Nya skidor från Conrad -Ställa in bindning

bjornh

Ny medlem
Hej, fick mina nya skidor från Conrad idag, Fischer progressor 9 med FSX12-bindning. Dessa är monterade av Conrad efter min pjäxstorlek, vilket ju är bra.

Behöver jag ställa in något mer än "hårdheten" fram och bak, alltså DIN-värdet?
Alltså, finns det fler inställningar än dessa?
Vidare funderar jag på om jag borde vaxa dem innan førsta åket, tips på det?
Sist men inte minst, vilket din-värde ska jag ha ? =)

Tack på førhand
/bjørn

Kolla så att förspänningen är bra, valla dom gärna, skyddar bara belaget lite extra. Hur mycket väger du och hur, var åker du?

Jag har aldrig gjort detta førr, så, hur kollar jag førspänningen? Var en klisterlapp på skidorna där det står att man ska stælla in bindningen efter åkførmåga och "skenben-huvudets diameter", heh rätt lustigt tycker jag, men det måste väl vara mumbo-jumbo som Sverker skulle sagt?

Oj, glömde, väger 95kg cirkus, 192 lång, åker mest i pisten, hade tänkt ställa dom rätt nära max alltså, de går bara till 12 ju?

Googla och se om du kan hitta någon bindningsmanual för Fischer (Tyrolia) och leta upp din bindnings förspänningsinställning... Troligtvis är det bara längsledsjustering i hälen med hjälp av en tapp och automatisk tådel, men en manual brukar klara ut frågetecken...

Angående DIN-iställningarna verkar du ganska på det klara med vad som behövs... Över 10 krävs nog om det bara är piståkning som står på schemat.

Be någon som har koll hjälpa dig. Antingen en polare eller en butik. Kolla hur dom gör och lär dig till nästa gång.

Ett annat alternativ är att ta lite närbilder på bakdelen bakifrån och på tådelen framifrån och en översiktsbild på bindningen så kan nog jag eller nån annan här på forumet leda dig lite enklare.

Senast ändrad:
Nu har jag inte koll på vare sig skidorna eller bindningarna du köpt, men om herr Conrad har borrat i skidan så rekommenderar jag dig att kolla så att det är lim i borrhålen...

//TH

Senast ändrad:
Vogeltorparn sa:
Nu har jag inte koll på vare sig skidorna eller bindningarna du köpt, men om herr Conrad har borrat i skidan så rekommenderar jag dig att kolla så att det är lim i borrhålen...

//TH
Är inte detta lite väl överkurs om han frågar folk på freeride hur man ställer in bindningen? . . .

Carled sa:
Googla och se om du kan hitta någon bindningsmanual för Fischer (Tyrolia) och leta upp din bindnings förspänningsinställning... Troligtvis är det bara längsledsjustering i hälen med hjälp av en tapp och automatisk tådel, men en manual brukar klara ut frågetecken...

Angående DIN-iställningarna verkar du ganska på det klara med vad som behövs... Över 10 krävs nog om det bara är piståkning som står på schemat.
Kan hjälpa till med några länkar till manualer.
08/09: http://www.tyrolia.com/certification/dls0809/Techn.Manual.english.pdf
07/08: http://www.tyrolia.com/certification/dls0708/Techn.Manual.english.pdf
06/07: http://www.tyrolia.com/certification/dls0607/Techn.Manual.english.pdf

Edit: Mer att läsa om inställning av bindningar: http://www.vermontskisafety.com/vsrfaq8.php

Senast ändrad:
linder sa:
Vogeltorparn sa:

//TH
Är inte detta lite väl överkurs om han frågar folk på freeride hur man ställer in bindningen? . . .
Må vara hänt, men det kan nog vara värt att kolla så han slipper se bindningarna slitas loss pga en rutten kärna...

Bindningarna är skruvade i en platta helt i metall så du kan hoppa över det där med att kolla om det är lim . Plattan är förmonterad i fabrik

Hej och tack för alla svar, bra forum detta! Angående detta med limmet så stämmer det helt säkert som "Alpinbutik" säger, bra det ju.
Kollade i Tyrolias manual där, och enligt den tabellen ska jag ha ca 9,5 i DIN, med ledning av vikt och pjäxstorlek, men det kan jag ju alltid prova mig fram till, ökar om den löser ut för ofta.

Det var detta med förspänningen bara då, har svårt att identifiera vilken tyrolia-bidning som fischers FSX12 motsvarar. Här är en bild på dom iallafall;
http://www.fischer-ski.cz/vazani-fischer-sjezd/images/fsx12-flowflex-v.jpg

Jag fick med en mini-manual där det står att man ska spänna fast pjäxan och se till att en pil-markör precis bakom bakre bindningsenheten håller sig inom ett intervall man kan se där, är det detta som är förspänning månntro?

bjornh sa:
Jag fick med en mini-manual där det står att man ska spänna fast pjäxan och se till att en pil-markör precis bakom bakre bindningsenheten håller sig inom ett intervall man kan se där, är det detta som är förspänning månntro?
Japp. Avläsningen av forward pressure borde inte variera så mycket mellan olika modeller. Om pilen inte hamnar inom intervallet så tar du bara ur pjäxan, flyttar häldelen (hur man gör det varierar mellan olika modeller) och gör sedan en ny kontroll med pjäxan i bindningen.

Senast ändrad:
Var en tråd på fr som postades förra året tror jag det var om en kille som hade bett att få sina bindningar monterade när han hade handlat från conrad, gick helt åh h*lvete, rost osv:S. men dom kanske har bättrat sig, vad vet jag, för jag ville inte ha dom monterade från conrad:P.

Victors sa:
Var en tråd på fr som postades förra året tror jag det var om en kille som hade bett att få sina bindningar monterade när han hade handlat från conrad, gick helt åh h*lvete, rost osv:S. men dom kanske har bättrat sig, vad vet jag, för jag ville inte ha dom monterade från conrad:P.
Jösses amalia. Läs först.

Tillbaka
Topp