Nya lagg!

Nya lagg!
Berätta vad ni har köpt/ska köpa för prylar inför denna säsong!

Själv kickar jag ut gumman och gör plats för ett par Völkl G4 188cm med Salomon S912Ti bindningar!

"Every turn is a sign of fear"

//Gofat

Nya lagg!
G4 är alldeles för smala och mesiga. Nä fram för lite ordentliga prylar: Völkl V-Explosive 190 + en fetare Salomonbindning. Breda och brutala

Nya lagg!
G4 är en klart kompentent skida, gjord för hård åkning. Tydligen har Völkl lyckats väl i sin marknadsföring mot skidvärdens wannabees i år.

Åker ni så hårt att ni kommer i närheten av att utnyttja G4"ans potential kommer ni inte långt med det löjliga bindningsvalet ni insisterar på.

Jag rekomenderar att ni köper ett par klasser hårdare bindningar, som går minst till 16, och sedan lägger på 50 kilo extra på skivstången.

Själv sitter jag nöjd med mina gamla 198 G41or men funderar på ett par nya störtloppslagg om jag hittar nåt bra. Troligen spar jag nog pengarna och satsat på en ny big wave gun istället.

HitMe

Nya lagg!
ett par 166 freek med marker free titanium med extra plattor. skit fina grejer (hoppas jag) ge gärna kritik positiv/negativ =)

Nya lagg!
Hansol, du har beställt ett bra paket! Gillar nya Marker titanium med "Big air pads" som dämpar när man går in för landning.

Bara för att vissa "use to wannabe, but never gonna be"(som med hjälp av slumpvist utsatta käppar hittar vägen till afterskin) förespråkar DIN 16 för duktiga åkare, behöver det inte betyda att t.ex Salomons Ti bindning men DIN12 är fel.
Respekt "HitMe"

Själv kommer jag att glida runt med ett par Sugar Daddy när dom släpps i butikerna.

//MrMagoo

Nya lagg!
Jomenvisst, äntligen lades ordern på ett par G4 198, helt enligt planerna. På dom tänkte jag skruva på ett par Salomon 900(?) 9-20. Åsså har jag ett par beg Völkl SL-carvers på gång. Hårda prisförhandlingar pågår.
Ace D G

Nya lagg!
Om du inte testat G4 198 än kommer du få ditt livs aha-upplevelse när de nya laggen dyker upp, Ace. Om jag inte misstar mig är du den typ av åkare som gillar riktiga skär med fullt kraftpålägg i stenhård backe med ett par potenta storslalomlagg under fötterna. Tidigare har den känslan liksom inte gått att duplicera när det varit lite mjukare och mer uppkört i backen. "Normala" skidor skär ju då bara ner sig eller svänger inte alls och man får använda en lite mindre kraftfull stil för att få till det som innebär att det inte blir lika skoj.

Med dina nya lagg kommer du kunna köra modern storslalomstil i vilket före som helst. Även i decimeterdjupt smör, uppkörd lösssnö osv kan lägga på hur mycket kraft och skär som helst utan att behöva oroa dig för att skidan skär fast.

Riktigt skoj.

HWC HitMe

Nya lagg!
Just det, bäste HitMe!
Det har ju som bekant bedrivits rätt hård lobbying för G41 /G4 en tid, plus att mina på-platsen studier i Alpträsk gav ungefär samma svar. Nej, jag har aldrig testat dom, men som du själv tidigare antytt, erfarenhet plus diverse klämmande och böjande räcker för att hjälpligt utvärdera ett par lagg.
I alla fall, premiären närmar sig och förväntningarna är på topp, därom råder ingen tvekan!
/A

Nya lagg!
Köpte ett par pocketrocket 185 i våras. Kul skida, om man inte vill åka fort. Det vill jag så jag beställde ett par G4 198. Har inte åkt på dem innan men fick ett pris som var svårt att motstå... Vet inte vilken bindning jag ska klistra på, har ett par 900s hemma men jag vet inte, måste grejja lite med skistoppern då. Nån som har några förslag. Beställde skidan med marker bindn, men det tog sån tid att jag avbeställde bindningen.

Nya lagg!
Om man kan åka skidor, och gillar rock n´roll så är ju G4:orna det givna alternativet. Körde själv en säsong på G41:or och bättre skida får man leta efter, men som sagt man måste verkligen kunna åka skidor.

