skidan än en "carver" (där mer av gensvaret kommer från mitt under foten). Stabiliteten och den "långa" gensvaret är bra att ha när man mosar över uppkörd lössnö. Detta gäller om man gillar att bränna på lite. Med andra ord, åker man tillräckligt fort funkar en racingskida mycket bra offpist. Det som saknas är flytkraft, och den kan endast mer yta ge dig.
I mitt förra inlägg nämnde jag dock att till och med riktigt breda skidor å andra sidan funkar bra i pist också. Det är löjligt kul med en sådan skida även i pist, löjligt kul. Att bränna på i stora svängar på superrena skär har förr endast gått när underlaget varit någorlunda hårt och slätt. Med G41 kan man göra detta på vilket underlag som helts, till och med decimeterljup sockrig uppkörd vårsnö.
Min rekomendation är alltså följande: Om du kämmer att du är en aktiv åkare och satsar allt i varje sväng, välj P50 (F1 eller mer lättåkta RC) eller G4 beroende på hur mycket riktigt stenhård snö du kör. Är du något mer avslappnad välj en kompromiss i mellanbredd som G3. Att gå grån en P40 eller G41 till till exempel en G21 är en intressant upplevelse; du åker nästan lika bra men med halva kraftinsatsen.
Mannen, Myten, Materialförvaltaren
HWC HitMe