Nya skidor för alperna

andy90001

Ny medlem
Nya skidor för alperna
Tjena!
Jag ska för första gången till Alperna första veckan på 2015 och ska införskaffa mig nya skidor tills då.
Dem har idag gratis frakt på Sports-Conrad och jag hoppas kunna slå till idag.

Jag är 187cm lång och väger 75 kilo, men väger förhoppningsvis ett par kilo till tills dess. Jag har åkt mycket skidor tidigare, minst en vecka per år, och skulle anse att jag är en avancerat åkare men absolut ingen expert. Jag älskar att åka offpist och hoppas att Alperna ska kunna ge mig en sådan upplevelse. Jag skulle nog säga att om omständigheterna är på min sida så kommer jag åka lika mycket offpist som i pisterna och prioriterar att offpist-upplevelsen ska vara den bästa.

Jag har kikat på denna skida från förra året som är skapligt nedsatt och känns som rätt val. Den är dock på 184 cm, vilket jag undrar om det är för långt eller om det är en bra längd?
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30826/2/1/5/446/6/4/8/130

Svara gärna snabbt då jag helst besetäller idag :)

Nya skidor för alperna
Hej!

K2 AMP Rictor 90 XTI är tveklöst en grym skida och 184 cm är inte fel om du vill köra på. Men om du verkligen vill prioritera offpisten tycker jag du ska titta på en bredare skida i kategorin 100-110 mm i midjan som är mer optimerad för utanförpisten. Söker du här på FR finns massor med trådar om "allmountainskidor".

Mycket möjligt att SC har något lämpligt, men at en titt även hos Bittl http://www.sport-bittl.de/ som har och har haft fri frakt ett tag nu (och sannolikt kommer att ha det ytterligare ett tag framöver).

/MM

Nya skidor för alperna
Tjena!

Skulle själv satsat på en bredare skida om jag var du, kanske i spannet 100-110 mm.
184 cm skulle jag säga är för kort för de ändamålen du vill använda skidan till, har själv ett par skidor som är 188 cm och jag är 180 cm lång, så jag skulle gå på en skida som är längre än vad du är.

Nya skidor för alperna
Håller med föregående personer. Tycker att skidan du kollar på är bra men väl pistinriktad. Utan att veta allt för mycket om dig säger jag Extrem project 100
i 186 längd. En stabil skida som funkar väldigt bra i pist och gör absolut inte bort sig i offpisten. Finns på köp och sälj här på freeride. Annars mejla Extrem. Vet att dom hade utförsäljning på skidor för nån månad sen. Dom har kanske något par kvar.
Som sagt detta är 1 förslag, är säker på att du kan hitta väldigt många bra skidor i 100-110 mm som skulle passa dig är.
Lycka till.

Nya skidor för alperna
JeppeBIG sa:
Tjena!

Skulle själv satsat på en bredare skida om jag var du, kanske i spannet 100-110 mm.
184 cm skulle jag säga är för kort för de ändamålen du vill använda skidan till, har själv ett par skidor som är 188 cm och jag är 180 cm lång, så jag skulle gå på en skida som är längre än vad du är.
Hur mycket negativt påverkar en bredare skida piståkningen jämfört med hur mycket jag unnas av det offpist? Jag kommer ju fortfarande åka i backar så jag vill inte utesluta det helt!

Nya skidor för alperna
Om du väljer en skida som är ca 100-110 mm bred så kommer du ha en bra skida som både kan användas i pist och offpist utan att du tappar åk kapacitet. Men det är som sagt svårt att få en skida som passar till allt men den kommer funka helt okej till både delarna.

Nya skidor för alperna
Du förlorar inte lika mycket i pist med en bred skida jämfört med en smal. Du vinner däremot väldigt mycket i offpisten på en bredare skida.
Jag tog själv steget upp förra säsongen, åker på Line sir francis bacon med 108 mm.Funkar bra i pist dock något fladdrar över 85-90km/h
Provade då flera skidor i just 100-110m och många funkar som sagt bra pist. Mycket är inviduellt vad man gillar och vad man prioriterar. Kan ärligt säga att hade jag inte haft 1 par pistskidor så hade jag köpt 1 par Extrem project 100. Funkar att trycka på bra i pist samtidigt gjorde den inte bort sig i offpisten. Skall tilläggas att min son ville ha Line skidan, (vi har dem ihop) så kanske det hade blivit nått annat. Gillar dock skidan som komplement till mina pistskidor.
Ser framemot att få testa Extrem Opinion 108, kan mycket väl bli mitt nästa köp. Har inte börjat tillverkats än. Men på förhand verkar det bli en dunder skida som passar mig och min åkstil.

Senast ändrad:
Nya skidor för alperna
Mountain_Man sa:
Hej!

K2 AMP Rictor 90 XTI är tveklöst en grym skida och 184 cm är inte fel om du vill köra på. Men om du verkligen vill prioritera offpisten tycker jag du ska titta på en bredare skida i kategorin 100-110 mm i midjan som är mer optimerad för utanförpisten. Söker du här på FR finns massor med trådar om "allmountainskidor".

Mycket möjligt att SC har något lämpligt, men at en titt även hos Bittl http://www.sport-bittl.de/ som har och har haft fri frakt ett tag nu (och sannolikt kommer att ha det ytterligare ett tag framöver).

