Nya pjäxor (hyffsat hårda, smal häl/fot)?

Dr_Snow

Ny medlem
Jag läste debatten om "mjuka vs.hårda pjäxor", den var riktigt intressant. Ola Rockbergs artikel om pjäxval var också bra. Så nu känner jag att jag är klar att skriva ett inlägg.

Jag söker nya pjäxor. Jag planerar att slå till vid vårrensningen, därför börjar jag tidigt. :)

Lite bakgrund: Jag har för närvarande ett par Rossignol Freeride X (de rödvita). De är ett par (4?) år gamla och ÄR sunkiga (läs: lite mögliga efter inte så snäll behandling, ja jag är en dålig människa...), och dessutom tycker jag själv att de är för mjuka samt har (för) dåligt hälgrepp. Det känns som att innerskon har sjunkit ihop och skalet gjort sitt.

Jag är 178cm lång, väger knappa 70kg. Åker mer och mer aggressivt (men knappast Hermann Maier) och är väldigt duktig (inte bara enligt egen åsikt). Just nu åker jag på ett par Elan HCX Race 173cm och ett par 191cm Atomic Beta R-ex för de där bra dagarna när man slipper pisten.

Min fot är smal och lång. Dessutom har jag smala vader.
Nu söker jag alltså en pjäxa som passar min fot/vad, samt är hårdare än min tidigare pjäxa, men inte race-hård.

Vilka märken ska jag titta på? Lite realistiskt sett kan jag inte prova mig igenom varenda tillverkare, därför tänkte jag avgränsa sökområdet lite. Just nu kan vi skita i priser.
Några specifika modeller? Vilka behöver jag inte ens bry mig om att titta på?

Tacksam för svar!
//Dr. Snow

har samma "problem".. Har isår testat följande pjuck som satt bra på min fot

Rossignol Bandit 1
Dalbello Krypton
Nordica speed machine

Dessutom tror jag Lange pjucken är bra.

HAr du testat än gjuten innersula? Gör underverk för slitna innerskor.

åker du i pisten ska du sattsa på ett par hårda pjux. När det gäller valet av pjäxor så är det egenligen bäst att åka till en butik som har stort utbud (tex alpingaraget) som även har grymt folk som jobbar där som kan ge tips.

Japp, det enda som gäller är att testa en massa olika modeller nogrannt. Efter nån timme borde du hittat en pjäxa som passar riktigt bra, tom lite för tight runt om. Om inte, pröva en annan butik. Har du fortfarande ingen lycka, skaffa dig pjäxorna som sitter minst dåligt, samt be butiken modifiera dem (trycka ut skalet där det trycker). Införskaffa även formgjutna sulor. Lycka till.

Puddertjuv: jasså, hm ja då kanske man ska kolla in de modeller du nämnde.

Ja, att jag ska ha ett par ganska hårda pjäxor har jag ju själv redan slagit fast, och det har inte bara med min piståkning att göra.

Återigen, att åka till en skidaffär och prova mig igenom HELA deras sortiment är inget alternativ! Det tar för lång tid. (En timme, då kanske jag hinner med 3 modeller om jag ska göra det grundligt.) Som jag sa (läs mellan raderna) så står det klart att olika pjäxmärken, generellt, passar olika bra till olika fötter. Därför hoppades jag att någon med massa kunskap skulle kunna leda mig rätt, framförallt leda mig bort från sådana märken som absolut inte passar en smal fot. Visst kan jag gå till en skidaffär direkt, men då utelämnar jag mig (och min plånbok) helt till försäljaren.

Alltså, vilka modeller, förutom puddertjuvs tips, ska jag kolla upp?

"Det tar för lång tid."

Det finns inget som heter "tar för lång tid" när det gäller att handla pjäxor. Det ska ta lång tid.

