Nya pjäxor, tips plz!

Nenne

Ny medlem
Nya pjäxor, tips plz!
I och med att jag bor i Kristianstad där summan av kunnig pjäxförsäljarpersonal är lika med noll, så blev jag förra året påpackad ett par Salomon Performa CF, de satt ju skönt o försäljaren sa att "Styvare pjäxor har jag nog bara sålt till folk över 90kg" Så det lät ju bra. Jävla skit säger jag, värdelösa. Tokmjuka. Efter några dar fick man ju spänna hela vägen, hjälpte ändå inte.
Så ett par nya behövs. Funderar på att köpa innan jag drar till Badgastein, eller när jag kommer ner, det spelar iofs inte så stor roll.
Det jag mest undrar över är hur styva ska de va, och tips på modeller därefter. Väger ju trots allt inte så mycket.
Väger 72 kg, kommer att åka på ett par Scratch BC 185cm, så mycket offpist det bara går :)

löve.

Nya pjäxor, tips plz!
När det gäller pjäxor vet dina fötter bäst, antingen får du chansa ett par gånger eller så får du gå till en riktigt bra bootfitter. Det handlar nog mycket om ömsesidig erfarenhet, du ska känna dina fötter och säljaren ska känna fötter i största allmänhet.
Satsa på ett par som sitter lite FÖR tight överallt, d.v.s. inte sköna någonstans?...typ.

Utifrån vad du sagt om pjäxförsäljare i K-town skulle jag vänta till Badgastein.

Någon som känner till bra bootfitters i badgastein?

Nya pjäxor, tips plz!
Pjäxor är väldigt individuellt. En pjäxa som passar bra på min fot, kan passa dåligt på din.
Du får se till hur din fot ser ut. Har du en bredare fot får du välja en pjäxa med bredare läst och tvärt om. Så gå till en affär och prova många olika pläxor tills du hittar en som du är nöjd med. När du köper nya pjäxor, se till att även köpa iläggsulor eftersom de som följer med inte ger det stöd för hålfoten som krävs. Det kostar från ca 500:- och upåt, men det är det värt.
Eftersom det ej finns en gemensam standard för flexindex så kan det skilja i hårdhet trots att olika tillverkare har angett samma "flextal". Vilken hårdhet man skall ha beror även på hur aggresivt man åker inte bara kroppsvikt.

Lycka till med ditt pjäx letande.

Nya pjäxor, tips plz!
Jepp kommer att vänta till BG. Vet att det är olika för alla fötter o att man ska prova många, ville mest ha lite koll på vilka modeller som kan vara lämpliga till sådan åkning. Försöker att köra så aggresivt jag kan, fullt ös =) sen vet jag inte hur aggresivt det är men som sagt så åker jag så snabbt det bara går.
Har redan ett par inläggsulor, snacka om skillnad det är. Ska pjäxorna sitta överdrivet hårt ibörjan för att sen forma sig och mjunka till sig för foten?

Tillbaka
Topp