Nya Offpist-skidor!

Iceburg

Ny medlem
Nya Offpist-skidor!
Hejsan!
Jag är en kille på 15 år som ska köpa nya offpistskidor och söker tips då jag är ganska lost i sökandet.
Jag är 173 lång och 72 kilo (ungefär). Har ganska bra skidvana och åker 5-6 veckor varje år, i 3 år har jag sysslat med offpist, söker ingen allroundskida utan en ren offpistskida. Åker främst i Ramundberget, alltså puder och skogsskidåkning, ingen Big Mountain precis.
tacksam för svar!!:)

Nya Offpist-skidor!
När du nämner skogsskidåkning får det mig att genast tänka på skidor i samma kategori som ex. Atomic Bent Chetler, Moment Night Train och Line Opus. Samtliga är lekfulla skidor som är utmärkta i skog (äger Bent Chetler själv och har en kompis som kör Line Opus.)

Dock verkar du hålla till i svenska fjäll och då fungerar Line Sir Francis Bacon lika bra (kan kalla det en mindre version av Opusen.)

Nya Offpist-skidor!
resqual sa:
När du nämner skogsskidåkning får det mig att genast tänka på skidor i samma kategori som ex. Atomic Bent Chetler, Moment Night Train och Line Opus. Samtliga är lekfulla skidor som är utmärkta i skog (äger Bent Chetler själv och har en kompis som kör Line Opus.)

Dock verkar du hålla till i svenska fjäll och då fungerar Line Sir Francis Bacon lika bra (kan kalla det en mindre version av Opusen.)
Vad tror du om Völkl Mantra då?:)

Nya Offpist-skidor!
Har tyvärr inga tidigare erfarenheter av Mantran, ej heller så insatt på Völkls skidsortiment.
Förhoppningsvis kan någon annan komma med mer info om den skidan.

Nya Offpist-skidor!
Mantra är en kanonskida om du åker lite mer big mountain och gillar att åka fort i lite större svängar. Nu körde iofs jag på Mantra innan rocker kom, det är möjligt att den funkar i skog, men jag upplever den inte som optimal i svensk skogsåkning. Jag föredrar Hendryx i den i miljön, eller......... oavsett miljö!:P

Nya Offpist-skidor!
Tack för alla svar!
Står nu mellan Völkl Mantra, Line Sir Francis Bacon och Salomon Rocker 2 108, några åsikter om vilken ni skulle rekommendera?:)

Nya Offpist-skidor!
Det verkar som Rocker2 108 är en riktigt trevlig skida för mindre berg och lättare åkare (nedbantad version av 122), om jag var du skulle du/jag ta en titt på den! :-)

Mantran går bort, vill du ha en Völkl är det i så fall Gotaman som är intressant. Bacon har jag ingen koll på!

/MM

Tillbaka
Topp