Egentligen är det inte speciellt svårt. Är man en driven åkare finns det bara ett eller i vissa fall två modeller från varje tillverkare som är aktuella. Man ska ha top-of-the line helt enkelt och det är inget att snåla på. Skippa hellre att handla nya skidor ett år istället för att spara in nån tusenlapp på pjäxinköp. Det finns inte heller speciellt många pjäxtillverkare, vilket gör att du i realiteten egentligen har kanske 5-10 möjliga val.

I takt med att både friåkningspjäxorna och racemodellerna har mjukats upp och anpassats för korta och kraftigt skurna skidor har utbudet för den avancerade friåkaren minskat drastiskt. Pjäxor som kallas friåkningspjäxor är ofta för mjuka för att använda till stora skidor, namnet till trots. Ett konkret exempel är Tecnica, som jag själv åker med. Deras Diablo är alldeles för mjuka för att man ska kunna hantera ett par styva 195-skidor trots att den pjäxan marknadsförs som en sko med nära nog raceprestanda. Jämfört med de tidigare modellerna Explosion 10 och Icon är flexet i framåtriktning chockerande mjukt. Underbart rappt och kvickt när man åker med 165cm slalomcarvers, men värdelöst med 100mm breda 190cm långa offpistskidor. I fallet Tecnica har tidigare racemodeller varit lite väl hårda och smala/lågvolym, som exempelvis Formula XT som fanns under ett par år. Den nya raceskon i butiksledet, Race Pro 130, är mjukare i plasten och rent flexmässigt jämförbar med exempelvis Icon Carbon. Den är alltså inte överdrivet hård som man skulle kunna tro när man hör namnet, utan rätt lagom för friåkningsändamål. Det gör Race Pro 130 till det enda tänkbara valet hos Tecnica

Likadant är det hos Lange. Friåkningsserien där är i mjukaste laget, med visst undantag för 120-modellen som iom din relativt låga vikt kan vara ett alternativ om du åker mycket med små skidor. Jag har en kompis som åker med Lange FR120 som väger ungefär som du och han börjar redan efter bara några veckor i pjucken titta efter hårdare grejor. Det givna valet om man gillar Lange är WorldCup 130. Namnet till trots är den inte racehård, utan visar rejäl stuns, men ändå med ett visst mått av flex jämfört med dom "riktiga" raceskalen som ligger på flex 150 och däröver.

Nordica är ett undantag dock. Deras Dobberman 150 är lite väl bitig i flexet och inte minst alltför lågvolymig för att fungera under kalla dagar om man har den minsta tendens att frysa om fötterna. Där gör man bäst i att titta i en lägre kategori som exempelvis Speedmachine 14 eller kanske tom HotRod som ligger ännu lite lägre i flex.

Andemeningen med ovanstående är att man med ganska enkelt slösurfande och/eller funderande som sagt kan plocka fram ett fåtal modeller som är aktuella vid ett inköp. Gå till en seriös butik tidigt på säsongen (nu är det egentligen redan lite sent). Plocka fram alla de tilltänkta modellerna i rätt storlek och testa igenom alla lite snabbt. Det behövs inget seriöst testande i det läget. Har du tänkt att använda orginalinnerskon måste pjäxan sitta skapligt med en gång. Av 7-8 olika kan du garanterat sortera bort hälften redan efter ett snabbt test. Sen har du kanske 3 olika pjäxor som känns ok och då sätter det seriösa testandet igång för att plocka fram en favorit. Känn inte bara på passformen, utan också på om du gillar hur skon deformeras när man lägger på mycket tryck.

Specifika råd angående vissa modeller är något du ska ta med en stor nypa salt. Fötter är så olika att det inte ens med bakgrundsinfon att du har smal häl och fot egentligen går att säga något om eventuell passform hos bestämda modeller. Även om ett skal skulle vara bättre för smala fötter kan den ju ändå sitta som skit på just din fot. Att säga "den här testar jag inte för jag har hört att den är bäst för breda fötter" är att ge sig själv en idiotstämpel jämfört med varianten "den här har jag testat och den kändes lite för bred". Det är ingen idé att lyssna på andra än riktiga experter i pjäxfrågor. Det finns bara ett fåtal personer i hela Sverige som verkligen kan lägga tyngd bakom sina utlåtanden rörande om vissa märken passar din fot eller inte.