/MM
Hur ändrar jag språket på sidan?

Nya skidor för alperna
Jag har funderat lite och tror nog att det blir skidan jag länkade i början, K2 AMP Rictor 90 XTI. Det ska trots allt vara min enda skida, jag kommer inte ha några fler par vid sidan av för variation. V7 åker jag till Vemdalen som inte bjuder på samma offpist-upplevelser och då känns det nog bra att ha en skida en aning mer inriktat för pisten

Nya skidor för alperna
Jag skulle säga så här. No offense men det låter som att du inte har så mycket koll på vad det egentligen är du vill ha och hur olika egenskaper hos skidan påverkar åkningen. Att då köpa en ny skida för 4-5000 skulle jag nästan kalla dumdristigt. Kolla igenom köp och sälj här på freeride så kommer du att hitta massa bra skidor. På det sättet kan du köpa något som verkar lagom och testa. Om du sen upptäcker att skidan känns för smal/styv/mjuk osv så kommer du kunna få mycket bättre hjälp här för att du helt plötsligt kan beskriva mer vilka egenskaper du gillar. Just my 2 cents...

Nya skidor för alperna
Pillard sa:
Jag skulle säga så här. No offense men det låter som att du inte har så mycket koll på vad det egentligen är du vill ha och hur olika egenskaper hos skidan påverkar åkningen. Att då köpa en ny skida för 4-5000 skulle jag nästan kalla dumdristigt. Kolla igenom köp och sälj här på freeride så kommer du att hitta massa bra skidor. På det sättet kan du köpa något som verkar lagom och testa. Om du sen upptäcker att skidan känns för smal/styv/mjuk osv så kommer du kunna få mycket bättre hjälp här för att du helt plötsligt kan beskriva mer vilka egenskaper du gillar. Just my 2 cents...
Problemet är ju, som jag skrev i första inlägget, att jag ska till Alperna vecka 1. Att testa skidor innan det har jag ej möjlighet till då jag bor i Östergötland och där det knappast finns varken backar eller snö. För det andra så är utbudet på begagnat-sektorn begränsat och jag tror heller inte det finns så många i närheten av där jag bor som säljer skidor som kommer passa mig. Jag skapade denna tråd för att få hjälp och du får gärna hjälpa mig hitta rätt par!

Lyckas ni få sorteringen på Sports-conrad att fungera? För mig händer det ingenting när jag tillexempel väljer mittbredden på skidan

Senast ändrad:
Nya skidor för alperna
Har du kollat på Salomon rocker2 100, har ganska exakt samma förutsättningar som dig skulle jag säga och tveka inte på att ta en 186cm i längden. Dubbel rockern hjälper till utanför och i pist och gör att den känns kortare.

köpte den nyligen själv och är grymt säker på mitt val.

Nya skidor för alperna
andy90001 sa:
Pillard sa:
Problemet är ju, som jag skrev i första inlägget, att jag ska till Alperna vecka 1. Att testa skidor innan det har jag ej möjlighet till då jag bor i Östergötland och där det knappast finns varken backar eller snö. För det andra så är utbudet på begagnat-sektorn begränsat och jag tror heller inte det finns så många i närheten av där jag bor som säljer skidor som kommer passa mig. Jag skapade denna tråd för att få hjälp och du får gärna hjälpa mig hitta rätt par!
Det jag menar är att även ditt nyskidköp hos nån av tyskarna kommer att vara ett test, eftersom ingen av oss, eller du själv heller, vet vad för skida du egentligen trivs bäst på. Hur många tips du än får här så har folk olika preferenser och en skida nån annan tycker är perfekt kan vara som en nudel på dina fötter, utifrån din smak. Det här går liksom inte riktigt att undvika utan man kommer att behöva åka på en hel del skidor innan man hittar vad man själv gillar. Så som sagt, enda tanken var att eftersom alla köp nu kommer att vara ett test så kan det finnas en poäng att inte lägga så mycket pengar i onödan. Köper man begagnat är oddsen ofta ganska bra att man kan sälja skidorna igen om de inte passar en.

Edit: Typ nåt sånt här kanske? Såg att du hade länkat nya Coomback tidigare i tråden... https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=121342

Eller tom i Östergötland, dock lite äldre...
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=121080

Senast ändrad:
Nya skidor för alperna
andy90001 sa:
Jag har funderat lite och tror nog att det blir skidan jag länkade i början, K2 AMP Rictor 90 XTI. Det ska trots allt vara min enda skida, jag kommer inte ha några fler par vid sidan av för variation. V7 åker jag till Vemdalen som inte bjuder på samma offpist-upplevelser och då känns det nog bra att ha en skida en aning mer inriktat för pisten
Vart ska du ska i alperna, vad har du för skidor idag och var har du åkt tidigare? Vad du är van att köra på har ju en viss betydelse och det är tyvärr inte alla dagar i alperna som bjuder på lössnö ...

Jag tror säkert du kan bli jättenöjd med AMP Rictor 90 XTI och kommer du mest att köra pist är det sannolikt ett bra val. Du får inte samma flyt i lössnön som med en fetare skida, men visst går det! :-) Några av mina bästa lössnöåk har jag gjort med 72 mm i midjan!

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp