Nya puderskidor. Pandora, Bacon eller Kiku?

caoset

Ny medlem
Jag har åkt bräda i 15 år och tänkte nu ge mig ut i skidparadiset igen. Vill satsa på några rejäla puderskidor (ska åka till Canada nästa år) vill lära mig carving-tekniken men ändå ska skidorna gå att åka pist med också nån gång då och då. Off pist prio 1 alltså. Vilka skidor rekommenderar ni?? Jag väljer för tillfället mellan Pandora, Line sir Francis Bacon och Volkl Kiku.

Jag har gjort samma resa som dig och bytte till skidor den här säsongen efter över 10 år på bräda. För mig stod valet mellan Opus och Bacon. Efter långt velande blev det Bacon som jag testade för första gången i Kittelfjäll förra helgen. Jag är helnöjd! Skidan är hur smidig som helst både i pist och utanför. Den är otroligt kvick i sväng och flyter fint. Jag körde mestadels skogsåkning och där kom den verkligen till sin rätt.

Tack för tipset, Bacon verkar vara fina! Ska tillägga det att det jag mest är ute efter är lite surfkänsla i högre puderhastigheter. Misstänker alltså att jag vill ha lite stabilare skidor men inte för stela, vill ha kvickhet också!

Svårt det här. Men nu har jag läst att Pandora är det fladdervarning på så de åker ner sist i listan trots att de är så snygga :P Längsta Pandora då? Jag är för övrigt 169 lång och väger 59 kg. Hmm...

En fråga varför välja du bara på dessa tre? Det finns en uppsjö av andra bra skidor som passar in på din beskrivning..

Och då menar jag inte mitt eget märke utan tex DPS, K2, Elan med flera...

Senast ändrad:
Har just börjat kika därför har jag fastnat för just dessa tre då jag har läst mycket bra om dom och kollat in dom i butik (Alpingaraget). Har du några tips på specifika modeller av dessa märken som har andra/bättre egenskaper än de jag kollat på?

caoset sa:
Tack för tipset, Bacon verkar vara fina! Ska tillägga det att det jag mest är ute efter är lite surfkänsla i högre puderhastigheter. Misstänker alltså att jag vill ha lite stabilare skidor men inte för stela, vill ha kvickhet också!

Svårt det här. Men nu har jag läst att Pandora är det fladdervarning på så de åker ner sist i listan trots att de är så snygga :P Längsta Pandora då? Jag är för övrigt 169 lång och väger 59 kg. Hmm...
Jag kör själv 2012 Bacon, har väl inte direkt pressat speciellt hårt än men några repor i Väggenoffpisten (i Hundfjället) och lite lek i pisten har det blivit. De går riktigt fint på skär, svänger bra, även om man inte åker i mach 3, väldigt kvicka och lätthanterliga, mycket eftersom man står rätt långt fram på skidan (något som många renodlade damskidor ofta också har), bara 2 cm bakmontering.
Det ska väl dock tilläggas att det inte är skidan jag skulle välja om jag fick för mig att mata nerför Nordalsfjäll på NM igen. Därmed inte sagt att de inte fixar högre hastigheter i pudret, bara kolla på Mr. Pollard himself och andra filmer på YouTube.

Stabil är för övrigt ett rätt roligt ord, det beror på vad man jämför med men framförallt hur man står på skidan (åker man som många oskolade åkare, rakt ner, hänger bak och med i övrigt rätt taskig hållning kommer de flesta skidor upplevas som ostabila, även om det är ett par störtloppsskidor á la Rossignol B-squad.

Är det surfkänslan du är ute efter tycker jag personligen att du är helt rätt ute i dina val. Jag skulle själv beskriva min åkstil som skolad fri skidåkare (hoppar på allt jag vill, svänger hur mycket jag vill, åker bara rakt ner när jag inte vågar svänga osv.) som även åker mycket snowboard när förhållandena är rätta. Då du kommer från snowboard och kanske inte är den mest skolade skidåkaren tycker jag än en gång är rätt ute, hellre en lite flexigare lättåkt (early rise/rocker och framflyttad monteringspunkt är två grejer som påverkar detta) skida som snarare påminner om en snowboard än ett par Super-G skidor (som anmärkningsvärt många puderskidor faktiskt liknande för några år sedan, dock mindre vanligt idag).

#2012 Pandora har typ identiska mått och material med 2011 Bacon, se själv, det är mkt möjligt att de bygger 2012 Pandora i samma formar. Hur det är med flexet vet jag dock inte, ska dock tilläggas att jolårets Bacon var långt ifrån tokstyva
#2012 Bacon finns det som sagt en hel del skrivet om, har du mer specifika frågor får du gärna skjuta ett FR.mail. Jag har svårt att se hur du skulle kunna begränsas speciellt mycket av de, speciellt eftersom du ska åka finsnö i Kanada, sen är din matchvikt långt ifrån min också (80 kg/180 cm). Bacon har styvats upp en del till år (men de är fortfarande flexiga) och early risen har de ökat på både i tip och tail.
#2012 Kiku har jag ingen erfarenhet av men enligt Völkl kör Andrea Binning på de och hon kör rätt jäkla hårt och snyggt, bara att kolla YouTube. Rätt snarlika mått (och kanske även monteringspunkt?) mot de andra två trots att den har lite större svängradie.

Senast ändrad:
Hej folket, jag lånar tråden lite.

Jag åker idag på fjolårets k2 GotBack (102mm i midjan) och de funkar fint i offpisten men känns på tok för mjuka så fort jag rör mig på pistat underlag. De fungerar att carva med, men så fort jag ökar farten så slår de något fruktansvärt. Mina tankar snurrar nu lite åt om det är så att jag behöver nya skidor, och isåfall hur jag ska tänka.

Min fråga: Om jag ökar midjemåttet, hur mycket flyt i pudret vinner jag jämfört med förlorade egenskaper i pisten?

Jag spenderar hela vintern i Val Thorens, är 160cm lång och väger ca 55kg.

Tack på förhand
/Therese

Hej igen,

och tack för tipsen! Det blev till slut Völkl Kiku som beställdes. Jag tror de blir himla bra då de ska va härliga i pudersnö med full rocker men fortfarande något man kan åka pist med. Och dessutom så är de riktigt snygga ;)

Har inte fått skidorna än men de kommer snart från Sport Conrad!

Hasse_Lindborg sa:
En fråga varför välja du bara på dessa tre? Det finns en uppsjö av andra bra skidor som passar in på din beskrivning..

Och då menar jag inte mitt eget märke utan tex DPS, K2, Elan med flera...
Hans vad kommer nasta ar? helt sald pa dina lagg.

Hej Caoset! Jag står själv i samma val som du men jag har mest tittat på Völkl Kiku och jag är själv 172 cm o väger 64 kg ochär en medelgod åkare som ska ha skidan till puderresor :) och toppturer mest, så vikten spelar oxå roll. Är du nöjd med dina Kiku och vilken längd tog du?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp