Nya skidor Code Vs. RTM84?

Hauba

Ny medlem
Hej,

Jag funderar på att komplettera mina Volkl Racetiger med ett par bredare mer allround skidor.

Jag har länge varit inne på att Code skulle vara valet för mig men börjar nu fundera på om inte RTM84 vore ett bättre alternativ.

Är det någon som har åkt båda och kan beskriva skillanderna?

Jag funderar oxå på vilken längd som skulle vara bäst. Jag är 34år 177cm 100kg. Min lokala butik rekommenderade RTM84 i längden 176 men det beror nog på att det var det ända de hade hemma.

Senast ändrad:
The Code vs. RTM 84

Idag hade jag det mycket stora nöjet att köra både Völkl The Code Speedwall (185) och Völkl RTM 84 (181) under mer eller mindre exakt samma förhållande. Underlaget var jämnt och välpistat och varierade mellan hårt och mycket hårt. Med andra ord perfekta förhållande för att testa premium pistskidor.

Inledningsvis kan jag konstatera att båda skidorna är grymt bra på det här underlaget. Den största skillnaden ligger i svängradien. RTM känns betydligt mer svängvillig och medan The Code faller in i mer naturligt i lite större svängar är det mycket lätt att pressa RTM till snäva slalomliknande svängar. Kantgreppet är riktigt gott på båda skidorna men där The Code ger ett exakt mer kompromisslöst grepp känns RTM mindre exakt och lite lättsammare.

Jag känner mig mycket trygg på båda skidorna men måste säga att RTM är den roligaste ( det är ju kul med snäva svängar). Vad som är slående är hur lite kraft det krävs för att svänga med RTM, jag kan pressa The Code till liknande svängar men måste jobba betydligt hårdare. Detta innebär också att The Code tar poäng när det ska köras stort och snabbt, speciellt om underlaget är hårt. RTM är nästan 1 cm bredare i midjan men är trots detta riktigt snabb kant till kant.

Vilken skida ska man då välja (och nu ser jag ur pistsmiskarperspektivet). Med prio på korta och medelstora svängar är RTM en höjdare. Med prio på hårt underlag och medel till stora svängar är The Code valet. Detta innebär inte att RTM är dålig på hårt underlag och större svängar eller att The Code är kass i kortsväng på mjukt underlag ... bara att motparten är snäppet vassare. Och då menar jag vass i superpremium klass! :)

/MM

Tillbaka
Topp