Att testa mjukare pjäxor än de bästa friåkningsmodellerna är fullständigt onödigt. Om du går in i en godtycklig dussinbutik av typen Intersport/Stadium/Team Sportia kan man ofta hitta någon toppmodell högst upp på "den dyra hyllan", men de allra flesta pjäxor som finns där är bara att förkasta rakt av, men det vet du väl redan.

Det absolut sämsta du kan göra är att lockas till att köpa ett par för mjuka pjäxor av ett reaerbjudande eller annat klipptillfälle. Däremot är det inte alls omöjligt att hitta ett par hårda pjäxor som är något eller några år gamla på rea. Hårda skor passar färre köpare och blir därför ibland stående ett tag och hittar man ett par som passar spelar det ingen roll om det är en två år gammal modell. Se bara till att du verkligen vet att det är en prestandapjäxa.

Hej hej!

Kanoninlägg av alla!

Enda tillägget är att Nordica Dobberman finns i olika modeller, WorldCup & Dobberman Pro.
(Samma fina svarta utseende, skruvade spännen ect...)
WorldCupen finns i 150 och 100 flex, Pron i 130, 110 och 100 flex.
Dobberman Pro är lite "bredare" i lästen, 100mm mot WCns 95...
(Jag lovar, vi snackar smala läster och som MnO säger WCn är VÄLDIGT "lågvolymig" kalla dagar... )
Mitt råd om du inte vill testa för många(och om Nordica är ett alternativ), testa Dobberman Pro.

Hoppas detta hjälper dig något i sökandet efter nya pjäxor.

Hej Dr. Snow!

Synd att dina pjux har gått sönder efter bara 4 år. Att hitta pjäxor som sitter bra och att de presterar i de flesta fören är svårt att hitta det är därför noga att du tar dig tid, som Mno säger " Det finns inget som heter "tar för lång tid" när det gäller att handla pjäxor. Det ska ta lång tid."

Jag har själv smala fötter och smala vader, jag körde tidigare med Rossignol men efter ca 8 år så gav mina pjäxor upp och jag tvingades leta nytt. Detta uppdrag tog mig 1 år innan jag hittade rätt. Och rätt hittade jag i en butik som heter, tror jag iaf, Carell-sport som ligger i Les 2 Alpes, den bästa skidbutik jag besökt. Otroligt kompetent personal och ett utbud man bara kan drömma om att hitta i Sverige. Herr Carell, rökande Italienare som ägde butiken, klämde och spanade in min fot samtidigt som vi diskuterade nivån på min skidåkning. Mannen i fråga plockade fram ett par Head pjäxor, Head World Cup, den är orange och svart i färgerna tror detta var 04.
Pjäxan passar perfekt och har ett suveränt hälgrepp och en skönt hårdstoppad innesko. En liten extra fördel på racemodellerna är att samtliga spännen är skruvade istället för nitade vilket gör det enkelt att byta spännen om de skulle gå sönder, vilket de ofta gör efter något år. Flexen ligger runt 120 och om man vill kan man styva upp dem ytterligare med plattor fram i plösen. Med plattor monterade landar flexen runt 140-150 vilket gör de till redigt biffiga pistpjux!

Jag tycker pjäxan funkar superbra utan den extra plattan i outpisten och i 90% av fallen duger det gott även i pist. Jag är själv gammal portknackare och kör där av med mycket press på plösen i min åkning och avskyr därmed mjuka pjäxor där man får känslan av att dyka över skidspetsarna varje gång man får ett slag på skidan. Detta slipper man i dessa pjäxor, jag väger 73 kilo så de borde passa dig fint, tungviktare kanske vill köra med plattan för jämnan. Enda minuset är att de inte tillhör de varmaste pjäxorna men det kan man lösa.

