nya puderskidor till alperna

ritsle

Ny medlem
hejs

Jag har kollat lite på armada JJ, min bror har ett par sådana och är riktigt nöjd. min fråga är om det finns någon med liknande skida eller om ni skulle rekomendera något annat? ska mest åka puder med de. Men det är ingen nackdel om det funkar skapligt i pisten

Micke

Jag har en liknande skida, iaf lite liknande, annars tror jag att jag såg i nån tråd att nån hade en mer liknande.

Jag åker JJ enbart puder i alperna för tillfället och har åkt en hel del olika förhållanden med skidan på många olika ställen :)

Jag tycker skidan är riktigt rolig med mycket popp och är ganska vänlig att åka för alla, men kör du på stort och hårt så finns det bättre skidor ;) JJ:n kan kännas rätt mjuk. Klart det finns liknande skidor och alla har olika favoriter. Salomon Rocker 2 är galet populär, Rossignol S7 är go den med, listan fortsätter :) Du lär bli nöjd vilken skida du än hittar ;)

Om du ska ha skidorna till endast eller merparten av åkningen i puder i alperna så tycker jag att du borde köra på en bredare skida än JJn, en skida över 120 i midja tex hellbent, chopstick etc. ;)

A0S-1897 sa:
Om du ska ha skidorna till endast eller merparten av åkningen i puder i alperna så tycker jag att du borde köra på en bredare skida än JJn, en skida över 120 i midja tex hellbent, chopstick etc. ;)
allt puder i alperna är inte en meter orört champagnefluff. han ville ju ev ha nåt som funkar i pisten också

riber sa:
A0S-1897 sa:
allt puder i alperna är inte en meter orört champagnefluff. han ville ju ev ha nåt som funkar i pisten också
Jo det är det visst ;) nej men han skulle ju ha de utanför backen men det var ett + i kanten om de funkade par i pisten. Men ifall det är en one quiver ski som han ska ha så skulle ja välja Rossignol S7 framför JJn, mycket bättre pist egenskaper och mycket bättre i uppkört :)

Jag åker Armada JJ och gillar dem (mina första rockerskidor). De går att använda till de mesta, men hårdkörning i hård pist är inte drekt idealet. Lite bredare och lite styvare, som t.ex. JJ AK tror jag skulle vara det bästa för mig.

Kanske skall tilägga att jag är en gammal gubbe som. Mest åker utanför pisten.

Senast ändrad:
Tackar för alla svar :) Tror det får bli ett par armade JJ. Verkar som de flesta som åkt på de är nöjda ialla fall.

JJ var en av de første skiene med rocker og taper, og er fortsatt helt ekstremt konstruert i og med at den har så kort skjær, så kort radie og så spesiell flekskurve (knallhard på midten og myk i tuppene).

Det finnes en hel haug med mer moderne ski som er langt bedre allround, og har de samme/bedre egenskapene i offpist. Masse info å finne her på forumet, men en bedre beskrivelse av hvem du er og hva du skal bruke de til/ hva du vil at de skal være gode på vil gjøre det mye lettere å gi deg skikkelige og gjennomtenkte råd.

finns ju många fina skidor som alternativ till JJ. om man vill ha något lite bredare (som även går helt OK i pisten tack vare kort radie och vanligt spann under foten) så kolla på atomic bent chetler. finns ju som bekant i 192cm nu också. annars som sagt rossi s7, men den är ju lite styvare och inte lika "jibbig".. moment har ju en del grymma skidor i den "kategorin" också, värt att kolla upp kanske. och som nån nämnde tidigare, salomon rocker 2! mitt tips är att läsa så många recensioner och tester man kommer över, så man får lite bredare perspektiv än att bara rikta in sig på en skida för att någon man känner säger att den är bra. jag säger absolut inte att JJ INTE är en bra skida, men som sagt, det finns en hel del alternativ. det bästa du kan göra om du är sugen på JJ är väl att testa brorsans innan du köper, då känner du ju direkt om dom är nåt för dig eller inte.

SiSt sa:
JJ var en av de første skiene med rocker og taper, og er fortsatt helt ekstremt konstruert i og med at den har så kort skjær, så kort radie og så spesiell flekskurve (knallhard på midten og myk i tuppene).

Det finnes en hel haug med mer moderne ski som er langt bedre allround, og har de samme/bedre egenskapene i offpist. Masse info å finne her på forumet, men en bedre beskrivelse av hvem du er og hva du skal bruke de til/ hva du vil at de skal være gode på vil gjøre det mye lettere å gi deg skikkelige og gjennomtenkte råd.
+1

Om du nu ska köpa en jj, så kan du lika gärna köpa en begagnad, då den som sagt inte har ändrats nånting de senaste åren.

Tillbaka
Topp