Nya pjäxor och för små?

Puddertjuv

Ny medlem
Nya pjäxor och för små?
har precis köpt nya pjuck och då mina fötter är typ 29,2 cm höger och 29.7 cm på vänster valde jag att köpa ett par i 29.5 ( ja jag testade storlek 30 och de satt fint men har hört att de brukar utvida sig efter ett tag+ att de kändes något stora med bara en strumpa). Nu är det så att högerfoten känns något trång men ok.. men Vänster är en riktig pina att ha på foten.. Går inte 5 minuter för det börjar göra RIKTIG ont. HAr värmt upp innerstövel men det hjalp inte mycket.

Ska jag använda dem en vecka eller två först eller skall jag gå direkt och blocka ut dem?

Pjäxan i fråga är en Garmont Adrenaline.

Nya pjäxor och för små?
Hmm svårt eftersom man inte kan känna hur det känns för dig :)

Men jag skulle nog köra på dom Eftersom att skal och innersko är oftast densamma i nästan alla modeller, 29/29,5 är samma 30/30,5 samma osv.
Då kan man ju tänka sig att den som är 30 kommer bli en 30,5 ungefär och då kommer dom nog kännas trånga och böjfrekvensen på skon kanske hamnar helt fel.
Å andra sidan kan ju skon vara för smal just över tårna så att du får ont av det, dessutom om du har 29,2 på ena foten kommer nog 30 bli tokstort.

Men känn efter och bestäm jag skulle nog hålla mig på 29 skalet iaf sen kan du ju svarva ut lite i tåboxen längst fram också på den som är större.

Nya pjäxor och för små?
Klippt tånaglarna?

Skämt åsido, jag känner inte till just Garmont Adrenaline, (antar att det är en rando-pjäxa) men hoppas ändå att jag kan hjälpa dig med lite resonemang kring pjäxor i allmänhet.

-Det låter onekligen konstigt det du förklarar, det borde inte göra så ont.

-Hur satt de när du provade?

-29,5 brukar betyda att det är samma skal som 29:an men med tunnare innersko, detta ger ju dessvärre begränsade möjligheter för innerskon att "bli större".

-Just framme på tån brukar innerskon vara tillverkad i nåt slags stretch-material, om detta gäller din sko borde den "stretcha" NÄSTAN så mycket den någonsinn kommer göra på längden, utan att du får "RIKTIGT ont" efter bara fem minuter.

-Jag har egna erfarenheter från ett par Atomic-pjäxor som jag köpte i stl 28,5 i tron att den skulle passa perfekt på höger fot (28,4cm) och ge med sig på vänster fot (28,8cm). Efter nån vecka av helvettets plågor för vänster stortå bestämde jag mig för att söka hjälp av en bootfitter, resultatet var UNDERBART! och pjäxorna blev inte för stora under de kommande fyra veckorna.

Mina erfarenheter baseras dock på en tämligen tunn innersko (bristen på stoppning kan vara en anledning till att de inte blev förstora) samt förutsättningen att det är längden som är problemet.

Hursomhelst kommer du aldrig kunna köra in skorna om du inte kan ha dom på dig mer än fem minuter. Tänk också på att det är skillnad på passform i längsled och passform runt om. Förutsatt att det är längden som är prolemet borde du inte uppleva några större problem med glapp-fot om du tryckte ut den på längden, även om innerskon gav med sig.

Återkom gärna med synpunkter och resonemang

...om inte annat, Lycka till!

Nya pjäxor och för små?
Stöder Gelendessprungs synpunkter fullt ut! (Om man vill verka intelligent utan att fatta ett skvatt kan man ju alltid skriva så ...)

Ett par nya skidskor ska kännas obehagligt trånga, men gör det riktigt ont, som du beskriver ska du inte ge dig ut på berget med skorna i nuvarande skick. Ett par nya skor ska sitta tajt som 17, men får inte klämma. Du bör klara någon timme stående i dem hemma i köket, minst!

Se till att få skorna uttryckta efter din fot, eller byt dem ...

That´s all kids! / MM

Nya pjäxor och för små?
Ditt problem med olika stora eller långa fötter går att fixa. Har samma problem.

Om det behövs kan ett pjäxproffs med rätt utrustning klämma ut dojan i tådelen upp till en halv cm på längden. Att vidga tåboxen går lika så. På bredden är det ännu enklare.
Proffsen har liknande verktyg som bilplåtisarna har, en portopower med allsköns tillbehör. Tillsamans med värme går det att utföra stora modifieringar.