Nu är det så, tror jag, att Head World Cup har ersatts av RS 100 SuperHeat3. Som ett alternativ kan du också prova S12 SuperHeat3 som är något mjukare.

Lycka till
/Leder

MnO:s svar var som alltid späckat med info men...

Priset är naturigtvis intressant men man ska INTE låta det gå före kvalitet/passform; visst går det att hitta bra pjäxor på rea, själv tycker jag att det är särdeles bra att köpa just pjäxor på rea eftersom årsmodellen inte känns lika viktig, pjäxmodeller ändras inte så mycket från år till år, det viktigaste är just passformen mot dina fötter och att det är en "prestandapjäxa" som håller måttet vad gäller kvalitet och styvhet.

Nyckeln till att köpa pjäxor på rea är nog att:

1) Inte förvänta sig att hitta något, kanske nästa år?

2) Veta vad man letar efter

2b) Prova mycket, det går inte att rekomendera pjäxor utifrån enkla preferenser som smal/bred,
hård/mjuk

Detta grundar jag på min egen väg till bra pjäxor, läs om ni inte har något bättre för er, det viktiga har jag redan skrivit.

Jag har själv smala fötter/vrister och under mina två första år av "seriöst" skidåkande ( >3-4v. /år) passerade inte mindre än tre par pjäxor, de första satt som gjutet efter någon veckas "inridning" och lite anpassning av skalet, de var emellertid alldeles för hårda. Ett annat par köptes efter mycket provande men utan hjälp av någon som visste hur pjäxor ska sitta, de var för mjuka och vida. Och så fortsatte det till jag insåg att jag visste hur pjäxor INTE skulle sitta på mina fötter och när de var för hårda.

Lösningen syntes finnas i att besöka sthlms två, enl. min uppfattning bästa pjäxbutiker samt ett par mindre bra, där betades det av modell efter modell utan att htta några som var tillräckligt tighta utan att bli alldeles för korta eller hårda, man synade mina fötter och gav mig utifrån det 5 olika märken att prova utöver dessa märken provades upp till fyra olika modeller av varje märke.

Lange känndes slutligen som det bästa alternativet men inte tillräckligt bra, fast besluten att inte köpa fel en fjärde gång gav jag upp och satsade istället på att bli träna mig stark, tung och teknisk nog för att bemästra det första paret tssss....

Säsongen närmade sig och jag var och kollade försäsongs-rea när plötsligt en Lange-modell som jag tydligen missat uppenbarade sig, jag provade, provade och provade, jag kunde inte tro det men nog f-n verkade det vara bingo, efter ett par månader i Lange-kängorna med en liten justering på "manschetten"(?) är de helt underbara för mig.

Jag hade aldrig tittat åt rea-pjäxorna om det inte varit för allt provande föregående år men eftersom jag anade att Lange kunde vara något för mig chansade jag och vann, Nordica hade också ett par modeller som var "nära" gällande passform/flex, huruvida de hade fungerat i praktiken får jag givetvis aldrig veta.

Som sagt; prova, prova, prova och om du verkligen vill köpa något på rea; förvänta dig inte att hitta något just i år.

Lycka till!

Konstigt att ingen nämnt Salomons Course pjäxa. En superpjäxa för folk med smala fötter. Har haft det skalet i 5 år med like olika hårdheter. Antingen så har du den i rött course utförande med 120 i flex eller så har du Teneighty Promodel Gun, 95 i flex.
Samma läst på dessa pjäxor men olika flex och utseende. Sitter betydligt mycket bättre än Lange tycker jag.

Kan vara lite svåra att få tag på men borde finnas på Alpint eller Garaget.

Course varianten finns även i en "riktig" race verision som är styvare men den måste man nog specialbeställa. 120-flexen borde vara tillräcklig för dig med din vikt. Går annars att styva upp dem med en extra plös man skruvar i manshetten.

lycka till!

