Nya skidor, hackar på railen!

Har ett par nya skidor med den vanliga 90graders vinkeln på stålkanterna MEN nör jag raila idag då hackade det och jag kom bara till hälften.. jag tänkte att man kanske ska slipa ner stålkanterna på nått sett? Jag har ju tänkt använda dom nästa år också så jag vill inte förstöra dom helt.. ge tips!

min pappa blev lite tårögd när jag slipade ner kanterna på mina nya skidor som han betalt :lol:

gnid bara kanterna mot något hårt så ska du se att de blir bra!

bara att ta fram rondellen och köra igång. snabbt och enkelt. tycker du rondellen är lite för brutal kan du ju alltid ta en dremel multi eller liknande. om du inte har någon sådan funkar ju en järnfil också väldigt bra, tar dock lite längre tid.

Foxxi sa:
Måste man slipa ner dem, eller kan man bara köra så bli det automatiskt? ;)
nej det måste du inte! skidorna kommer slitas efter hand om du fortsätter raila.. men de kommer ju hacka hela tiden tills de är nedslitna..

om du inte har en fil så kan du stå och dra kanterna mot railen, enklaste är att göra med en fil och skidorna förstörs inte, om du inte filar på belaget då ..

Man kan väl lämna in dem i t.ex sälen och få dom omslipade,´till en annan grad. En på intersport sade det i alla fall.

Senast ändrad:
Men varför inte bara hänga kanterna 3'? det är ju det absolut vettigaste rådet du kan få om du inte vill förstöra kanterna helt.

J-Litfeldt sa:
Har ett par nya skidor med den vanliga 90graders vinkeln på stålkanterna MEN nör jag raila idag då hackade det och jag kom bara till hälften.. jag tänkte att man kanske ska slipa ner stålkanterna på nått sett? Jag har ju tänkt använda dom nästa år också så jag vill inte förstöra dom helt.. ge tips!
Jag har samma problem jag kommer knappt fram :( det tar tvärstopp!!!!
Jag ska slipa ner dom snett med en fil så hoppas jag att det går, har några andra tips?

Om du väl fortsätter köra på dom så finns ju risken att kanten hugger så grovt att den helt enkelt slits lös.
Men ja, det tar emot att fila i ett par sprillans nya skidor haha. Fast om du nu vill riskera det så kan du ju fortsätta köra på dom. Rekommenderar dock att du filar ner dom lr åtminstone drar dom mot ett räcke lr liknande.

Tillbaka
Topp