Nya skidor för felmonterad tådel?

hellbergarn

Ny medlem
VARFÖR?!?! VARFÖR?!?! VARFÖR?!?!

Kort sammanfattning finns i slutet.

Varför är alla skidshoppar så otroligt JÄ#¤"#LA värdelösa på att montera.....?

Sjukt glad idag för att man skulle gå och hämta sina nya Atomic Atlas 192 med en fräsch sth 16 på. Dröm set-up för nästa veckas dump som väntas.

Kommer dit och inser att ena skidans tådel sitter 5mm för kort. Så det var bara ena tådelen som satt fel men det stör mig ändå så otroligt mycket. Tror ni att 5mm kommer vara nog för att bara borra om o flytta hålen?

Sen tycker jag mig se 1-2 graders sned vinkel på andra tådelen. Är detta något ni tror kan påverka över huvud taget. Altså bara tådelen som hade vridning inte bakdelen.

Vilka nollor!

PS. Vad är maxstraff på mordbrand? DS.

Tror ni att 5mm kommer vara nog för att bara borra om o flytta hålen?
Kan en sned vinkel på enbart tådelen på ca 1-2 mm påverka bindningens/skidans egenskaper?
Kan man få nya skidor för 3 felborrade hål i ena skidan? (Är i Schweiz där alla hatar utlänningar)

ha det gött!

En håldiamter mellan brukar duga så det bör gå att montera om tådelen enbart. Bangar på att svara på andra frågan men hade det varit jag så hade jag skitit i det och kört ändå. Pallar du bråka? Montera om tådelen gratis och håll käften, inse ditt misstag och gå aldrig mer tillbaka.

Sen så är det inte så jävla svårt att montera skiten själv.

Tjaa! Jag är helt övertygad om att felmonteringen inte kommer att märkas i åkningen, men visst är det irriterande. Eftersom den "bara" sitter 5 mm fel så går det inte att justera på annat sätt än att montera om båda skidorna, 5 mm är för lite för omborrning! Så har de inte lyckats vid första försöket, låt dem INTE försöka igen! Du kan ju alltid höra vad de har att säga ...

/MM

Verkar ju råda en hel del oenigheten kring detta...

Många säger en hålbrädd mellan och andra säger 1,5cm. Vad gäller egentligen? Bror det inte också väldigt mycket på skidans kvalitet? Denna skida håller mycket hög kvalitet med mycket trä och lite plast. Made in Austria <3

En hålbrädd är ju faktiskt ca 5mm om inte ngt mindre tom. Skulle inte det funka tro? Är man säkrare om man kör med inserts som på raceskidor?

Köss!

PS. Någon som har recept på hemma-bomb? DS.

En hålbredd emellan innebär att centrum av hålet kan "flyttas" som kortast omkring 10 mm ...

Senast ändrad:
Okej, got it. Fan så lack jag är nu. Ända möjligheten är ju att frammontera 1 cm nu. eller 1,5cm bakåt.

Vad tror ni på, Atomic Atlas 1,5 bakåt eller 1cm framåt?

Köss!

Ingen aning faktiskt! Jag bakmonterade mina Sidestash 1 cm men så här i efterhand känns det helt onödigt och frågan är om inte en frammontering med 1 cm skulle vara på sin plats för att få lite bättre tryck i pisten ...

Men eftersom du har ett par skidor med monterade bindningar är det väl bara ut och köra. Känns det som du skulle vilja ha lite bättre tryck i pisten - framåt, känns det som du skulle vilja ha upp brättena lite i det fluffiga - bakåt. Känns det riktigt bra som det är och du inte kan avgöra vilken skida som är felmonterad vid en blindtest - kör på och njut!

/MM

1cm fram får det nog bli, flyt får man nog av med dom bjässarna och kommer man in på svårare och isigare/hårdare snö är det ju faktiskt rätt nice med litem er tryck framåt. är rädd att 1,5cm bak kommer göra att dom bara ligger och hoppar och flyter för mkt i pudret, så det blir svårt att "komma upp på dom".
Kanske inte blir så dumt det här ändå...

Lättare o slänga en 3a också ;)

Senast ändrad:
1-2 grader fel kommer aldrig att spela någon som helst roll.

5mm. OCH ???? Visst ett irriterande estetiskt problem men aldrig något du kommer känna skillnaden av. Dvs, på med skidorna ut och åk i den förväntade dumpen och gå aldrig tillbaka till den skidbutiken.

Känns ju bara dumt att sätta ytterligare hål i skidan helt i onödan.

Du vet det där med skillnaden mellan % och grader. 100 % = 45 grader ... 1,8 % = 1 grad ... typ, eller hur det nu var... tror i alla fall inte det har något med sprit att göra, möjligtvis öl! Man känner ju inte av 1,8 % direkt ... ;-) / MM

Haha, jag förstår dig, har hänt mig också förrut att jag fått bindnignar felmonterade.
5mm? Nah piece of cake men däremot knowledgen att dom är felmonterade är en annan femma.

Fan jag hade nog säkert 5% i mig då när jag skrev. Var ju under ISPO plus alpresan.. Menade så klart 1-2 grader. ;)

För övrigt så tror ja inte det är så många som känner av 5 mm på en 192 cm skida ;)

Jag tror inte heller att man märker av det men personligen hade jag lämnat tillbaka skidorna och åberopat att det inte är rätt kvalitet på utfört arbete. Man har ju rätt att klaga om man inte är nöjd. Du som kund ska inte bli lidande för att butiken i fråga inte kan göra rätt. Kräv nya skidor eller kraftigt rabatterat pris.

MVH
Carl

Var är de skruvade? Har för mig att jag läst på TGR att ca 1,5 cm framför markering föredras på den här skidan (atlas 192)
Har mina 182or satt helt på markeringen, och skulle gärna testat att flytta fram lite. Går inte att få den tip-rockern under snön. Dock lite för mkt gamla hål i min skida för den operationen.
//J

Tillbaka
Topp