RajRaj

Nya lagg!
skönt att höra MrMagoo att det verkar vara ett bra val eller? men salomon bindnigar gillar jag inte så mycket tycker att dom kan krångla lite har bara haft salomon tidigare men nu måste jag på nått nytt /Hansol

Nya lagg!
skönt att höra MrMagoo att det verkar vara ett bra val eller? men salomon bindnigar gillar jag inte så mycket tycker att dom kan krångla lite har bara haft salomon tidigare men nu måste jag på nått nytt /Hansol

Nya lagg!
Dessa G4… Kan man säga någe mer, de är klart de bästa. Men som vi vet var även G41 mycket bra så de är inge som förvånar. De är bara att gratulera alla som har hittat rätt och införskaffat ett par Völki G4…

Sedan med en tår efter kinden att de ar tagit bort den snor gröna färgen som lös upp så fint. Färgen som gjorde sin rätt i morgon mörkret, när man åker nerför den ny lagda manchestern… Eller när de står där ute i snö drivan och väntar en ny åktur…

Kör skoningslöst nu!!

> Mr Gin <

Nya lagg!
S912Ti Bindningar självklart....

Pocket Rocket 175 cm
Pocket Rocket stavar
Ryggskydd
Ryggsäck
Spade

Ja hela skiten är nyköpt för årets skidsäsong...

Grymt
!!!!!!!!

Nya lagg!
Jag kommer att fortsätta köra på Arno Adam 188cm med S900. Den fungerar perfekt för min åkstil och är en riktigt bra allroundskida enligt mig. Den är lite mjukare och mer lättåkt än G4/41 om man väger under 80kg, men är ändå tillräckligt stabil för att köra fort i pisten. Det enda man saknar är den där riktiga surfkänslan i djup snö, men då får man nog gå över 90 i midjemått och därmed offra det mesta av kvickheten i pist.

Nya lagg!
Det blir Pocket 1.85 även denna säsong. Nyheten ligger i att jag flyttat bak bindningen 2,5 cm. Riktigt bra blev det. Tendenserna att överstyra en aning försvann och dessutom ser skidan lite längre ut när man tittar ner. Att rekommendera.
Ska lägga in ett separat inlägg om detta tror jag..

Nya lagg!
Till er som köpt dom fulblå pocket rocket grattis, tom. mina sönderkokta spagettisar är styvare än salomons senaste skapelse. Och till alla som fortfarande envisas om att snacka om vikt beträffande skidval, säga att man köpt en mjukare skida bara för att man väger mindre eller vice versa visar ju bara hur kass man själv är som skidåkare. Jag trodde det handlade om inställning, attityd och kraft när man åker skidor men jag kan ju ha fel...............inte. sluta tjata och mer rock n´roll på berget.

RajRaj

Nya lagg!
Hmmm, jag hade tänkt införskaffa ett par G4 också, men eftersom det verkar vara årets "yeah-cool-ball-in-the-house-dick´s T-bar-skibum-wannabe"-skida så kanske man ska köpa nåt annat - Head Monster kanske?

Fast det blir nog ett par 198:or ändå.

>> RR <<

Nya lagg!
Hade tänkt köpa mig ett par twintip skidor i år, funderar på ett par Salomon 1080... Annars så glider jag runt på mina Rossingol Bandit X, inköpta för två år sedan. Fungerar utmärkt. Höll på att hoppa sönder dem förra året därav twintip köpet i år... NU BLIR DET HOPPA AV!!!

Nya lagg!
Det blir nog inga nya skidor i vinter för varför skulle jag ändra ett vinnande lag? Det skulle vara om motståndet skulle bli tuffare än i tidigare matcher då. Ser man på skidåkningen i vinter tror jag dock att snön kommer vara ungefär lika vit och underbar som tidigare år så därför kör jag vidare med följande under fötterna:

När det ska gå undan i pisten blir det Atomic BetaRace 9.20 med Race 412-bindning.

Vid lektioner med sansade vuxna människor, vid skön cruisingåkning och offpist blir det Atomic BetaRide 8.20 med Xentrix 310-bindning.

Vid lektioner i barnskidskola, Atomic BetaCarve 9.26 med Atomics hyrbindning.

Vid telemarksåkning, Atomic BetaCarve 9.18 med Riva Z-bindning.

Skulle det bli några nya lagg så blir det nog ett par Atomic BetaCarve 9.18 med Device-bindning.

Tillbaka
Topp