Perro>>
Jag provade salomon, även course som känndes lite för hård. Ingen av dessa hade lika tight hälgrepp som mina gamla Atomic 10:50 eller Lange-dojjorna som jag har nu, i övrigt satt de tight och bra, men det är mina hälar...

Massa bra svar! Lite feedback då.

Flextal och flextal. Jag vet inte hur standardiserat det är och hur mycket det skiljer i praktiken mellan stegen i skalan från tillverkare till tillverkare. Den referens jag har är mina gamla Ross som, vid nyskick hade flex 85-90 om jag inte minns rätt. Med det i baktanken, och mycket snack ovan om flextal, siktar jag in mig på 110-120. Men som sagt, utan någon referens är det omöjligt för mig att säga hur jag upplever sådana flextal, kanske är jag ute och cyklar med 120.

Ok, nu har jag fått ett gäng bra tips på, jag lånar också den fina termen, "prestandapjäxor". Jag ska till Sthlm snart igen, jag tänkte ta en titt i nämnda affärer, för Uppsala har fan inte en enda skidbutik som borde få kalla sig det. Min tanke med att slå till på rean i vår är därför att jag i vinter inte kommer att köpa nya, dock blir det ett absolut måste till nästa säsong, då kan jag vara tidigt ute om jag inte hittat några på rean.

Om du går till en butik och förklarar hur din fot är och hur du föredrar pjäxan samt hur åkningen ser ut så kan de som jobbar i butiken tipsa dig ett par pjäxor som du kan prova.

När jag tittar tillbaka på mitt ovanstående inlägg ser jag att jag jag borde ha lagt till en sak. Man ska akta sig för att köpa för hårda pjäxor likväl som för mjuka. Lite för hårda är inga problem och iofs bättre än ett par lite för mjuka, men om det blir för stumt är det svårt att jobba med skidorna på rätt sätt. Exempelvis nämnda Dobberman 150 tycker jag är över gränsen. Den orkar inte jag trycka igenom och det känns som en skarp benhård kant fram bara som man inte kan pressa ner.

Helt klart intressant att höra din pjäxhistoria, Gelendesprung. Det tar sin tid att hitta rätt helt enkelt som sagt. Och under tiden man testar olika grejor lär man sig mer om vad man egentligen vill ha.

Nu kan den som inte är intresserad av skitsnack sluta läsa :) Varning är härmed utfärdad och jag kommer inte ta någon som helst kritik för svammel, hehe.

Jag har dragit storyn om mina pjäxproblem under förra vintern någon gång innan, men det var ett tag sedan och dessutom sitter jag på mitt exjobb och har lite småtråkigt, så jag kan ju likagärna knappra lite... Jag tyckte att det var rätt kul att läsa om Gelendesprungs erfarenheter också, så jag kan ju dela med mig lite av mina egna.

Jag har under många år kört på Tecnica Icon Carbon, en numera rejält utdaterad pjäxa riktad till avancerade friåkare. Kännetecknet för den är att innerskon är relativt snäll och tjockt stoppad för att vara en pjäxa i den kategorin. Skummet är ganska hårt trots sin tjocklek, vilket gör att man ändå får ut bra prestanda. För mig är tjockleken på innerskon ganska viktig iom att jag alltid har problem med kalla fötter. Jag har batteridrivna värmare, men det är rätt så ofta som man glömmer att ladda och har man då ett par tunna och hårda innerskor är dagen förstörd om det är kallt. Långa offpistturer och liknande kan jag inte göra med små raceskor pga risken för förfrysning. Jag hade innan ett par Salomon rårace av okänt ursprung som var stenhårda, tunna som fasen och svinkalla. Dom gjorde onekligen sitt jobb i hårda pister, men som friåkningspjäxa var den helt klart overkill.