Sen går det att slipa ur skalet med en sk Dremmel, ett höghastighets slipverktyg som avverkar plast som att slipa i ett smörpaket.
Men först måste du försöka lokalisera var du har tryckpunkten eller punkterna som orsakar smärtan.
Om du tittar på foten när du haft dojan på dej till smärtan uppstår är du röd på de ställen där det behövs åtgärdas. Tex om du har kläm på uttersidan av foten domnar höger tådel av klämmer det på blodådror och nerver på insidan på fotens översida dör stortån. Osv,osv. Märk på skalet där det behöver åtgärdas.
Sen värmer du om innerskon och paddar foten på de ställen du behöver mer plats. Särskilt viktigt är det att ha en tåhätta innanför innerskon för att skapa mer tåutrymme, lika som man gör vid sprutning av en sprutinnersko.

Ge inte upp. En sko passar sällan perfekt. Själv brukar mina bli ok först efter en säsongs åkande och mekande.
Det gäller bara att hitta rätt mekaniker. HAr du köpt dojan hos någon seriös handlare har dom nog en handyman som hjälper dej.

Nya pjäxor och för små?
tackar för alla kloka svar.. jobbig sits då pjucken faktisk är köpta i USA.. så det jag behöver är namn på någon duktig bootfitter här i stockholm som kan hjälpa mig.. Det andra alternativet är ju att sälja av dem och köpa ett par 30 i stället och forsöka bygga upp höger sko så att den passar (brukar sällan bli lyckad).. Hmmm tror jag skal forsöka med mina gamla scarpa T1 innerstövlar och se vart det trycker hen då..

Nya pjäxor och för små?
Det gör ont med nya pjäxor, det är en av skidåkningens naturlagar. Även om du värmt upp innerskon så kommer pjucken att kännas trånga i början, så måste det nästan vara om dom ska sitta bra i slutändan. Om dom känns bra direkt ur boxen så kan du ge dig på att du svär dig blodig över dina sladdriga pjuck efter några veckor på snö. Du ska i alla fall INTE gå upp en storlek, det kommer bara att bli en massa onödigt krångel. I så fall är det mycket enklare att trycka ut den pjäxan som är lite trång. Det rör sig ju bara om några futtiga millimeter så det borde inte vara några problem. Testa med originalinnerskon först, dom är gjorda för att passa i skalen.

Duktig bootfitter i Stockholm? Hmm... Du kan ju testa Alpingaraget men gå dit när det är lite folk där. Annars är det risk för att det blir ett hafsjobb. Det bästa är trots allt att göra det nere i Alperna. Då kan du åka en dag och sen gå tillbaka till butiken och modifiera dom ytterligare om det behövs. Plus att det finns lite mer kompetens därnere...

Nya pjäxor och för små?
hmmm... ju jag tror du har rätt Glisseur.

Följande alternativ ser jag för mig på bootfitting: ALpingaraget, Alpint eller Länna sport. Annars alperna men iår ser det ut att bli Alagna / Andermatt eller annat ställe och där är det så lite att de inte har sådanna grejor ...tror jag. Annars är Hemsedal över jul ett alternativ men jag vet inte engång om de har någon bootfitter där.

Det som ör lite konstig är att när jag ser på pjäxan så är själva sko delen stämplad storlek 29.5, likaså liner.. MEN sulan är stämplad 285.. . Möjligt att det faktisk är innerstöveln som är för liten. för det känns reellt i foten bara att ha på den.. Typ for små skor ger ju samma känsla av kramp i foten.. Nuväl jag får fundera lite mer ...Ska inom Alpint idag och höra med dem vad de tror..

Nya pjäxor och för små?
Vart gör det ont? "En pina att ha på foten" är ju ett väldigt vitt begrepp, men eftersom du pratar om att blocka den så antar jag att det handlar om ett punktproblem. Om du upplever bristen på utrymmet i längsled som orsaken till den dåliga komforten kan du testa följande:

Det kan konstigt nog ofta gå att lösa problem med längdmässigt för korta pjäxor genom att slipa bort material på skalets bottenplatta/sula om den är löstagbar. Om du har ont på höger sida av vänster stortå i trakterna av nagelns högra framkant (hmm.. nån som greppar vart), dvs en typ av nageltrång är det inte säkert att det beror på just skalets innerlängd, utan snarare höjden i tåboxen. En nedslipning av skalbottensulan ca två-tre cm långt och kanske 2mm djupt gör en jätteskillnad i sammanhanget och den extra rymden i tåboxen gör att pjäxan känns större utan att sitta sämre runt foten.

För att smygtesta effekten utan att göra åverkan på pjäxan kan man ta en gammal billig sula eller en kasserad formgjuten och klippa av några centimeter längst fram och sedan byta ut innerskons sula mot den. Det blir inget användbart naturligtvis, men det ger en uppfattning om ingreppets inverkan på passformen.

Sitter skon bra i övrigt är ett punkttryck ett lättlöst problem för godtycklig bootfitter. Se bara till att vara väldigt varsam med att åka eller gå mycket i ett par nya pjuck som tydligt ger skoskav eller smärta på något ställe, speciellt om du har en lång period av åkning framför dig. Har man väl fått ett skoskavssår eller ett litet blåmärke krävs det oftast en större justering för att det ska gå bort än vad det gör för att det aldrig ska uppkomma från början.

