Klippt tånaglarna?
Skämt åsido, jag känner inte till just Garmont Adrenaline, (antar att det är en rando-pjäxa) men hoppas ändå att jag kan hjälpa dig med lite resonemang kring pjäxor i allmänhet.
-Det låter onekligen konstigt det du förklarar, det borde inte göra så ont.
-Hur satt de när du provade?
-29,5 brukar betyda att det är samma skal som 29:an men med tunnare innersko, detta ger ju dessvärre begränsade möjligheter för innerskon att "bli större".
-Just framme på tån brukar innerskon vara tillverkad i nåt slags stretch-material, om detta gäller din sko borde den "stretcha" NÄSTAN så mycket den någonsinn kommer göra på längden, utan att du får "RIKTIGT ont" efter bara fem minuter.
-Jag har egna erfarenheter från ett par Atomic-pjäxor som jag köpte i stl 28,5 i tron att den skulle passa perfekt på höger fot (28,4cm) och ge med sig på vänster fot (28,8cm). Efter nån vecka av helvettets plågor för vänster stortå bestämde jag mig för att söka hjälp av en bootfitter, resultatet var UNDERBART! och pjäxorna blev inte för stora under de kommande fyra veckorna.
Mina erfarenheter baseras dock på en tämligen tunn innersko (bristen på stoppning kan vara en anledning till att de inte blev förstora) samt förutsättningen att det är längden som är problemet.
Hursomhelst kommer du aldrig kunna köra in skorna om du inte kan ha dom på dig mer än fem minuter. Tänk också på att det är skillnad på passform i längsled och passform runt om. Förutsatt att det är längden som är prolemet borde du inte uppleva några större problem med glapp-fot om du tryckte ut den på längden, även om innerskon gav med sig.
Återkom gärna med synpunkter och resonemang
...om inte annat, Lycka till!