Nya pjäxor passar inte äldre skidor

Polkagris

Medlem
Hjälp :o

Har äntligen tagit mig för att köpa nya pjäxor men när vi skulle passa in de på skidorna förklarade säljaren att mina skidor är gamla (hmf) och har en annan bindning än som passar till de nya pjäxorna. Tydligen gick man över för några år sen men jag har inte hållit mig uppdaterad kring sånt :)

Han sa att man ev kan skruva av häl o fram på gamla pjäxan o sätta det på nya.
- Nån som gjort det?

Han trodde inte att det gick att byta bindning på skidorna. Jag vill inte byta skidor, köpte loss de efter att ha hyrt för att jag gillade de så. Det var ett gäng år sen :)

Finns det hopp?

Hjälp :o

Har äntligen tagit mig för att köpa nya pjäxor men när vi skulle passa in de på skidorna förklarade säljaren att mina skidor är gamla (hmf) och har en annan bindning än som passar till de nya pjäxorna. Tydligen gick man över för några år sen men jag har inte hållit mig uppdaterad kring sånt :)

Han sa att man ev kan skruva av häl o fram på gamla pjäxan o sätta det på nya.
- Nån som gjort det?

Han trodde inte att det gick att byta bindning på skidorna. Jag vill inte byta skidor, köpte loss de efter att ha hyrt för att jag gillade de så. Det var ett gäng år sen :)

Finns det hopp?
Har du ”GripWalk” på pjäxorna?
Det är oftast bara nyare modeller på bindningar som är kompatibla med både ISO 5355 (den gamla standarden på alpinsulor) och GripWalk.
Om du lägger upp lite bilder så blir det lättare för folk här att hjälpa dig.

Har du ”GripWalk” på pjäxorna?
Det är oftast bara nyare modeller på bindningar som är kompatibla med både ISO 5355 (den gamla standarden på alpinsulor) och GripWalk.
Om du lägger upp lite bilder så blir det lättare för folk här att hjälpa dig.
Hade de inte nära men här är bild på gamla pjäxan och nya pjäxan och jag ser ju att det inte kommer gå att byta som han föreslog… förstod inte varför han inte trodde det gick att montera ny bindning men det lät som att han inte trodde det gick att få loss den gamla…

Bilagor

• A48D7527-B87A-4F5F-AAA3-417692F2471C.jpeg
    A48D7527-B87A-4F5F-AAA3-417692F2471C.jpeg
    432.4 KB · Besök: 399
Du brukar kunna byta sula på de nya pjäxorna så att de passar gamla bindningarna. Men då får du nog köpa nya sulor. Det kostar några hundra kronor.

Ja, du har GripWalk på dina nya pjäxor och då passar inte alltid äldre bindningar.
Om det är så i ditt fall så måste du byta antingen klack och tådel på dina nya pjäxor, eller byta bindningar.
Vad är det för bindningar, skidor och pjäxor du har?

Ja, du har GripWalk på dina nya pjäxor och då passar inte alltid äldre bindningar.
Om det är så i ditt fall så måste du byta antingen klack och tådel på dina nya pjäxor, eller byta bindningar.
Vad är det för bindningar, skidor och pjäxor du har?
Härligt, behövde mest höra att det finns nåt att göra :) Har ingen aning om vad jag har för bindningar, trodde det framkommit att jag inte brytt mig om sånt 😁 Jag älskar att åka skidor punkt liksom :) Får ta med mig allt till nån skidbod, så länge det finns nåt att göra är jag glad :)

Oh! Spännande. Heter det ”sulor” det jag vill ha alltså eller är det nåt nördigt/gubbigt slang? 😁

/varken eller 😬💃
Jag skulle säga att det bara är sulorna som skiljer. Grip Walk kräver att man kan ställa höjden på tådelen och de har en annan glidplatta. Byter du den undre sulan ”den i svart plast som är skruvad i pjäxan” så ska det fungera. Jag har gjort det med ett par hyrskidor när jag bara hade med mig pjäxor. 😊

Jag skulle säga att det bara är sulorna som skiljer. Grip Walk kräver att man kan ställa höjden på tådelen och de har en annan glidplatta. Byter du den undre sulan ”den i svart plast som är skruvad i pjäxan” så ska det fungera. Jag har gjort det med ett par hyrskidor när jag bara hade med mig pjäxor. 😊
Ah grymt. Är helt med på vad du menar, känns ju lovande det här :) Tack! 🙏🏻💃

Har ingen aning om vad jag har för bindningar, trodde det framkommit att jag inte brytt mig om sånt 😁

Många av oss här andra trodde samma sak, att vi inte brydde oss om sånt… nu står vi med benen djupt i diskussioner om allt från kanthängning till liftbyggarteknik och liftkortsfinansiering. Varning! 😉

Vill nog fortfarande veta vilka och hur gamla skidorna är....fastnade vid "Älskar att åka skidor punkt" Är det riktigt gamla skidor kan det ju vara en bra investering istället för att skruva i pjäxorna. Framtidssäkra skidglädjen!

Hur gamla är skidorna? På många äldre skidor, på mina 80 och 90-talare sitter det en justerskruv på tådelen för att ställa in höjdnivån. Vet inte om man hade olika storlek på frontläppen förr men min erfarenhet är att så ser det ut.

Tillbaka
Topp