Nya pjäxor och för små?
Hmmm.. nja det är inte precis så att det är ett punkttryck.. den känns för liten längdmässigt.. men bara på vänster.. Känns inte som det är plats till tårna så att jag får krölla dem lite.. och då får jag kramp på ytttersida.. Har forsökt sätta in mina gamla formade sulor.. men de är lite för stora så jag måste isåfall klippa av lite för att få dem att passa och det vill jag inte göra innan jag vet att det är det som behövs.

Fråga: Hur många grader skall en innerstövel varmas till och hur länge skall de vara i ugnen?..

Nya pjäxor och för små?
Ok du har alltså största problemet med längden.
Prova att få en bootfitter att med poetopowern pressa fram tådelen en bit. Skulle det inte räcka fortsätt med att göra lika dant i häldelen. Hela foten kommer då en aning längre bak i skon.

Du säger att yttersidan domnar. Adrenalinen är litet låg på utsidan. Jag har ett par och har fårr kurara problemet. Kan hjälpa att perssa ut insidan mitt för knölen vid stortåfästet då avlastas trycket utåt.
Eftersom din innersko passar foten utanför pjäxan är det i huvudsak skalet som skall modifieras.
Problem med kramp i tår och utsida på foter härrör ofta från tryck på blodådrorna som på många gåt ytligt just i insteget.
Ta ut innerskon pressa plösen mot skalet, kika ner och du får se att kanterna på skalet inte livar med plösen, det är mer nervikt än plösen det kan vara orsak till att blodflödet stängs av till framfoten. Fram med slipmaskin. Putsa till det inte trycker längre.

Beträffande butiker. Den bästa i sverige jag träffat på är Sportköllaren i Åre.

Nya pjäxor och för små?
Tror nog man ska vara försiktig med att trycka ut pjäxan vid hälen, risk för att du hamnar fel i skon då. Testa först att trycka skalet på yttersidan. Om det fortfarande känns för trångt så kan du börja testa med att slipa bottensulan som MnO säger. Om inte det räcker så testar du att trycka den i längsled. Skulle nog vänta med det i det längsta.

Undvik också att värma thermo-innerskor själv, låt en bootfitter göra det åt dig. Det finns en hel del trick som du behöver tänka på för att få en bra passform och så att det inte trycker över knölar osv.

Jag utgår från att du kör med en formgjuten sula från början, det är liksom bootfittingens kärna.

Nya pjäxor och för små?
När du värmde dom Hade du en tåcap på¨foten inuti innerskon?
Om inte padda på dina fötter där du vill förstora, mellan stortån och pektån sätter du skumgummibitar för att hålla isär tårna, klipp av en riktigt tjock socka jäms med där tårna börjar tejpa fast så den sitter på plats, sätt en mycket tunn skidstrumpa på foten, sätt på innerskon på foten dra över en avklippt nylonstrumpa för att hålla paketet på plats. Ner med foten i skon knäpp den litet hårdare än vanligt för att komprimera innerskon ev, gå omkring litet för att röra på foten för att skapa ytterligare plats.
Telemark-pyrenees har på sin hemsida som beskriver det hela.
Ge inte upp

Nya pjäxor och för små?
Jag tycker fortfarande att det är oklart om du har formgjutna sulor eller ej och det är viktigt i sammanhanget. Min erfarenhet är att stödet från en gjuten sula gör att foten inte trycks ut lika mycket under en skiddag och därmed blir den inte lika lång. Har du inte gjutna sulor är ju det det absolut första du ska göra. Jag testade en gång att plocka ut mina Conformable-sulor och köra med orginalsulan i samband med att jag skulle bygga in värmeelement i sulorna. Det blev skitstor skillnad och pjäxorna kändes alldeles för små. Hade jag kört så hade jag nog valt en skalstorlek större tom. Nu har jag iofs en rejält hög hålfot, vilket säkerligen gör att effekten blir större.

Nya pjäxor och för små?
Skrev fel såg jag skrev att dom kunde kännas trånga i större när du åkt i dom vilket var helt fel, menade såklart stora.

Hursomhelst så är det inte ens så att dom gör tunnare innerskor i ,5 nummret just för att det helt enkelt blir för dyrt (finns ju vissa skor men det är en liten procent av alla skor)

Det dom gör är ju att dom lägger i en tunnare sula vilket gör att det blir mer volym i skon alltså bredare .

Har 28,5cm fot kan absolut inte ha vanliga skor i 28 men pjäxor är det absolut inga problem eftersom dom känns lika i längd men smalare runt om (vilket är att föredra eftersom dom blir uttöjda och att vatten försvinner från foten när du åker)

Finns tom vissa affärer som inte tar hem halvnummer just av den anledningen.

Det här va ju inte direkt relevant angående ditt problem eller kanske lite men men :)

Tillbaka
Topp