Nya skidor (Atomic Nomad) på chans. För korta?

Hej,

Passade på att köpa nya skidor under fredagen. Xxl hade en kampanj igår vilket gjorde att skida med bindning stannade på 2499kr. Atomic Nomad temper Ti Arc, XTO12 16/17, handlar det om. Fanns bara längd 165 kvar och jag var lite tveksam men köpte i alla fall. Är 180cm och väger typ 75-80kg. Åker ganska hårt i pisten och har åkt hela livet.

Vad tror ni? Är det en bra skida och bindning och funkar längden?

Senast ändrad:
Du kommer få kul och svängig åkning i pisten med den radien och så korta skidor. Minsta input i skidan så kommer den vilja svänga. Och den kommer tyvärr kännas orolig när det blir uppåkt i backarna på grund av den korta längden. Jag har en skida med liknande mått som variation när jag vill ut och svänga mycket eller vet om att det blir flack åkning när morsan är på besök.

Jag tror det kommer funka men du kommer tröttna på skidan i längden för att den blir för ensidig, men om du har andra skidor med andra egenskaper tror jag att du gjort ett roligt köp. Bindningen kommer funka bra, de skidorna kommer inte gå så fort så krafterna kommer inte bli så stora med din vikt.

Tack för svaren!

Jonas, det var lite det jag tänkte också. Kul men kanske lite enformig och jobbig att plöja genom vallar med. Tyvärr så åker jag inte så mkt nuförtiden att jag kan motivera att ha flera par skidor för olika sorters åkning utan måste hitta en skida som passar när jag kan trycka på ensam och när jag kan fisa runt i barnbacken med döttrarna. Kanske skall se om jag kan byta längd till 173cm istället. Den borde ju också gå att köra kortsväng med :)

Hej
Jag köpte oxå ett par fast i 173.
Ska upp till Kläppen med barnen nu vecka 2 och testa så får man se vad det är för någon gris i säcken man har köpt:-)

/Fredrik

Nu har jag provat skidorna. Dom ger inga överraskningar i pisten utan man kan lita på dom hela tiden. Greppet i en hård isig pist är fantastiskt men nått man saknar är den där fartökningen efter sväng som man kan känna med andra skidor. Dessa kommer funka kanon för medans jag mest skaver efter barnen i backen.

/fredrik

Tillbaka
Topp