Smal fot - smala pjäxor?

Bjorneen

Medlem
Smal fot - smala pjäxor?
Hej vänner, söker svar på en liten snabb fråga hos er.

Har varit och testat pjäxor där jag fick min fot mätt och fick höra att den är väldigt smal.
Därmed behöver jag en pjäxa med smal läst.

Känner till att pjäxan är A och O när det gäller skidåkning,
men hur farligt är det egentligen att ha en lite bredare än enligt det butiken sa?

Priset bör inte vara något man har hänsyn till, det känner jag till och i vanliga fall gör jag inte det.
Men på grund av utplockat pga rean börjat finns det enbart lite dyrare kvar (4400 - 5000 kr), vilket jag inte känner för at lägga.

Testade pjäxor med läst runt 98, någon med 100 men dessa var då lite dyrare,
Testade även ett par med läst 102, och tycker personligen den satt bra, med jämt "tryck" över hela foten.

Är detta på tok för stort och kommer påverka min åkning?
Borde den inte bli bättre när jag värmer dem?

Hoppas på ett hjälpligt svar!

Må gott i snön!

Smal fot - smala pjäxor?
Du svarar ju själv på frågan,
Känner till att pjäxan är A och O när det gäller skidåkning
om du ändå ska köpa en pjäxa med dålig passform, ta den billigaste...

Smal fot - smala pjäxor?
Snowgod sa:
Du svarar ju själv på frågan,
Känner till att pjäxan är A och O när det gäller skidåkning
om du ändå ska köpa en pjäxa med dålig passform, ta den billigaste...
Absolut inte.
När jag testade med bred respektive smal kände jag ingen större skillnad. Tyckte båda satt bra runt hela foten. Så lät mig omformulera min fråga.
Hur påverkar en något bredare pjäxa min åkning?

Smal fot - smala pjäxor?
Jag gissar att när du väl kört in pjäxorna, så kommer foten att svänga först i pjäxan innan detta överförs till skidan, du tappar alltså kontakten med skidan.

Smal fot - smala pjäxor?
Negativt, om du vill ha kontroll och känsla
Du skall ha en pjäxa som passar din fot
Om du nu mätte så borde du fått ett mått på bredden och inte bara att den är smal
Lästbredden som anges på pjäxmodellen är inget absolutmått utan anger bredden på den läst (lösfot) som pjäxan är gjord efter. Nu gör man väl inte skidpjäxor runt gamla träläster, men måttet är det samma och avser 26,5 cm fot (om jag inte missminner mig) sen ökar bredden med 3mm för varje cm på längden eller minskar för kortare.
Jag har 97 läst på mina 28,5 pjäxor och en fot som är 105 bred och 283 lång. Dom sitter bra
Jag har tidigare haft ett par 102 läst som satt skönt i butiken, innan jag visste bättre, men som efter ett tag blev allt för stora.

GC

Smal fot - smala pjäxor?
Hur smal är smal? Vilken storlek letar du efter? Ibland så är det bättre att strunta i att köpa grejor och vänta istället, då till och med det bästa alternativet är dåligt.... Då kanske du kan spara ihop lite mer pengar och köpa rätt för foten istället för plånboken.

Snödjup

Tillbaka
Topp