Mina Icon gav upp efter fyra-fem säsongers tjänst genom att spricka i plasten på översidan. Jag tyckte att skadan såg reparerbar ut och gillade verkligen pjäxorna och skickade därför in dom till Tecnica för reparation och översyn. Till allas, inklusive butiksägarens, stora förvåning kom det istället ett par nya Diablo Magnesium på posten. Jag hade inte tänkt byta ut Iconen, men man blir ju lite blind när det plöstligt ligger ett par glänsande nya dojjor i en låda med mitt eget namn på. Rent teoretiskt borde det vara helt rätt pjäxa och det hade varit en dom modellerna jag skulle ha valt mellan om jag skulle köpa nya. Dessutom var Iconen i princip slut, så jag tyckte det kändes som en angenäm lösning att byta upp mig fem årsmodeller utan kostnad.

Bytet mellan Icon och Diablo innebar problem. Stora sådana. Som jag tidigare nämnt var Diablo enormt mycket mjukare än Icon Carbon och jag upplevde det som Leder beskriver ovan, trots min brist på portskolning. Vid stor belastning på pjäxorna som tex när man försöker dunka igenom en slaskpuckel vek sig skalet och man kände verkligen att om man hade haft ett styre så hade man flygit över det. Under kalla dagar gick det ganska bra, men i plusgrader funkade det inte alls. För att styva upp skalet testade jag först med att skruva dit ett extra lager plast framför plösen, något som bara gav en marginell skillnad.

Nästa idé på lösning var att formspruta ett par Strolzinnerskor som var några cm högre än orignalskon och sen sätta dit en extra powerstrap över den gamla. Powerstrapen fixerades till en början i skalet mha en extra bakre spoiler. Att spruta innerskor är lite meckigt, speciellt som just den här butiken inte var specialister och jag betade av tre olika par under lika många veckor innan jag blev nöjd med passformen. Då blev det å andra sidan sjukt bra rent passningsmässigt och from test av den här innerskon lämnade jag tanken på att köra utan formsprutat i framtiden. Höjningen och den extra powerstrapen kändes bra i butiken, men hade istället helt motsatt effekt mot vad som var meningen. Modifieringen gjorde att betydligt mer kraft gick ner i skalet som därför helt kollapsade när man brände över ojämnheter. Det pallade helt enkelt inte. För att försöka lösa det problemet sattes den andra strapen istället enbart runt innerskon. Nu fick man nästan samma fina höga stängning av innerskon, men med lite mindre resulterande kraft ner i plasten. Skillnaden var tyvärr marginell på snö och jag konstaterade efter tre veckors konstant meckande att den pjäxan inte skulle gå att använda. Som tur var hjälpte personalen i butiken till så gott dom kunde hela tiden och jag behövde inte betala många kronor för varken straps, plastbitar, spoilers eller Strolzskor. Jag hade helt klart valt en annan butik för formsprutning om jag hade kunnat, men iom att det var dom som ordnade med reklamationsärendet så fick jag testa runt lite fritt i den butiken.

Är man ickearbetande skibum och det börjar närma sig slutet av mars så har man knappast råd att handla nya pjäxor och det hade jag inte heller. Det fick bli en tillfällig lösning i form av ett par gamla Explosion 8 som jag fick gratis i en butik. I kombination med Strolzinnerskon var det faktiskt en helt ok pjäxa, även om den var lite mjuk ibland. Klart bättre än Diablo, vilket är lite kul eftersom den ena var gratis och den andra kostar drygt fyra papp. Jag körde på Explosion i ett par veckor och gick runt i alla butiker som jag såg för att försöka hitta ett par gamla racepjuck på rea. Till min stora glädje hittade jag ett tiotal par helt oanvända Icon Carbon i en mörk del av en hyrkällare efter visst detektivarbete. 3 par var dessutom i rätt storlek och det handlades såklart omedelbart ett par där prislappar och infobroschyrer fortfarande var intakta. Uthyraren hade haft dom där under fem års tid och talade om att det var ett stort misstag att ta in en sådan pjäxa till en uthyrning pga att turister i allmänhet inte gillar så hårda pjäxor. "Den där pjäxan är kanske provad här inomhus tre gånger", enligt försäljaren. De tusen spänn han ville ha kändes som rena lottovinsten just då.

Tecnica är Tecnica och Strolzinnerskon passade bra även i Iconskalet. Den dubbla powerstrapen monterades med en gång. Nu kunde jag för första gången på en månad köra på helt fullt igen utan att känna begränsning av pjäxorna. Shit, vilken skillnad det var. Debatten om mjuka och hårda pjäxor finns redan i det inlägg som Dr Snow nämnde ovan, så jag ska inte ge mig in på det ämnet.

Istället fortsätter jag min pjäxstory till nästa steg, som för övrigt inte finns med i den andra tråden iom att vi nu tar steget in i en relativt närstående historia. De tredje paret Strolzinnerskor jag gjorde var tagna långt inne i butikens lager. Eftersom jag inte betalade ens i närheten av fullpris för den första innerskon ville väl butiksägaren inte bjuda på ytterligare gratisinnerskor när jag kom tillbaka för tredje gången och ville spruta om. Han hade redan utan frågor fixat ett andra par och nu fanns inte fler fräscha kvar i rätt storlek. Det var fullt förståeligt att han inte kunde beställa nya för att ge mig utan kostnad. Jag fick alltså ta ett par ganska gamla innerskor av den hederliga modellen Strolz Favorit från tidigt 90-tal. Iom att skummet är nytt spelar det mindre roll om skon är gammal egentligen, men materialet i innerskon hade hunnit bli sprött där i källaren och under några av de sista dagarna förra säsongen sprack tungan, men skorna var fortfarande åkbara. I maj lades dom på sommarvila och försäsongshelgerna i höstas gjorde skadan ännu värre. Jag hade inte ork eller lust att ta upp det med butiken (som ligger Schweiz) här hemifrån Sverige. Dom hade redan fixat så mycket åt mig så jag bestämde mig för att byta ut tungan på egen hand.

Strolzskon var för gammal för att reklamera på vanligt sätt. Istället fick jag köpa ett par nya innerskor otroligt billigt som jag skulle sprätta loss tungan från. Står man där med nya Strolzinnerskor som har kostat någon hundralapp sätter man ju knappast igång att sprätta sömmar på den innan man har undersökt om det går att få tag på skum till rimligt pris. Det gjorde det faktiskt utan större problem och det var bara att testa att spruta skon på egen hand. När jag fixade innerskon hade jag ju bara tänkt ta tungan inledningsvis och därför tog jag en 29,0 istället för 26,5 som jag egentligen har. Iom att jag kör med dubbla straps är det en fördel med en extra hög tunga tycker jag. Jag har inte sprutat skor själv förut, även om jag har varit med om det flera gånger. Efter en del rådfrågande bestämde jag mig för att testa. Jag var orolig över att den stora innerskon skulle göra sprutningen svår, men det visade sig vara ett riktigt lyckodrag efter avslutad skumning. Man kunde inte se att den var för stor när skummet har härdat, utan det ser ut som en extra hög 26-innersko. Med en extra strap får man en pjäxa där man kan välja mellan en lägre och mjukare känsla för korta skidor och en högre och biffig dito när man åker bredlagg i lång längd.

Efter ett par testdagar nu i veckan kan jag konstatera att jag är otroligt nöjd med mina "nya" pjäxor. Valmöjligheten mellan hög och medelhög pjäxa är suverän när man växlar mellan olika skidor. Skalet är precis lagom hårt och flexar precis som jag vill. Strolzinnerskon blev en perfekt mix av tighthet och komfort. Ren tur antagligen... Det tog 9 månader att fixa, men nu känns det som att saken är klar för ett tag framöver!

Tillbaka
Topp